Berta Sándor
Hollandiában nyílt térkép segíti a tűzoltókat
Bart van Leeuwen 15 éve tűzoltó Hollandiában. Emellett programozóként dolgozik és évek óta foglalkozik a nyílt forráskódú szoftverekkel. A szakember igyekezett ötvözni a két területet és a szemantikus webet.
"Amikor egy bevetési helyre megyünk, akkor az a néhány perc elég hektikus. A járműben rádiókkal, mobiltelefonokkal és navigációs készülékekkel vagyunk körülvéve. De miközben a fejünk felett 120 decibellel szól a sziréna, egyszerűen nem halljuk a navigációs eszköz iránymutatását. Mindenképpen szükségünk van a bevetési helyszínnel kapcsolatos pontos információkra. Az egyik kollégám tudta, hogy programozok és két évvel ezelőtt megkérdezte, hogy nem lenne-e megoldásom erre a problémára. Természetesen megpróbáltam a hivatalos utat és megkerestem az illetékeset. Jeleztem nekik, hogy valami másra van szükségünk, de semmi sem történt. Ekkor kezdtem tervezni a térképet" - elevenítette fel az előzményeket az önkéntes tűzoltó.
Bart van Leeuwen elmondta, hogy a rendszer az OpenStreetMapen alapul. Amikor bevetésre mennek, először megkapják a digitális információkat szöveges üzenetek formájában. A szoftver ezeket az adatokat különböző részekre bontja, külön kerül a helyszín, az időpont, az eset rövid leírása és minden egyéb információ. Ezeket az adatokat feltöltik az internetre, majd továbbküldik a tűzoltóállomás monitoraira.
Amint elhangzik a riadójel és az emberek beszállnak a járművekbe, addigra a navigációs rendszer kijelzőjén megjelenik az információkat tartalmazó térkép. Mire a helyszínre érnek, már minden fontos részlettel tisztában vannak, így felkészülhetnek az esetre és nem vesztenek időt. A megoldás neve RESC.info és van Leeuwen a netlabs.org tagjaival közösen fejlesztette ki. Jelenleg már nyolc amszterdami tűzoltó-parancsnokság használja a térképet.
"Hamarosan továbbfejlesztjük a rendszert, mivel szeretnénk még több információt kézhez kapni, például arra vonatkozóan, hogy hol vannak éppen építkezések. Ez ügyben már felvettem a kapcsolatot az amszterdami közlekedési hivatallal és ők minden aktuális információt biztosítanak majd nekünk. Leginkább attól tartok, hogy velem vagy a kollégáimmal valami történik, csak azért, mert hiányzott néhány információ, holott azok valahol rendelkezésre álltak. Ilyenek lehetnek az egyes városrészekre tipikusan jellemző tűzokok is, mondjuk, ha valahol különösen rossz állapotúak a gázvezetékek. Ha minden adat rendelkezésre állna, akkor ezeket megkaphatnánk a járműben. Ráadásul az új megoldás előnye, hogy a vezető biztonságosan irányíthatja a tűzoltóautót, korábban mindig a navigációs rendszer hangjára és képernyőjére is figyelnie kellett, ami elvonta a figyelmét. Most elég csak rápillantaniuk a kijelzőre és már indulás előtt megismerhetik a helyzetet" - szögezte le Bart van Leeuwen.
"Amikor egy bevetési helyre megyünk, akkor az a néhány perc elég hektikus. A járműben rádiókkal, mobiltelefonokkal és navigációs készülékekkel vagyunk körülvéve. De miközben a fejünk felett 120 decibellel szól a sziréna, egyszerűen nem halljuk a navigációs eszköz iránymutatását. Mindenképpen szükségünk van a bevetési helyszínnel kapcsolatos pontos információkra. Az egyik kollégám tudta, hogy programozok és két évvel ezelőtt megkérdezte, hogy nem lenne-e megoldásom erre a problémára. Természetesen megpróbáltam a hivatalos utat és megkerestem az illetékeset. Jeleztem nekik, hogy valami másra van szükségünk, de semmi sem történt. Ekkor kezdtem tervezni a térképet" - elevenítette fel az előzményeket az önkéntes tűzoltó.
Bart van Leeuwen elmondta, hogy a rendszer az OpenStreetMapen alapul. Amikor bevetésre mennek, először megkapják a digitális információkat szöveges üzenetek formájában. A szoftver ezeket az adatokat különböző részekre bontja, külön kerül a helyszín, az időpont, az eset rövid leírása és minden egyéb információ. Ezeket az adatokat feltöltik az internetre, majd továbbküldik a tűzoltóállomás monitoraira.
Amint elhangzik a riadójel és az emberek beszállnak a járművekbe, addigra a navigációs rendszer kijelzőjén megjelenik az információkat tartalmazó térkép. Mire a helyszínre érnek, már minden fontos részlettel tisztában vannak, így felkészülhetnek az esetre és nem vesztenek időt. A megoldás neve RESC.info és van Leeuwen a netlabs.org tagjaival közösen fejlesztette ki. Jelenleg már nyolc amszterdami tűzoltó-parancsnokság használja a térképet.
"Hamarosan továbbfejlesztjük a rendszert, mivel szeretnénk még több információt kézhez kapni, például arra vonatkozóan, hogy hol vannak éppen építkezések. Ez ügyben már felvettem a kapcsolatot az amszterdami közlekedési hivatallal és ők minden aktuális információt biztosítanak majd nekünk. Leginkább attól tartok, hogy velem vagy a kollégáimmal valami történik, csak azért, mert hiányzott néhány információ, holott azok valahol rendelkezésre álltak. Ilyenek lehetnek az egyes városrészekre tipikusan jellemző tűzokok is, mondjuk, ha valahol különösen rossz állapotúak a gázvezetékek. Ha minden adat rendelkezésre állna, akkor ezeket megkaphatnánk a járműben. Ráadásul az új megoldás előnye, hogy a vezető biztonságosan irányíthatja a tűzoltóautót, korábban mindig a navigációs rendszer hangjára és képernyőjére is figyelnie kellett, ami elvonta a figyelmét. Most elég csak rápillantaniuk a kijelzőre és már indulás előtt megismerhetik a helyzetet" - szögezte le Bart van Leeuwen.