Berta Sándor

A YouTube lehet a zeneipar megmentője?

Egyelőre nem lehet tudni, hogy milyen irányba halad a kreatív gazdaság, az azonban biztosnak látszik, hogy a zeneipar egyik legnagyobb bevételi forrását a következő években a YouTube jelentheti majd.

Az elmúlt években a zeneipar harcolt a letöltések, a fájlcserélés, jelenleg pedig a streaming-ajánlatok ellen, azonban a YouTube nem igazán tartozott az elsődleges célpontok közé. A videomegosztó platformra inkább üzleti befektetésként és leendő partnerként tekintettek a kiadók. Számításaik be is jöttek, hiszen a YouTube lehetővé teszi a videoklipek megjelentetését, meghallgatását, ráadásul a felvételek jó minőségben válnak elérhetővé. Ebből pedig nem csak a kiadók profitálhatnak, hanem a felhasználók is.

Sajnos nem nyilvános, hogy a YouTube és a többi videomegosztó portál mekkora bevételt generál a kiadók számára, hiszen a felek hallgatnak az összegekről, azonban a Limewire elleni per kapcsán Paul Kahn, az EMI Music pénzügyi vezetője elmondta, hogy adott dalok esetében lejátszásonként 0,5 cent bevételhez jutnak a cégek. Mindez első hallásra rendkívül kis összegnek tűnik, de ha ehhez hozzávesszük, hogy a számot mondjuk ötmillióan tekintik meg, akkor azonnal láthatóvá válik, hogy a bevétel nem is olyan csekély, hanem dollár százezrekben mérhető.

A David Guetta dalaival kapcsolatos látogatottság tavaly elérte a 308 milliót. Amennyiben ezt beszorozzuk a 0,5 centes bevétellel, akkor máris kiderül, hogy csak ezeknek az anyagoknak köszönhetően a kiadók másfél millió dolláros bevételt tehettek zsebre. Ahhoz, hogy ezt az összeget hagyományos eladásokkal tegyék zsebre ugyanennyi lemezt kellett volna hozzá értékesíteni. A zeneipar ennek ellenére gondban van, mivel az online bevételek még meg sem közelítik a hagyományos CD- és DVD eladásokból származó bevételeket. Ennek oka, hogy csak a népszerű zeneszámokkal generálható ekkora online forgalom.

Mindezek ellenére a zeneipar közel sincs annyira tragikus helyzetben, mint azt számos esetben lefestették a jogvédők. Kétségkívül az lenne a legjobb megoldás, ha tucatjával megjelenhetnének végre a piacon a legális és olcsó szolgáltatások. A kérdés azonban továbbra is az: a zeneipar az ügyfeleinek, partnereinek vagy ellenfeleinek tekinti-e a felhasználókat? A többek között az Amazon Cloud-szolgáltatásával kapcsolatos licencviták kapcsán mindenesetre úgy tűnik, hogy az ágazat még mindig nem tanult a korábbi hibáiból és csak nagyon lassan kész változtatni az álláspontján. Peter Jenner, a Pink Floyd és a The Clash egykori menedzsere nem véletlenül minősítette "lelki nyomornak" májusban a kiadók eljárását.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • hopp #6
    "A zeneipar ennek ellenére gondban van, mivel az online bevételek még meg sem közelítik a hagyományos CD- és DVD eladásokból származó bevételeket. Ennek oka, hogy csak a népszerű zeneszámokkal generálható ekkora online forgalom."

    Szóval az értékelhetetlen szarért már nem fizet senki? Picsába! Pereljünk! :D
  • armageddon666 #5
    Ha jót csinálnak, jó minőségben töltik fel, nagy lesz a forgalom, probléma megoldva.
  • Ahoy #4
    "A zeneipar ennek ellenére gondban van, mivel az online bevételek még meg sem közelítik a hagyományos CD- és DVD eladásokból származó bevételeket. Ennek oka, hogy csak a népszerű zeneszámokkal generálható ekkora online forgalom."

    Na ez a bajuk :P
  • Szefmester #3
    És emellett még mindíg vannak olyan zenekarok akik számait a kiadók azonnal leszedetik a youtube-ról..
  • gkalcso #2
    Nos, a netes kézi kütyükre kerül egy torrent kliens is, és a szerverszolgáltatás jó része is megoldott lesz a felhasználók által. Egy együttes a kiadást egy kézi készülékkel megoldhatná.
  • Landro #1
    308 millió letöltés -> 1.5 millió $, nem milliárd