Berta Sándor
Stratégiai döntést példáz az IE9
A Microsoft internetes böngészőjének fejlesztője, Dean Hachamovitch szerint a Microsoft az IE9 új funkcióinak tekintetében stratégiai döntést hozott. Legnagyobb ellenfél a hatos Explorer.
A 42 éves szakember 1990 óta dolgozik az amerikai óriáscégnél és 2003 óta felel az Internet Explorer fejlesztéséért. Hachamovitch azelőtt, hogy az Internet Explorerrel kezdett volna foglalkozni, az Office irodai programcsomag több verziójának fejlesztésében is részt vett. Dean Hachamovitch szerint az Internet Explorer 9-be integrált új, Tracking Protection funkciónak köszönhetően a felhasználók megakadályozhatják, hogy bárki kielemezhesse böngészési szokásaikat és ezek alapján személyre szabott reklámokat mutathasson nekik.
Úgy tűnhet, hogy ezzel a fejlesztéssel a Microsoft frontális támadást indított az online hirdetések és egyúttal a saját keresője ellen is. Mint Hachamovitch egy interjúban elmondta, az IE9-el elérni kívánt cél, hogy a Windows-használók számára hatékony és biztonságos munkát tegyen lehetővé. Ehhez hozzátartozik az is, hogy a felhasználó biztos lehet abban, hogy csak azok az oldalüzemeltetők kaphatják meg az internetes szokásaira vonatkozó információkat, akiknek ő ezt lehetővé teszi. Ebbe beletartozik az is, hogy adott esetben a Microsoftot szintén kizárhatják az emberek az adatátadási folyamatból.
Jó marketingérzékkel kiemelte, hogy a társaság a böngésző legújabb verziójának fejlesztésekor nem a saját, hanem a felhasználók érdekeire összpontosított. Ez egy stratégiai döntés volt a vállalat részéről. Az online reklámeladások és a böngészőfejlesztés is külön-külön üzletet jelentenek. A szakember rámutatott, hogy az Outlookban is van levélszűrő, amelynek segítségével az emberek megvédhetik magukat a spamektől. Mindez rávilágít az online üzletek két oldalára és a Microsoft mindkét oldalon aktív.
"Más böngészőfejlesztők, akiknek az online hirdetések jelentik a legfontosabb bevételi forrást, biztos, hogy komoly érdekkonfliktusba keverednének emiatt. Mind a Chrome, mind a Firefox készítői kénytelenek beépíteni hasonló szűrőket a saját programjukba. A magánélet védelmének kérdése az Egyesült Államokban is egyre sürgetőbb lesz. Robbanásszerűen nő azoknak a cégeknek a száma, amelyek minden online mozdulatunknál kutatnak utánunk, s mi ebből semmit sem érzékelünk. Ideje, hogy az internetezők megkapják az esélyt magánéletük védelmére és mi ezt az esélyt kínáljuk nekik az IE9-ben."
"Ma már szigorúan igazodunk a webes szabványokhoz és a szűrő specifikációját bárki integrálhatja a böngészőjébe. A hozzáállásunkon nem az Internet Explorer piaci részesedése miatt változtattunk, sőt, hiszen az IE még soha nem volt annyi számítógépre telepítve, mint napjainkban. Az 9-es verzió előzeteseit 20 milliószor töltötték le, ez pedig jó jel. De a piaci részesedés önmagában nem jelent sikert, ezért olyan embereket foglalkoztatunk, akik igyekeznek a teljesen elavult és napjainkban már nem biztonságos IE6 telepítések számát csökkenteni. Az ideális természetesen az lenne, ha az összes IE6-használó a 9-es verzióra váltana" - hangsúlyozta Hachamovitch.
A szakember leszögezte: a böngészők egyre fontosabbak lesznek. A felhőszolgálatások korszakában egyre több program fut a hálózaton át, és meghatározó, hogy a böngésző mennyire gyorsan tölti be az oldalakat, vagy mennyire fürgén futtatja az online alkalmazásokat. Az IE9-nél nem csak a szoftvert optimalizálták, hanem első alkalommal használták ki a grafikus kártyák hardvergyorsítási funkcióit is. Ennek köszönhetően a webes programok jóval gyorsabban futtathatók az IE9-ben és az internetes videók is zökkenőmentesebben játszhatók le. Hachamovitch szerint a fejlődés ellenére még évekbe telik, mire megjelennek az emberek számára kizárólag online termináloknak tűnő számítógépek. Feltéve, ha ez valaha is valósággá válik.
A 42 éves szakember 1990 óta dolgozik az amerikai óriáscégnél és 2003 óta felel az Internet Explorer fejlesztéséért. Hachamovitch azelőtt, hogy az Internet Explorerrel kezdett volna foglalkozni, az Office irodai programcsomag több verziójának fejlesztésében is részt vett. Dean Hachamovitch szerint az Internet Explorer 9-be integrált új, Tracking Protection funkciónak köszönhetően a felhasználók megakadályozhatják, hogy bárki kielemezhesse böngészési szokásaikat és ezek alapján személyre szabott reklámokat mutathasson nekik.
Úgy tűnhet, hogy ezzel a fejlesztéssel a Microsoft frontális támadást indított az online hirdetések és egyúttal a saját keresője ellen is. Mint Hachamovitch egy interjúban elmondta, az IE9-el elérni kívánt cél, hogy a Windows-használók számára hatékony és biztonságos munkát tegyen lehetővé. Ehhez hozzátartozik az is, hogy a felhasználó biztos lehet abban, hogy csak azok az oldalüzemeltetők kaphatják meg az internetes szokásaira vonatkozó információkat, akiknek ő ezt lehetővé teszi. Ebbe beletartozik az is, hogy adott esetben a Microsoftot szintén kizárhatják az emberek az adatátadási folyamatból.
Jó marketingérzékkel kiemelte, hogy a társaság a böngésző legújabb verziójának fejlesztésekor nem a saját, hanem a felhasználók érdekeire összpontosított. Ez egy stratégiai döntés volt a vállalat részéről. Az online reklámeladások és a böngészőfejlesztés is külön-külön üzletet jelentenek. A szakember rámutatott, hogy az Outlookban is van levélszűrő, amelynek segítségével az emberek megvédhetik magukat a spamektől. Mindez rávilágít az online üzletek két oldalára és a Microsoft mindkét oldalon aktív.
"Más böngészőfejlesztők, akiknek az online hirdetések jelentik a legfontosabb bevételi forrást, biztos, hogy komoly érdekkonfliktusba keverednének emiatt. Mind a Chrome, mind a Firefox készítői kénytelenek beépíteni hasonló szűrőket a saját programjukba. A magánélet védelmének kérdése az Egyesült Államokban is egyre sürgetőbb lesz. Robbanásszerűen nő azoknak a cégeknek a száma, amelyek minden online mozdulatunknál kutatnak utánunk, s mi ebből semmit sem érzékelünk. Ideje, hogy az internetezők megkapják az esélyt magánéletük védelmére és mi ezt az esélyt kínáljuk nekik az IE9-ben."
"Ma már szigorúan igazodunk a webes szabványokhoz és a szűrő specifikációját bárki integrálhatja a böngészőjébe. A hozzáállásunkon nem az Internet Explorer piaci részesedése miatt változtattunk, sőt, hiszen az IE még soha nem volt annyi számítógépre telepítve, mint napjainkban. Az 9-es verzió előzeteseit 20 milliószor töltötték le, ez pedig jó jel. De a piaci részesedés önmagában nem jelent sikert, ezért olyan embereket foglalkoztatunk, akik igyekeznek a teljesen elavult és napjainkban már nem biztonságos IE6 telepítések számát csökkenteni. Az ideális természetesen az lenne, ha az összes IE6-használó a 9-es verzióra váltana" - hangsúlyozta Hachamovitch.
A szakember leszögezte: a böngészők egyre fontosabbak lesznek. A felhőszolgálatások korszakában egyre több program fut a hálózaton át, és meghatározó, hogy a böngésző mennyire gyorsan tölti be az oldalakat, vagy mennyire fürgén futtatja az online alkalmazásokat. Az IE9-nél nem csak a szoftvert optimalizálták, hanem első alkalommal használták ki a grafikus kártyák hardvergyorsítási funkcióit is. Ennek köszönhetően a webes programok jóval gyorsabban futtathatók az IE9-ben és az internetes videók is zökkenőmentesebben játszhatók le. Hachamovitch szerint a fejlődés ellenére még évekbe telik, mire megjelennek az emberek számára kizárólag online termináloknak tűnő számítógépek. Feltéve, ha ez valaha is valósággá válik.