Berta Sándor
Belgiumban a kamionsofőröknek is jogdíjat kellene fizetniük
A Belga Írók, Zeneszerzők és Kiadók Szövetsége (SABAM) egy olyan ötlettel állt elő, amely komoly vitát váltott ki Belgiumban. A szerzői jogi szervezet azt szeretné, ha a kamionsofőrök jogdíjat fizetnének az általuk vezetés közben hallgatott dalok után.
A felvetés meglehetősen abszurdnak tűnik és bizonyítja, hogy a szerzői jogvédő csoportok egyáltalán nem fogynak ki a bevételüket növelő ötletekből. A SABAM sietett leszögezni, hogy a személyautók vezetőitől semmilyen jogdíjat nem követel, ellenben a teherautók vezetőinek fizetniük kellene. A szövetség azzal érvel, hogy a kamionsofőrök munkahelye a teherautóik kabinjában található, tehát a munkahelyükön hallgatják a különböző számokat. Emiatt pedig ugyanolyan besorolás alá esnek, mint a fodrászüzletek, a fogorvosi rendelők vagy az éttermek, tehát ők is kötelesek jogdíjat fizetni a meghallgatott dalok után.
Bár az elképzelés nevetségesnek tűnik, a SABAM komolyan gondolja a dolgot és a szervezet képviselői már több politikust is próbáltak meggyőzni arról, hogy támogassák az ötletet. A döntéshozók azonban - e tekintetben szokatlan módon - nemet mondtak a felvetésre, ezért a szövetség vezetői bekeményítettek és kijelentették: minden olyan Belgiumban dolgozótól követelhetik a szerzői jogdíj befizetését, aki 9 főnél kevesebb embert foglalkoztató munkáltatójánál zenét hallgat, függetlenül attól, hogy az illető egy irodában dolgozik vagy egy kamion volánja mögött.
Ez viszont már a belga politikusoknak, köztük Vincent Van Quickenborne miniszternek is sok volt. Maggie De Block parlamenti képviselő pedig egyenesen úgy reagált, hogy "ez az elképzelés egyszerűen nonszensz". Szerinte a kamionsofőrök sokkal inkább a rádiókban közölt közlekedési információkra kíváncsiak, mint a zenékre. A SABAM jogászait ez az érv nem győzte meg és a szervezet állítja: a teherautók vezetői "profitálnak" az ingyenes zenehallgatásból. Bármilyen abszurd és nevetséges is a dolog, egyelőre nem lehet tudni, hogy a szerzői jogvédők meddig mennek el.
A felvetés meglehetősen abszurdnak tűnik és bizonyítja, hogy a szerzői jogvédő csoportok egyáltalán nem fogynak ki a bevételüket növelő ötletekből. A SABAM sietett leszögezni, hogy a személyautók vezetőitől semmilyen jogdíjat nem követel, ellenben a teherautók vezetőinek fizetniük kellene. A szövetség azzal érvel, hogy a kamionsofőrök munkahelye a teherautóik kabinjában található, tehát a munkahelyükön hallgatják a különböző számokat. Emiatt pedig ugyanolyan besorolás alá esnek, mint a fodrászüzletek, a fogorvosi rendelők vagy az éttermek, tehát ők is kötelesek jogdíjat fizetni a meghallgatott dalok után.
Bár az elképzelés nevetségesnek tűnik, a SABAM komolyan gondolja a dolgot és a szervezet képviselői már több politikust is próbáltak meggyőzni arról, hogy támogassák az ötletet. A döntéshozók azonban - e tekintetben szokatlan módon - nemet mondtak a felvetésre, ezért a szövetség vezetői bekeményítettek és kijelentették: minden olyan Belgiumban dolgozótól követelhetik a szerzői jogdíj befizetését, aki 9 főnél kevesebb embert foglalkoztató munkáltatójánál zenét hallgat, függetlenül attól, hogy az illető egy irodában dolgozik vagy egy kamion volánja mögött.
Ez viszont már a belga politikusoknak, köztük Vincent Van Quickenborne miniszternek is sok volt. Maggie De Block parlamenti képviselő pedig egyenesen úgy reagált, hogy "ez az elképzelés egyszerűen nonszensz". Szerinte a kamionsofőrök sokkal inkább a rádiókban közölt közlekedési információkra kíváncsiak, mint a zenékre. A SABAM jogászait ez az érv nem győzte meg és a szervezet állítja: a teherautók vezetői "profitálnak" az ingyenes zenehallgatásból. Bármilyen abszurd és nevetséges is a dolog, egyelőre nem lehet tudni, hogy a szerzői jogvédők meddig mennek el.