Alex
Élességállítás a felvételek elkészítése után
Egy újonnan alapított vállalkozás szerint találmányuk, egy a fotó elkészülte után is élességállításra képes fényképezőgép forradalmasítani fogja a fotográfia világát.
A Lytro tervei szerint még idén piacra dobják fényképezőgépüket, mely lehetővé teszi, hogy a felhasználók a fotók elkészülte után is megváltoztassák a fókuszpontot. Ennek módját évek óta aktívan kutatják az optika tudorai. Megvalósulásával a lencsék és a szenzorok nem egy megadott pontra fókuszálnak, hanem csak egyszerűen minden irányból begyűjtik a fényt és azt rögzítik, amit utána később a fotós tetszése szerint finomhangolhat.
A társaság már évek óta dolgozik a technikán, mi is beszámoltunk az addig elért eredményeikről 2008 februárjában. Akkor még Refocus Imaging volt a cég neve, és három év után, mostanra jutottak el oda, hogy bejelentették, még az idén piacra dobják első terméküket. A társaság vezetője, Ren Ng közlése szerint fényképezőgépük hordozható, és versenyképes árú lesz, de konkrét részleteket nem árult el.
Ahova kattintunk a képen, az a terület lesz éles
Az alapötlet szerint kedvünkre határozhatjuk meg, hogy a fotó előterében vagy a hátterében lévő dolog legyen éles, miközben a másik természetesen homályosabb lesz. A fotósok számára ez természetes, hiszen a mélységélesség és a fókuszpont megválasztásával bármikor dönthetnek erről, de a Lytro érvelése szerint technológiájuk pofonegyszerűvé teszi mindezt.
Persze hiába az ígéretes fejlesztés, a cég helyzete közel sem egyszerű, mivel a fényképezőgép-ipar kevéssé nyitott a radikális újításokra. A digitális éra beköszönte során számtalan új szereplő jelent meg a szegmensben, roppant erős a verseny. Még a bejáratott, erős márkák számára is gondot okoz például a vezeték nélküli adattovábbítás bevezetése, pedig az így elért publikációs gyorsaság az okostelefonokkal készített fotók legnagyobb erőssége.
Szintén gondot jelenthet, hogy nem csak előnyökkel jár az utólagos élességállítás. A technológia a felbontás szükségszerű romlásával jár együtt, de a Lytro szerint a képminőséget nem befolyásolja jelentősen. Ráadásul magukat a felhasználókat is edukálniuk kellene, pedig az emberek többsége egy fotó elkészülte után hozzá sem nyúl a kész képhez semmilyen képmanipuláló eszközzel, hanem csak egyszerűen kirakja a Facebook-üzenőfalára vagy elküldi levélben a barátainak. A cég által "élővé varázsolt" fotók élvezetéhez, a részletek felfedezéséhez Flash lejátszó kell, ami kevésbé univerzálisan használható, mint a bármilyen eszközzel olvasható JPEG. (Ez nyilvánvalóan az Apple eszközökön okoz gondot, például az iPad-en ezek a fotók sima statikus JPEG-ként jelennek meg.)
Szép gondolat, hogy ne kelljen aggódnunk az élesség miatt. Sok ember csak azért vesz drága tükörreflexes gépet, mivel frusztrálja őket a kompakt fényképezőgépek lassú reagálása, miszerint hosszú idő telik el az exponálógomb lenyomása és a tényleges képkészítés között. Amíg a fényképezőgép automatikája próbálja beállítani az élességet, addig a bájosan mosolygó gyermek elfordulhat, a megörökítendő pillanat elröppenhet.
Ma is léteznek a RAW fájlok iránt elkötelezettek, akik a szenzor által rögzített nyers adatokat saját maguk dolgozzák fel, kihasználva az így elért nagyobb rugalmasságot és jobb képminőséget. De ez egyben több munkát is jelent, viszont a Lítro megközelítése új szintre emeli a számítógéppel segített fotózást, ahol a PC hatékonyan segíti a fényképezőgépek optikai határainak átlépését. Ez azért is szívderítő, mivel a Moore törvénye által hajtott számítástechnika világa jóval gyorsabban fejlődik, mint az optikai technológiák.
A 44 főt foglalkoztató cég alig 50 millió dolláros tőkeinjekciót kapott eddig, de szerencsére van olyan nagy a fényképezőgép-piac, hogy az olyan óriások, mint a Canon vagy a Sony mellett is sikeres tudjon lenni egy kicsi, de innovatív vállalat.
A Lytro tervei szerint még idén piacra dobják fényképezőgépüket, mely lehetővé teszi, hogy a felhasználók a fotók elkészülte után is megváltoztassák a fókuszpontot. Ennek módját évek óta aktívan kutatják az optika tudorai. Megvalósulásával a lencsék és a szenzorok nem egy megadott pontra fókuszálnak, hanem csak egyszerűen minden irányból begyűjtik a fényt és azt rögzítik, amit utána később a fotós tetszése szerint finomhangolhat.
A társaság már évek óta dolgozik a technikán, mi is beszámoltunk az addig elért eredményeikről 2008 februárjában. Akkor még Refocus Imaging volt a cég neve, és három év után, mostanra jutottak el oda, hogy bejelentették, még az idén piacra dobják első terméküket. A társaság vezetője, Ren Ng közlése szerint fényképezőgépük hordozható, és versenyképes árú lesz, de konkrét részleteket nem árult el.
Ahova kattintunk a képen, az a terület lesz éles
Az alapötlet szerint kedvünkre határozhatjuk meg, hogy a fotó előterében vagy a hátterében lévő dolog legyen éles, miközben a másik természetesen homályosabb lesz. A fotósok számára ez természetes, hiszen a mélységélesség és a fókuszpont megválasztásával bármikor dönthetnek erről, de a Lytro érvelése szerint technológiájuk pofonegyszerűvé teszi mindezt.
Persze hiába az ígéretes fejlesztés, a cég helyzete közel sem egyszerű, mivel a fényképezőgép-ipar kevéssé nyitott a radikális újításokra. A digitális éra beköszönte során számtalan új szereplő jelent meg a szegmensben, roppant erős a verseny. Még a bejáratott, erős márkák számára is gondot okoz például a vezeték nélküli adattovábbítás bevezetése, pedig az így elért publikációs gyorsaság az okostelefonokkal készített fotók legnagyobb erőssége.
Szintén gondot jelenthet, hogy nem csak előnyökkel jár az utólagos élességállítás. A technológia a felbontás szükségszerű romlásával jár együtt, de a Lytro szerint a képminőséget nem befolyásolja jelentősen. Ráadásul magukat a felhasználókat is edukálniuk kellene, pedig az emberek többsége egy fotó elkészülte után hozzá sem nyúl a kész képhez semmilyen képmanipuláló eszközzel, hanem csak egyszerűen kirakja a Facebook-üzenőfalára vagy elküldi levélben a barátainak. A cég által "élővé varázsolt" fotók élvezetéhez, a részletek felfedezéséhez Flash lejátszó kell, ami kevésbé univerzálisan használható, mint a bármilyen eszközzel olvasható JPEG. (Ez nyilvánvalóan az Apple eszközökön okoz gondot, például az iPad-en ezek a fotók sima statikus JPEG-ként jelennek meg.)
Szép gondolat, hogy ne kelljen aggódnunk az élesség miatt. Sok ember csak azért vesz drága tükörreflexes gépet, mivel frusztrálja őket a kompakt fényképezőgépek lassú reagálása, miszerint hosszú idő telik el az exponálógomb lenyomása és a tényleges képkészítés között. Amíg a fényképezőgép automatikája próbálja beállítani az élességet, addig a bájosan mosolygó gyermek elfordulhat, a megörökítendő pillanat elröppenhet.
Ma is léteznek a RAW fájlok iránt elkötelezettek, akik a szenzor által rögzített nyers adatokat saját maguk dolgozzák fel, kihasználva az így elért nagyobb rugalmasságot és jobb képminőséget. De ez egyben több munkát is jelent, viszont a Lítro megközelítése új szintre emeli a számítógéppel segített fotózást, ahol a PC hatékonyan segíti a fényképezőgépek optikai határainak átlépését. Ez azért is szívderítő, mivel a Moore törvénye által hajtott számítástechnika világa jóval gyorsabban fejlődik, mint az optikai technológiák.
A 44 főt foglalkoztató cég alig 50 millió dolláros tőkeinjekciót kapott eddig, de szerencsére van olyan nagy a fényképezőgép-piac, hogy az olyan óriások, mint a Canon vagy a Sony mellett is sikeres tudjon lenni egy kicsi, de innovatív vállalat.