MTI
Európa a közösségi oldalak szabályozásáról vitatkozik
Kétnapos nemzetközi adatvédelmi konferencia fejeződött be tegnap Budapesten az Európa Tanács (ET) kezdeményezésére; az első napon a közösségi adathálókat érintő adatvédelmi kérdéseket vitatták meg az előadók.
Thommas Hammarberg, az Európa Tanács emberi jogi biztosa szerint ha a Facebook egy állam lenne, felhasználói - azaz "lakosai" száma alapján a világ második, harmadik legnagyobb országa lenne. Ma már 600 millióan regisztráltak a Facebook közösségi oldalon és valószínűsíthető, hogy ez a szám hamarosan 800 millióra nő. Mint mondta: világossá kell tenni azt, hogy a közösségi hálózatok tevékenysége nem szabályozható olyan országokban, ahol a szerverközpont van, jelen esetben az Egyesült Államokban. Biztosítani kell, hogy európai szabályozás fedje le ezt a területet. Arra is felhívta a figyelmet, hogy részletesen tanulmányozni kell a közösségi hálózatok hatásait, különösen az emberi jogok szempontjából.
Thomas Hammarsberg szerint rendkívül fontos, hogy független, elfogulatlan adatvédelmi szervezetek, hatóságok jöjjenek létre. Azok az információk, amelyeket a felhasználók megadnak a közösségi oldalakon, személyes adatokat tartalmaznak, ezek felhasználhatók, elemezhetők. A nemzeti és a nemzetközi hatóságok feladata, hogy biztosítsa a magánszféra védelmét - mondta.
Jóri András adatvédelmi biztos szerint régóta vitatott, hogy az adatvédelmet az állam szabályozza, vagy engedjék át ezt a feladatot a magánszervezeteknek. Szerinte az internetkorszak kezdetén, az 1990-es évek elején terjedt el a "poszthippi ideológia", a "jogmentes tér" mítosza. Úgy gondolták, az erős titkosítás és a világháló oda vezet, hogy olyan tikosított csatornák jönnek létre a világon, amelyeken pénz vagy információ szabadon, állami kontroll nélkül áramolhat.
A biztos szerint erre gyorsan jött az állami válasz is, az első próbálkozás az internet szabályozására az Egyesült Államokban. Az 1990-es évek közepén néhány amerikai képviselő gyerekeknek nem való tartalmakat talált az interneten, és úgy gondolták, ezeket le kell tiltani. Erről törvény is született, amelyet a bíróság 1997-ben alkotmányellenesnek minősített. Azonban már ebben a vitában felmerült, hogy ha nem lesz állami szabályozás, mások ragadják magukhoz a szabályozás felelősségét és lehetőségét. Például különböző szoftverek gyártói határozzák meg, hogy milyen tartalmakhoz lehessen hozzáférni. Ez a vita a mai napig tart.
Európában az Európa Tanács egyezménye és az Európai Unió adatvédelmi irányelve alapján viszonylag egységes a szabályozás, ez mindenkinek biztosítja az adataival kapcsolatos önrendelkezési jogot. Ezzel szemben az Egyesült Államokban többi között a piac, az innovatív vállalkozások szempontjai sokkal előbbre valók, adott esetben azt is igazolhatják, hogy korlátozzák az adatvédelmi jogokat . Sok konfliktus adódik ebből a helyzetből, köztük a terroristaellenes intézkedések eltérő fogadtatása az óceán két oldalán. Jóri András álláspontja szerint a demokratikus, jogállami keretek között kialakított állami szabályozásra van szükség, hogy kevésbé átlátható és önkényes kezdeményezések ne juthassanak szerephez.

Thomas Hammarsberg szerint rendkívül fontos, hogy független, elfogulatlan adatvédelmi szervezetek, hatóságok jöjjenek létre. Azok az információk, amelyeket a felhasználók megadnak a közösségi oldalakon, személyes adatokat tartalmaznak, ezek felhasználhatók, elemezhetők. A nemzeti és a nemzetközi hatóságok feladata, hogy biztosítsa a magánszféra védelmét - mondta.
Jóri András adatvédelmi biztos szerint régóta vitatott, hogy az adatvédelmet az állam szabályozza, vagy engedjék át ezt a feladatot a magánszervezeteknek. Szerinte az internetkorszak kezdetén, az 1990-es évek elején terjedt el a "poszthippi ideológia", a "jogmentes tér" mítosza. Úgy gondolták, az erős titkosítás és a világháló oda vezet, hogy olyan tikosított csatornák jönnek létre a világon, amelyeken pénz vagy információ szabadon, állami kontroll nélkül áramolhat.
A biztos szerint erre gyorsan jött az állami válasz is, az első próbálkozás az internet szabályozására az Egyesült Államokban. Az 1990-es évek közepén néhány amerikai képviselő gyerekeknek nem való tartalmakat talált az interneten, és úgy gondolták, ezeket le kell tiltani. Erről törvény is született, amelyet a bíróság 1997-ben alkotmányellenesnek minősített. Azonban már ebben a vitában felmerült, hogy ha nem lesz állami szabályozás, mások ragadják magukhoz a szabályozás felelősségét és lehetőségét. Például különböző szoftverek gyártói határozzák meg, hogy milyen tartalmakhoz lehessen hozzáférni. Ez a vita a mai napig tart.
Európában az Európa Tanács egyezménye és az Európai Unió adatvédelmi irányelve alapján viszonylag egységes a szabályozás, ez mindenkinek biztosítja az adataival kapcsolatos önrendelkezési jogot. Ezzel szemben az Egyesült Államokban többi között a piac, az innovatív vállalkozások szempontjai sokkal előbbre valók, adott esetben azt is igazolhatják, hogy korlátozzák az adatvédelmi jogokat . Sok konfliktus adódik ebből a helyzetből, köztük a terroristaellenes intézkedések eltérő fogadtatása az óceán két oldalán. Jóri András álláspontja szerint a demokratikus, jogállami keretek között kialakított állami szabályozásra van szükség, hogy kevésbé átlátható és önkényes kezdeményezések ne juthassanak szerephez.