Berta Sándor
A Firefox kárára bővül a Chrome
Az elmúlt egy hónapban újabb mérföldkőhöz érkezett a Google böngészője, amely nem csak folyamatosan fejlődik, de egyre több felhasználót állít maga mögé.
A Net Applications legfrissebb statisztikái szerint a Chrome piaci részesedése 9,98 százalék volt tavaly decemberben és ez azt jelenti, hogy a programot gyakorlatilag kétszer annyian használják, mint a 2010-es év elején. Szintén az elmúlt hónap nyertesei közé tartozik a Safari, amelynek a piaci részesedése 4,5 százalékról 5,9 százalékra emelkedett. A két legnagyobb vesztes az Internet Explorer és a Firefox. Előbbi piaci részesedése 61,1-ről 57,1 százalékra, míg utóbbié 24,4-ről 22,8 százalékra csökkent. Az Opera felhasználói tábora csak kis mértékben bővült. A norvég szoftvert a tavalyi esztendő elején csak az internetezők 2 százaléka, a múlt év végén pedig 2,2 százaléka használta.
A piaci szereplők közül a Firefox csak azzal vigasztalódhat, hogy Európában végérvényesen sikerült megelőznie az Internet Explorert, piaci részesedése 38,11 százalék, szemben az IE 37,52 százalékával. Mindez persze a korábbi statisztikai adatok tükrében nem meglepő, hiszen a Mozilla böngészőjének fő felhasználói bázisa Európában van. Redmondban az Internet Explorer 9-es verziójára összpontosítanak, de alighanem felkapták a szakemberek a fejüket a hírre, ugyanis az IE piaci részesedése két éve nem csökkent ilyen rövid idő alatt ekkora mértékben, mint tavaly decemberben.
A StatCounter által megjelentetett adatok még beszédesebbek. Az Internet Explorer piaci részesedése szerintük már csak 46,86 százalék, a Firefoxé 30,79 százalék, míg a Chrome neve mellett a 14,88 százalék olvasható. A Safari 4,81, míg az Opera 2,02 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik. A Google alkalmazásának sikere elsősorban az automatikus verziófrissítéseknek köszönhető, mivel így a felhasználók azonnal válthatnak a megjelenő új változatokra. Az Internet Explorert és a Firefoxot használó internetezők ugyanakkor gyakran kivárnak, vagy ódzkodnak a frissítésektől.
A legnehezebb helyzetben érdekes módon nem a folyamatosan csökkenő népszerűséggel szembenéző IE, hanem a Firefox van. A Mozilla fejlesztőinek egyrészt a hamarosan érkező Internet Explorer 9-re és a Chromera is figyelniük kell, így gyakorlatilag két tűz közé kerültek. Persze nem kell és nem is szabad temetni a Tűzrókát, a szintén a közeljövőben bemutatkozó Firefox 4 alighanem javíthat a helyzetén.
A Microsoft legnagyobb problémája, hogy nem tudja váltásra ösztönözni az IE 6 és 7 használókat. Előbbi programot még mindig az emberek 13,06, utóbbit pedig 8,76 százaléka használja. Kérdés, hogy miként sikerül majd ezt a kérdést megoldani az Internet Explorer 9 megjelenése után.
A Net Applications legfrissebb statisztikái szerint a Chrome piaci részesedése 9,98 százalék volt tavaly decemberben és ez azt jelenti, hogy a programot gyakorlatilag kétszer annyian használják, mint a 2010-es év elején. Szintén az elmúlt hónap nyertesei közé tartozik a Safari, amelynek a piaci részesedése 4,5 százalékról 5,9 százalékra emelkedett. A két legnagyobb vesztes az Internet Explorer és a Firefox. Előbbi piaci részesedése 61,1-ről 57,1 százalékra, míg utóbbié 24,4-ről 22,8 százalékra csökkent. Az Opera felhasználói tábora csak kis mértékben bővült. A norvég szoftvert a tavalyi esztendő elején csak az internetezők 2 százaléka, a múlt év végén pedig 2,2 százaléka használta.
A piaci szereplők közül a Firefox csak azzal vigasztalódhat, hogy Európában végérvényesen sikerült megelőznie az Internet Explorert, piaci részesedése 38,11 százalék, szemben az IE 37,52 százalékával. Mindez persze a korábbi statisztikai adatok tükrében nem meglepő, hiszen a Mozilla böngészőjének fő felhasználói bázisa Európában van. Redmondban az Internet Explorer 9-es verziójára összpontosítanak, de alighanem felkapták a szakemberek a fejüket a hírre, ugyanis az IE piaci részesedése két éve nem csökkent ilyen rövid idő alatt ekkora mértékben, mint tavaly decemberben.
A StatCounter által megjelentetett adatok még beszédesebbek. Az Internet Explorer piaci részesedése szerintük már csak 46,86 százalék, a Firefoxé 30,79 százalék, míg a Chrome neve mellett a 14,88 százalék olvasható. A Safari 4,81, míg az Opera 2,02 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik. A Google alkalmazásának sikere elsősorban az automatikus verziófrissítéseknek köszönhető, mivel így a felhasználók azonnal válthatnak a megjelenő új változatokra. Az Internet Explorert és a Firefoxot használó internetezők ugyanakkor gyakran kivárnak, vagy ódzkodnak a frissítésektől.
A legnehezebb helyzetben érdekes módon nem a folyamatosan csökkenő népszerűséggel szembenéző IE, hanem a Firefox van. A Mozilla fejlesztőinek egyrészt a hamarosan érkező Internet Explorer 9-re és a Chromera is figyelniük kell, így gyakorlatilag két tűz közé kerültek. Persze nem kell és nem is szabad temetni a Tűzrókát, a szintén a közeljövőben bemutatkozó Firefox 4 alighanem javíthat a helyzetén.
A Microsoft legnagyobb problémája, hogy nem tudja váltásra ösztönözni az IE 6 és 7 használókat. Előbbi programot még mindig az emberek 13,06, utóbbit pedig 8,76 százaléka használja. Kérdés, hogy miként sikerül majd ezt a kérdést megoldani az Internet Explorer 9 megjelenése után.