Berta Sándor
Cenzúráznák az Iron Maidenről megjelenő fotókat
A zeneipar ismét bebizonyította, hogy még mindig nem elég nyitott az internetes korszakra, a legújabb ötletet azonban elég nehéz lesz megvalósítani.
A zenei piac szereplőinek zöme görcsösen ragaszkodik a régi üzleti modellekhez, az azokból befolyó bevételekhez és képtelen reagálni az internet jelentette kihívásokra, élni a világháló által nyújtott lehetőségekkel. Úgy tűnik, hogy a kiadók és az előadók egy része még mindig ellenségként tekint az internetre és a felhasználókra. A legújabb elképzelés már néhány elvakult rajongót is megdöbbentett.
Az Iron Maiden tagjai 36 éve vannak színpadon. Úgy látszik, amennyire nem kötnek kompromisszumokat a rockzenében, annyira keményen bánnak a sajtóorgánumokkal és közvetve rajongóikkal is. A heavy metal együttes menedzsmentje ugyanis kitalálta, hogy a következő turné során a koncerteken megjelenő és fényképező újságírók minden egyes felvétel megjelentetése előtt kötelesek kikérni az együttes és a menedzsment tagjainak a véleményét. A fotók kizárólag az ő hozzájárulásukkal hozhatók nyilvánosságra, és kikötötték azt is, hogy a koncerteken csak az első három szám során lehet fényképeket készíteni, később már nem.
Michael Konken, a Német Újságíró Szövetség vezetője szerint ez nyílt cenzúra, az egyes felvételek megjelentetéséről ugyanis nem a zenészeknek vagy a menedzserüknek, hanem a szerkesztőségeknek kellene dönteniük. A cél egyébként egyértelmű: a rockbanda szeretne totális ellenőrzést gyakorolni a róla készült felvételek értékesítése felett. "Az ellenőrzési őrület az elmúlt évtizedben extrém módon kiteljesedett" - jegyezte meg Joachim Hentschel, a Rolling Stone zenei magazin főszerkesztő-helyettese. A zenészek attól tartanak, hogy olyan képek is láthatók lesznek róluk a világhálón, amiket később jobban szeretnének inkább elfelejteni. Félelmeiket csak fokozza, hogy valószínűleg ezeket a fotókat már soha nem lehet majd eltüntetni a kibertérből.
Hentschel szerint a koncerteken bármely első sorban álló rajongó készíthet a mobiljával felvételeket és ezeket a Twitter segítségével az egész világon elterjesztheti, vagyis kétséges, hogy a menedzsment által kitalált cenzúra megvalósítható lesz-e.
A zenei piac szereplőinek zöme görcsösen ragaszkodik a régi üzleti modellekhez, az azokból befolyó bevételekhez és képtelen reagálni az internet jelentette kihívásokra, élni a világháló által nyújtott lehetőségekkel. Úgy tűnik, hogy a kiadók és az előadók egy része még mindig ellenségként tekint az internetre és a felhasználókra. A legújabb elképzelés már néhány elvakult rajongót is megdöbbentett.
Az Iron Maiden tagjai 36 éve vannak színpadon. Úgy látszik, amennyire nem kötnek kompromisszumokat a rockzenében, annyira keményen bánnak a sajtóorgánumokkal és közvetve rajongóikkal is. A heavy metal együttes menedzsmentje ugyanis kitalálta, hogy a következő turné során a koncerteken megjelenő és fényképező újságírók minden egyes felvétel megjelentetése előtt kötelesek kikérni az együttes és a menedzsment tagjainak a véleményét. A fotók kizárólag az ő hozzájárulásukkal hozhatók nyilvánosságra, és kikötötték azt is, hogy a koncerteken csak az első három szám során lehet fényképeket készíteni, később már nem.
Michael Konken, a Német Újságíró Szövetség vezetője szerint ez nyílt cenzúra, az egyes felvételek megjelentetéséről ugyanis nem a zenészeknek vagy a menedzserüknek, hanem a szerkesztőségeknek kellene dönteniük. A cél egyébként egyértelmű: a rockbanda szeretne totális ellenőrzést gyakorolni a róla készült felvételek értékesítése felett. "Az ellenőrzési őrület az elmúlt évtizedben extrém módon kiteljesedett" - jegyezte meg Joachim Hentschel, a Rolling Stone zenei magazin főszerkesztő-helyettese. A zenészek attól tartanak, hogy olyan képek is láthatók lesznek róluk a világhálón, amiket később jobban szeretnének inkább elfelejteni. Félelmeiket csak fokozza, hogy valószínűleg ezeket a fotókat már soha nem lehet majd eltüntetni a kibertérből.
Hentschel szerint a koncerteken bármely első sorban álló rajongó készíthet a mobiljával felvételeket és ezeket a Twitter segítségével az egész világon elterjesztheti, vagyis kétséges, hogy a menedzsment által kitalált cenzúra megvalósítható lesz-e.