Gyurkity Péter
Eldöntetlen marad az okostelefonok harca
Miközben a friss jelentések szerint mind a hagyományos mobiltelefonok, mind pedig az okostelefonok szegmensében folytatódott a növekedés, egyesek azt emelik ki, hogy a szolgáltatók senkit nem engednek majd győzni.
Az IDC két érdekes felmérést is közölt a napokban, ezekből pedig megtudhattuk, hogy a mobiltelefonok piacán a Samsung immár megelőzte a Nokiát Nyugat-Európában, illetve hogy világszerte ismét jelentős mértékben nőtt az okostelefonok forgalma. Mivel témánkhoz ez utóbbi kapcsolódik szorosabban, érdemes ezt részleteire bontani.
2011 első negyedében a globális forgalom csaknem elérte a 100 millió példányt, ezzel pedig a gyártók szinte tartani tudták a tavalyi év utolsó időszakának eredményét. Ez már önmagában is szép teljesítmény, hiszen az első negyedév általában sokkal rosszabb adatokat mutat, ám még szebben hangzik az aktuális szám, ha rögtön hozzátesszük, hogy az egy évvel ezelőtti periódushoz képest ez csaknem 80 százalékos növekedést jelent. Az első helyen ismét a Nokia végzett, ám immár mindössze 24 százalékos részesedéssel (a korábbi 38 helyett), a második az Apple, amely 15-ről 18 százalékra növelte saját szeletét a piacon, a harmadik a kissé visszaeső RIM, a negyedik a saját forgalmát megnégyszerező Samsung 10 százalékkal, az ötödik pedig a HTC lett 9 százalékkal.
Mindez kétségkívül szépen mutat, ám szaporodnak azon vélemények, hogy a mobil platformok versenyében nem ismétlődik meg a történelem, vagyis nem számíthatunk arra, hogy egy nagy győztes végez a mezőny elején, a többiek pedig nagy lemaradással kullognak majd utána. Dacára az Android gyors előretörésének, valamint a korábban üdvöskének számító Apple stagnálásának, a nagy szolgáltatók nem engedik majd a Google teljes győzelmét, ehelyett egy olyan alternatív platformot részesítenek előnyben, amely képes lesz a megújulásra és megelőzheti a keresőcég dominanciájának kialakulását. Ahogy a Google-t felhasználták az Apple növekedésével szemben, úgy jön majd számításba a RIM, a Microsoft, vagy akár a HP webOS, már amennyiben ezen riválisok valóban tartani tudják majd a lépést az egyre több készüléken hódító rendszerrel.
A szolgáltatóknak ugyanis nem érdeke, hogy bármely cég a helyükbe léphessen, ehhez pedig az kell, hogy fenntartsák a viszonylag szoros versenyt a platformok között. Nem fogják engedni, hogy az iTunes-iPod kettőshöz, vagy akár a Windowshoz hasonló egyeduralom alakuljon ki ezen a területen, így az elkövetkező évekre a folytatódó küzdelem lesz a jellemző.
Az IDC két érdekes felmérést is közölt a napokban, ezekből pedig megtudhattuk, hogy a mobiltelefonok piacán a Samsung immár megelőzte a Nokiát Nyugat-Európában, illetve hogy világszerte ismét jelentős mértékben nőtt az okostelefonok forgalma. Mivel témánkhoz ez utóbbi kapcsolódik szorosabban, érdemes ezt részleteire bontani.
2011 első negyedében a globális forgalom csaknem elérte a 100 millió példányt, ezzel pedig a gyártók szinte tartani tudták a tavalyi év utolsó időszakának eredményét. Ez már önmagában is szép teljesítmény, hiszen az első negyedév általában sokkal rosszabb adatokat mutat, ám még szebben hangzik az aktuális szám, ha rögtön hozzátesszük, hogy az egy évvel ezelőtti periódushoz képest ez csaknem 80 százalékos növekedést jelent. Az első helyen ismét a Nokia végzett, ám immár mindössze 24 százalékos részesedéssel (a korábbi 38 helyett), a második az Apple, amely 15-ről 18 százalékra növelte saját szeletét a piacon, a harmadik a kissé visszaeső RIM, a negyedik a saját forgalmát megnégyszerező Samsung 10 százalékkal, az ötödik pedig a HTC lett 9 százalékkal.
Mindez kétségkívül szépen mutat, ám szaporodnak azon vélemények, hogy a mobil platformok versenyében nem ismétlődik meg a történelem, vagyis nem számíthatunk arra, hogy egy nagy győztes végez a mezőny elején, a többiek pedig nagy lemaradással kullognak majd utána. Dacára az Android gyors előretörésének, valamint a korábban üdvöskének számító Apple stagnálásának, a nagy szolgáltatók nem engedik majd a Google teljes győzelmét, ehelyett egy olyan alternatív platformot részesítenek előnyben, amely képes lesz a megújulásra és megelőzheti a keresőcég dominanciájának kialakulását. Ahogy a Google-t felhasználták az Apple növekedésével szemben, úgy jön majd számításba a RIM, a Microsoft, vagy akár a HP webOS, már amennyiben ezen riválisok valóban tartani tudják majd a lépést az egyre több készüléken hódító rendszerrel.
A szolgáltatóknak ugyanis nem érdeke, hogy bármely cég a helyükbe léphessen, ehhez pedig az kell, hogy fenntartsák a viszonylag szoros versenyt a platformok között. Nem fogják engedni, hogy az iTunes-iPod kettőshöz, vagy akár a Windowshoz hasonló egyeduralom alakuljon ki ezen a területen, így az elkövetkező évekre a folytatódó küzdelem lesz a jellemző.