Berta Sándor
EU - nagy gondot okoznak a kis sütifájlok
Az adatvédelmi szakemberek úgy vélik, hogy eddig egyetlen tagország sem foglalkozott komolyan az Európai Unió elektronikus kommunikációs adatvédelemmel foglalkozó E-privacy direktívájával.
A direktíva azokat a kérdéseket szabályozza, hogy harmadik fél miként férhet hozzá azokhoz az adatokhoz, amiket a felhasználók a merevlemezeken vagy az USB-kulcsokon tárolnak. A dokumentum elsősorban a böngészés közben keletkező sütifájlok problémájával foglalkozik. Ezeket az egyszerű szövegfájlokat a weboldalak - köztük az SG.hu is - a felhasználói beállítások elmentésére használják, például hogy ne kelljen minden egyes fórumhozzászólás előtt újra bejelentkezni.
Alex Hanff, a Privacy International adatvédelmi egyesülés munkatársa a BBC-nek elmondta, hogy bár a szabályozási tervezet már három éve elkészült, de eddig sem az internetes cégek, sem az európai uniós tagállamok kormányai nem foglalkoztak vele. Ez már önmagában is komoly probléma, de a helyzetet súlyosbítja, hogy a tagországoknak május 25-ig kaptak haladékot arra, hogy a saját jogrendszerüket a szabályozáshoz igazítsák, s ez a határidő vészesen közeleg. Hanff közölte: sokkolta az, hogy mennyire felkészületlenek a kérdésben az európai uniós tagországok kormányai.
Nem csak a Privacy International szakértőjét döbbentette meg a tagállamok kabinetjeinek lassúsága, hanem egyes internetes vállalkozókat is. Nick Halstead, a Tweetmeme alapítója a népszerű mikroblogon nyilvánosságra hozott üzenetében megjegyezte, hogy: "Az EU-irányelv gyakorlatba való átültetése egy olyan szintű szemét, aminek hatására cégemet a legszívesebben az USA-ba költöztetném." Halstead rámutatott: napjainkban lehetőség van arra, hogy az emberek a böngészőjük adatvédelmi beállításait a sütifájlok használatához igazítsák. Aki tehát több adatvédelemre vágyik, az már ma is megteheti ezt.
A brit kormány egyelőre egyaránt kivár a kérdésben, s nem akar vitát folytatni a sütifájlok használatának a szabályozásáról. Ugyanezt az álláspontot képviselik a civil szervezetek is. Az Internet Advertising Bureau (IAB) annak a véleményének adott hangot, hogy az európai uniós törvény lehet, hogy egyaránt káros a fogyasztók, a vállalatok és a brit digitális gazdaság szempontjából. A döntéshozók szerint a direktíva komoly kihívások elé állítaná őket, míg a reklámipar az ágazat önszabályozása és az adatvédelmi megoldások kifejlesztése mellett érvelt. Az adat- és fogyasztóvédelmi szakemberek ugyanakkor azt állítják: a tervezet nem menne elég messzire.
A brit kulturális és médiaügyi minisztérium közölte, hogy május végéig elő akarja terjeszteni a saját jogszabályát és ezzel úttörő lenne Európában. A szaktárca szóvivője a BBC-nek részleteket még nem akart elárulni, amit azzal indokolt, hogy a technikai megoldások még nincsenek kidolgozva. A szigetországi internetes cégek attól tartanak, hogy a jogszabály hatályba lépése miatt egy új online bürokrácia alakulhat ki és Európa az Egyesült Államok példáját követheti. A legnagyobb kritikát azért kapta a tervezet, mert előírná, hogy a jövőben a felhasználóknak engedélyezniük kell a sütifájlok elhelyezését és működését.
A direktíva azokat a kérdéseket szabályozza, hogy harmadik fél miként férhet hozzá azokhoz az adatokhoz, amiket a felhasználók a merevlemezeken vagy az USB-kulcsokon tárolnak. A dokumentum elsősorban a böngészés közben keletkező sütifájlok problémájával foglalkozik. Ezeket az egyszerű szövegfájlokat a weboldalak - köztük az SG.hu is - a felhasználói beállítások elmentésére használják, például hogy ne kelljen minden egyes fórumhozzászólás előtt újra bejelentkezni.
Alex Hanff, a Privacy International adatvédelmi egyesülés munkatársa a BBC-nek elmondta, hogy bár a szabályozási tervezet már három éve elkészült, de eddig sem az internetes cégek, sem az európai uniós tagállamok kormányai nem foglalkoztak vele. Ez már önmagában is komoly probléma, de a helyzetet súlyosbítja, hogy a tagországoknak május 25-ig kaptak haladékot arra, hogy a saját jogrendszerüket a szabályozáshoz igazítsák, s ez a határidő vészesen közeleg. Hanff közölte: sokkolta az, hogy mennyire felkészületlenek a kérdésben az európai uniós tagországok kormányai.
Nem csak a Privacy International szakértőjét döbbentette meg a tagállamok kabinetjeinek lassúsága, hanem egyes internetes vállalkozókat is. Nick Halstead, a Tweetmeme alapítója a népszerű mikroblogon nyilvánosságra hozott üzenetében megjegyezte, hogy: "Az EU-irányelv gyakorlatba való átültetése egy olyan szintű szemét, aminek hatására cégemet a legszívesebben az USA-ba költöztetném." Halstead rámutatott: napjainkban lehetőség van arra, hogy az emberek a böngészőjük adatvédelmi beállításait a sütifájlok használatához igazítsák. Aki tehát több adatvédelemre vágyik, az már ma is megteheti ezt.
A brit kormány egyelőre egyaránt kivár a kérdésben, s nem akar vitát folytatni a sütifájlok használatának a szabályozásáról. Ugyanezt az álláspontot képviselik a civil szervezetek is. Az Internet Advertising Bureau (IAB) annak a véleményének adott hangot, hogy az európai uniós törvény lehet, hogy egyaránt káros a fogyasztók, a vállalatok és a brit digitális gazdaság szempontjából. A döntéshozók szerint a direktíva komoly kihívások elé állítaná őket, míg a reklámipar az ágazat önszabályozása és az adatvédelmi megoldások kifejlesztése mellett érvelt. Az adat- és fogyasztóvédelmi szakemberek ugyanakkor azt állítják: a tervezet nem menne elég messzire.
A brit kulturális és médiaügyi minisztérium közölte, hogy május végéig elő akarja terjeszteni a saját jogszabályát és ezzel úttörő lenne Európában. A szaktárca szóvivője a BBC-nek részleteket még nem akart elárulni, amit azzal indokolt, hogy a technikai megoldások még nincsenek kidolgozva. A szigetországi internetes cégek attól tartanak, hogy a jogszabály hatályba lépése miatt egy új online bürokrácia alakulhat ki és Európa az Egyesült Államok példáját követheti. A legnagyobb kritikát azért kapta a tervezet, mert előírná, hogy a jövőben a felhasználóknak engedélyezniük kell a sütifájlok elhelyezését és működését.