Berta Sándor
Kiolvassa a Facebook-adatokat egy webshop-szoftver
A Hybris Software a nagy és a közepes vállalatoknak kínálja az online boltok üzemeltetésére használható programját. Az alkalmazás egyik modulja képes összehasonlítani az üzletben vásárlók nevét a Facebook-profilokban található nevekkel.
Amikor valaki vásárol valamit egy internetes áruházban, akkor a nevét kénytelen megadni, hiszen anélkül nehezen lehetne kitölteni a számlákat és a garanciapapírokat. A megadott név segítségével azonban az üzemeltető elkészítheti az illető profilját. Az ehhez szükséges adatokat meg sem kell szereznie, mivel a Hybris Software által kínált termék egyik modulja átkutatja a Facebookot és a többi közösségi portált. Az alkalmazás arra kíváncsi, hogy a megadott néven található-e már profil a szociális hálózatokon. A cél az, hogy a jövőben a bolttól rendelő felhasználóknak már személyre szabott ajánlatokat nyújthassanak az üzemeltetők.
"Tény, hogy létezik ez a program, azonban nem fogjuk használni" - jelentette ki Gerald Lanzerits, a Hybris Ausztria vezetője. A szakember azzal indokolta az önkéntes lemondást, hogy a megoldást eredetileg egyik észak-európai országban található ügyfelük számára fejlesztették ki, mivel ott az adatvédelem nem annyira szigorú, mint a kontinens más államaiban. A társaság ügyfelei között van egyébként többek között a H&M, a Spar, a Nikon, a Humanic, a Baumax, a Hervis, valamint számos kisebb cég.
Lanzerits elismerte, hogy Közép-Európában azért nem képzelhető el a szoftver használata, mert sokkal kritikusabban viszonyulnak a hatóságok az adatvédelmi témákhoz. Ráadásul meg kellene nyerni az emberek bizalmát is és csak ezután lehetne személyre szabott ajánlatokat kínálni. A cégvezető hozzátette: sok bolttulajdonos szeretne ilyen ajánlatokkal előrukkolni, de nincsenek tisztában azzal, hogy ez mivel jár és milyen sok adatot kell ahhoz előzetesen összegyűjteni, hogy ezek a reklámok hatékonyak legyenek.
"Néhány éven belül nagyon valószínű, hogy közvetlenül a Facebookon fogunk vásárolni. Addig szeretnénk a vállalatoknak segíteni abban, hogy megvessék a lábukat ebben a modern vásárlási korszakban. A jövőben az online kereskedelemben a forgalom akár 50 százalékkal is növekedhet. Jelenleg azonban még csak a teljes kereskedelem körülbelül 10 százalékát teszi ki. Ausztriában például a tavalyi 50,1 milliárd eurós forgalomból körülbelül 5 milliárd euró köszönhető a webnek" - jegyezte meg a szakember.
A cég által kínált csomag 100-150 000 euróba kerül a boltüzemeltetők számára. Emellett a Hybris tervei között szerepel a helyhez kötött szolgáltatások integrálása a mobil készülékekre optimalizált honlapokba és olyan mobil alkalmazások készítése, amelyek közvetlenül a boltokba vezetik a vásárlókat és ráadásul még a kapcsolattartásban is segíthetnek.
Amikor valaki vásárol valamit egy internetes áruházban, akkor a nevét kénytelen megadni, hiszen anélkül nehezen lehetne kitölteni a számlákat és a garanciapapírokat. A megadott név segítségével azonban az üzemeltető elkészítheti az illető profilját. Az ehhez szükséges adatokat meg sem kell szereznie, mivel a Hybris Software által kínált termék egyik modulja átkutatja a Facebookot és a többi közösségi portált. Az alkalmazás arra kíváncsi, hogy a megadott néven található-e már profil a szociális hálózatokon. A cél az, hogy a jövőben a bolttól rendelő felhasználóknak már személyre szabott ajánlatokat nyújthassanak az üzemeltetők.
"Tény, hogy létezik ez a program, azonban nem fogjuk használni" - jelentette ki Gerald Lanzerits, a Hybris Ausztria vezetője. A szakember azzal indokolta az önkéntes lemondást, hogy a megoldást eredetileg egyik észak-európai országban található ügyfelük számára fejlesztették ki, mivel ott az adatvédelem nem annyira szigorú, mint a kontinens más államaiban. A társaság ügyfelei között van egyébként többek között a H&M, a Spar, a Nikon, a Humanic, a Baumax, a Hervis, valamint számos kisebb cég.
Lanzerits elismerte, hogy Közép-Európában azért nem képzelhető el a szoftver használata, mert sokkal kritikusabban viszonyulnak a hatóságok az adatvédelmi témákhoz. Ráadásul meg kellene nyerni az emberek bizalmát is és csak ezután lehetne személyre szabott ajánlatokat kínálni. A cégvezető hozzátette: sok bolttulajdonos szeretne ilyen ajánlatokkal előrukkolni, de nincsenek tisztában azzal, hogy ez mivel jár és milyen sok adatot kell ahhoz előzetesen összegyűjteni, hogy ezek a reklámok hatékonyak legyenek.
"Néhány éven belül nagyon valószínű, hogy közvetlenül a Facebookon fogunk vásárolni. Addig szeretnénk a vállalatoknak segíteni abban, hogy megvessék a lábukat ebben a modern vásárlási korszakban. A jövőben az online kereskedelemben a forgalom akár 50 százalékkal is növekedhet. Jelenleg azonban még csak a teljes kereskedelem körülbelül 10 százalékát teszi ki. Ausztriában például a tavalyi 50,1 milliárd eurós forgalomból körülbelül 5 milliárd euró köszönhető a webnek" - jegyezte meg a szakember.
A cég által kínált csomag 100-150 000 euróba kerül a boltüzemeltetők számára. Emellett a Hybris tervei között szerepel a helyhez kötött szolgáltatások integrálása a mobil készülékekre optimalizált honlapokba és olyan mobil alkalmazások készítése, amelyek közvetlenül a boltokba vezetik a vásárlókat és ráadásul még a kapcsolattartásban is segíthetnek.