Berta Sándor
A szállodák konkurense lehet az Airbnb
Világszerte egyre népszerűbbek a turistáknak családoknál szállást és ellátást kínáló szolgáltatások. Közülük a legismertebb az Airbnb nevű platform, ami lassan már a szállodáknak is komoly konkurense lesz.
Az Airbnb-t három évvel ezelőtt hozta létre Brian Chesky, Nathan Blecharczyk és Joe Gebbia. A cég nem csak az amerikai piacot akarja meghódítani, hanem világszerte terjeszkedik. Értékét jelenleg egymilliárd dollárra becsülik, ami jól mutatja, hogy mennyire értékessé vált a közelmúltban ez a piac. Brian Chesky, a portál társalapítója elmondta, hogy nemrég vették át az Accoleo nevű szolgáltatót és készek a további felvásárlásokra. A legfontosabb feladatuknak most a folyamatos növekedést tartják.
Az Airbnb rendszerében bárki regisztráltathatja magát, aki kész a lakását vagy akárcsak egy szobáját kiadni a turistáknak. Jelenleg a kínálatban 189 ország 13 000 városában százezer szálláshely szerepel. A szállásadók 25 százaléka 40 évesnél idősebb. A lényeg nem csak a szálláshelyen van, a rendszer ugyanis közösségi portálként is működik: megmutatja például, hogy a szállásadónak és az érdeklődőnek vannak-e közös barátai vagy sem.
Az Airbnb név egyébként az Airbed & Breakfast szavak összevonásából és rövidítéséből alakult ki. A szolgáltatás annyira sikeres, hogy a TechCrunch információi szerint már most érdeklődik utána a Digital Sky Technologies és Andreessen Horowitz. A két befektető hajlandó lenne a közeljövőben akár 100 millió dollárt is átutalni a cég tulajdonosainak. Összehasonlításul: a Sequioa Capital nevű befektetési vállalat tavaly novemberben 7,2 millió dollárral támogatta a vállalkozást. A Sequioa Capital kockázati tőkét kezelő alap korábban olyan társaságokat segített áttöréshez, mint a Yahoo, az Oracle, a Google, az Apple és a YouTube.
Chesky világossá tette, hogy a cég a közeljövőben biztosan nem megy a tőzsdére és hosszú távon is függetlenek akarnak maradni. Utóbbit azzal indokolta, hogy egy nagyvállalat apró részlegeként már nem lenne meg ugyanaz a hatalmuk és fejlesztési szabadságuk, hogy akár nagyon kockázatos üzletekbe is belevágjanak. A szolgáltatás elsősorban Európában terjeszkedik. Berlinben és Hamburgban létrehozzák a városmenedzseri posztot, akiknek a feladata a felhasználókkal való kapcsolattartás lesz, továbbá ők felelnek majd a különböző rendezvények megszervezéséért. Emellett a másik kiemelt piac Dél-Amerika. A tervek között szerepel még, hogy az internetezők nem csak egy éjszakára vagy egy hétre, hanem akár hosszabb időre, például 30 napra is kibérelhetnek majd lakásokat vagy szobákat.
Az Airbnb kényesen ügyel a részletekre. Amennyiben valaki nem elégedett a megkapott helyiséggel, esetleg már más elfoglalta a szálláshelyet, akkor a felhasználó visszakapja a pénzét. A platform az árból 6-12 százalékot kap, s ez már elég a nyereségességhez. Blecharczyk szerint megvan bennük az a potenciál, aminek köszönhetően legalább akkora, ha nem nagyobb társasággá válhatnak, mint az eBay. Chesky szerint bár mostanában számos piaci szereplő próbálta meg lemásolni az oldalukat, egy hálózat megalakításához ennél jóval többre van szükség.
Az Airbnb-t három évvel ezelőtt hozta létre Brian Chesky, Nathan Blecharczyk és Joe Gebbia. A cég nem csak az amerikai piacot akarja meghódítani, hanem világszerte terjeszkedik. Értékét jelenleg egymilliárd dollárra becsülik, ami jól mutatja, hogy mennyire értékessé vált a közelmúltban ez a piac. Brian Chesky, a portál társalapítója elmondta, hogy nemrég vették át az Accoleo nevű szolgáltatót és készek a további felvásárlásokra. A legfontosabb feladatuknak most a folyamatos növekedést tartják.
Az Airbnb rendszerében bárki regisztráltathatja magát, aki kész a lakását vagy akárcsak egy szobáját kiadni a turistáknak. Jelenleg a kínálatban 189 ország 13 000 városában százezer szálláshely szerepel. A szállásadók 25 százaléka 40 évesnél idősebb. A lényeg nem csak a szálláshelyen van, a rendszer ugyanis közösségi portálként is működik: megmutatja például, hogy a szállásadónak és az érdeklődőnek vannak-e közös barátai vagy sem.
Az Airbnb név egyébként az Airbed & Breakfast szavak összevonásából és rövidítéséből alakult ki. A szolgáltatás annyira sikeres, hogy a TechCrunch információi szerint már most érdeklődik utána a Digital Sky Technologies és Andreessen Horowitz. A két befektető hajlandó lenne a közeljövőben akár 100 millió dollárt is átutalni a cég tulajdonosainak. Összehasonlításul: a Sequioa Capital nevű befektetési vállalat tavaly novemberben 7,2 millió dollárral támogatta a vállalkozást. A Sequioa Capital kockázati tőkét kezelő alap korábban olyan társaságokat segített áttöréshez, mint a Yahoo, az Oracle, a Google, az Apple és a YouTube.
Chesky világossá tette, hogy a cég a közeljövőben biztosan nem megy a tőzsdére és hosszú távon is függetlenek akarnak maradni. Utóbbit azzal indokolta, hogy egy nagyvállalat apró részlegeként már nem lenne meg ugyanaz a hatalmuk és fejlesztési szabadságuk, hogy akár nagyon kockázatos üzletekbe is belevágjanak. A szolgáltatás elsősorban Európában terjeszkedik. Berlinben és Hamburgban létrehozzák a városmenedzseri posztot, akiknek a feladata a felhasználókkal való kapcsolattartás lesz, továbbá ők felelnek majd a különböző rendezvények megszervezéséért. Emellett a másik kiemelt piac Dél-Amerika. A tervek között szerepel még, hogy az internetezők nem csak egy éjszakára vagy egy hétre, hanem akár hosszabb időre, például 30 napra is kibérelhetnek majd lakásokat vagy szobákat.
Az Airbnb kényesen ügyel a részletekre. Amennyiben valaki nem elégedett a megkapott helyiséggel, esetleg már más elfoglalta a szálláshelyet, akkor a felhasználó visszakapja a pénzét. A platform az árból 6-12 százalékot kap, s ez már elég a nyereségességhez. Blecharczyk szerint megvan bennük az a potenciál, aminek köszönhetően legalább akkora, ha nem nagyobb társasággá válhatnak, mint az eBay. Chesky szerint bár mostanában számos piaci szereplő próbálta meg lemásolni az oldalukat, egy hálózat megalakításához ennél jóval többre van szükség.