Berta Sándor

MXit - az afrikai közösségi portál

Dél-Afrika vezető közösségi hálózata rendkívül dinamikusan növekszik. Az MXit az afrikai viszonyok okán nem a PC-kre, hanem a rövid szöveges üzeneteket küldő felhasználókra épít.

Herman Heunis ahhoz a generációhoz tartozik, amelynek tagjai általában a fejüket ingatják, ha a helyi tinédzserektől az MXit szót hallják. Valójában azonban pont az 51 éves namíbiai férfi alapította meg 2005-ben a napjainkban rendkívül sikeres közösségi portált. A platformot Dél-Afrikában háromszor többen használják, mint a Facebookot, ami igen figyelemre méltó adat. Ráadásul a fiatalok körében ez az arány még nagyobb: az MXit piaci részesedése körükben ötször nagyobb a Facebookénál.

Heunis és kollégái azonban egyáltalán nem foglalkoznak a nagy riválissal. A cégnek Stellenbosch városban van a központja. A települést a legtöbb turista a közeli borfarmokról ismeri, de az 1980-as évek vége óta van egy úgynevezett techno parkja, amely kicsiben olyan, mint a Szilícium-völgy. Az MXit központjától néhány méternyire található például Hasso Plattner SAP-alapító befektetési cége.


A MXit lényege, hogy a regisztrált tagok egy Java alapú mobil alkalmazás segítségével szinte ingyen küldhetnek rövid szöveges üzeneteket, akár egyetlen személynek vagy több tagnak egyszerre. Emellett az oldalon csatlakozhatnak más szolgáltatásokhoz, mint például az MSN Messenger vagy a Google Talk, beléphetnek különböző chatszobákba, online játszhatnak, zeneszámokat tölthetnek el vagy apróhirdetésekben kereshetnek. A kezdetekben az MXit csak egy olcsó SMS-alternatíva volt, napjainkra azonban egy nagyon elterjedt hálózattá vált, amely a szinte a legtöbb 30 évesnél fiatalabb dél-afrikai mindennapjainak szerves része. Elterjedtségére jellemző, hogy a legutóbbi helyi pedagógus-sztrájk idején a tanárok helyettesítésére a szolgáltatást vonták be. A kisegítő önkéntesek ezen át válaszoltak a diákok felmerülő kérdéseire és tették elérhetővé a letölthető tananyagokat.

A platformnak jelenleg 28 millió regisztrált tagja van, többségük dél-afrikai. A rendszer naponta átlagosan 700 millió (!), csúcsidőben másodpercenként 27 000 rövid szöveges üzenetet továbbít. Heunis szerint a siker titka Afrika elmaradottsága. A vezetékes internetkapcsolatok a mai napig lassúak és drágák, mobiltelefonja viszont a legtöbb afrikainak van. Mivel az MXit olcsóbb az SMS-nél, így érthető, hogy az emberek többsége inkább ezt a szolgáltatást választja.


Az ötlet egy repülés során fogalmazódott meg a szakemberben. Heunis eredetileg egy mobil játékot akart kifejleszteni, de a túl drága SMS-díjak miatt az elképzelés megbukott, ekkor módosította ötletét. A havi előfizetési díj eleinte 1,50 eurónak megfelelő összeg volt, de ez drágának bizonyult. Miután a szolgáltatást ingyenessé tették, hónapokon belül több ezren regisztrálták magukat a portálon. Mivel az új cég marketing költségvetése 10 000 euró volt, ezért a férfi inkább a szájhagyományra építve adta a helyiek tudtára az MXit létezését.

Azóta persze a helyzet megváltozott. A vállalat másfél év után már nyereséges volt. 2007 elején a Naspers vállalat megszerezte a cég 30 százalékos tulajdonrészét. Az ötlet nem csak Afrikában, hanem Ázsiában is hódít, Indonéziában már 2,5 millió regisztrált tag van. Ugyan már a Facebook is felismerte az afrikai piac fontosságát és erősíti a jelenlétét, de Heunis bízik a tagjaikban, mondván azok kivételesen lojálisak az MXit-hez. A stellenboschi központban összesen 140 fejlesztő dolgozik az új elképzeléseken és funkciókon, s a honlap nemrég elindította nyílt fejlesztői platformját is. A szakemberek 28 millió ember bevonásával tesztelhetik az ötleteiket, programjaikat, cserébe az MXit részesedést kér későbbi sikereikből.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)