Berta Sándor

Alapjaiban rossz felépítésűek az online közösségi hálózatok

A tengerentúli óriáscég egyik munkatársa bemutatta, hogy mennyire másképp működnek a virtuális közösségek, mint a valódiak. A virtuális barátok alig 3%-a számít barátnak a való életben is.

A 224 oldalas prezentáció rövid időn belül nagy érdeklődést váltott ki a világhálón, hiszen a közösségi hálózatokba nyújt bepillantást, meglehetősen részletesen. Az anyag összeállítója Paul Adams, San Fransiscóban dolgozik. Munkája a felhasználók szokásainak összegyűjtése és tanulmányozása, ezért rendkívül sok információt tud az internetezők egy jelentős részéről. A Google alkalmazottja nem csak azt mutatta be, hogy mennyi minden deríthető ki egy emberről, hanem azt is, hogy a megtudott adatok alapján milyennek képzeli el az internet jövőjét.

Paul Adams a The Real Life Social Network anyagában összesen 226 fóliát fűzött össze. Ezeken keresztül válik láthatóvá egy tipikus Facebook-tag gondolatvilága és viselkedése. A webes óriáscég szakértője az anyagot nem az egyszerű internetezőknek, hanem a webes fejlesztőknek készítette el. Így akarta ugyanis világossá tenni a számukra, hogy a jövőben miként válthatnak ki maximális aktivitást a felhasználókból és milyen módon juthatnak hozzá oldalaikon releváns adatokhoz.


Az összeállítás egyik legérdekesebb része az, amelyben Adams azt ismerteti, hogy miként győzhetünk meg, illetve befolyásolhatunk másokat a döntéseinkről. A szakember állítása szerint ugyan az internet minden lehetséges dologról egyre több információt szolgáltat, de agyi kapacitásunk nem követi ezt a folyamatot. Éppen erre vezethető vissza az, hogy az egyes termékekről, éttermekről vagy akár filmekről szóló döntéseinket nagyon erősen online barátaink ajánlásaitól tesszük függővé. "Ha azt akarjuk, hogy az emberek a mi honlapunkat látogassák meg és használják, akkor fontos, hogy olyan funkciókat integráljunk bele, amelyek lehetővé teszik a barátok számára a döntések befolyásolását" - írta a Google munkatársa.

Adams emellett kiemeli, hogy egy tipikus Facebook-tag általában csak online ismerőseinek három százalékára tekintene a valódi életben is barátként. Mindez pedig jelzésértékű a közösségi portálok vezetőinek, hogy ne egy központi hálózatban gyűjtsenek össze mindenkit, hanem hozzanak létre független alhálózatokat. De a kutató úgy vélte, hogy ezt a módszert más területeken, például az azonnali üzenetküldő szolgáltatások esetében is alkalmazni kellene. Ennek oka, hogy sokan nem akarják, hogy ismerőseik tudjanak egymásról, éppen ezért szeretik elrejteni őket és magukat. Ez pedig egyfajta állandó öncenzúrát jelent. Mindez persze azt is jelenti, hogy nem minden információt osztunk meg minden online barátunkkal - de ez a valódi életben is így van.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Komolytalan #32
    -szintig
  • Komolytalan #31
    Erről beszéltem a #27-ben. Annyira ragaszkodsz az alapvetően buta koncepciódhoz, hogy néhány hozzászólás alatt el tudsz jutni a "Nekem a minimum az volna" szinttől oda hogy "nem éri meg nekik anyagilag, nem jelenti azt, hogy kivitelezhetetlen" szintig, ami miatt szerinted neked végig igazad volt.
    Ilyenekkel reménytelen vitatkozni.
  • e57 #30
    Most már csak azt áruld el, hogy miért személyeskedsz?

    Az hogy a cégek nem csinálnak meg valamit, mert nem éri meg nekik anyagilag, nem jelenti azt, hogy kivitelezhetetlen, és hogy légből kapott ökörség.

    Amúgy meg mihez is nem értek, ami szorosan kapcsolódik az általam leírtakhoz?
  • Komolytalan #29
    Hát mondjuk a piramisról. Bár ha úgy nézzük az is szar, mert kevés benne a természetes fény.
    És igen, itt van a kutya elásva: külső szemlélőként nagyon egyszerű mindent lefikázni. Nagyon egyszerű "ötleteket" adni, és mindenki azt hiszi, hogy az ötlet ér valamit. Elárulom: a jó ötlet, a világmegváltó ötlet értéke pontosan egy kalap szar. Egészen addig, amíg meg nem valósítja az illető. Éppen ezért az ilyen okostojások mint a fenti szösszenet szerzője jobban tennék ha elmennének dolgozni. Ha máshová nem a tescoba árufeltöltőnek, mert annyit érnek (közben lenne sok idejük ökörségeken gondolkozni).
  • Komolytalan #28
    Ezt a szót már belinkeltem én is. Viszont nekem vannak amerikai tanítványaim, leírtam nekik brahiból, és egyik se tudta hogy mit jelent. Sajna az átlag amcsinak a szókincse - és itt most nem a niggerekre gondolok a gettóban - kevesebb mint a magyar középfok, amiben pl. ez a szó nincs is benne.
  • Komolytalan #27
    Tudod akkor, amikor valaki akinek lövése nincs a témáról de elkezd okoskodni, akkor nem lehet mást mondani, mint hogy ha ilyen egyszerű, akkor csináld meg. Megpróbálhatom elmagyarázni - ahogy neked is tettem - de aki nem ért hozzá, csak van egy légből kapott ökörség, amihez ragaszkodik, azt nem lehet meggyőzni.

    Az általad említett iskola/diák kutatómunkát ha meg tudod csinálni pár 10MFt-ból, akkor bármely közösségi oldal ki fogja neked fizetni, mert ennyit nekik megér. Ezek piaci cégek, piaci igényeket elégítenek ki, piacképes árú szolgáltatással. Nem fognak olyan szolgáltatást beépíteni, aminek kifejlesztése kb annyiba kerülne mint az éves büdzséjük, és hozadéka meg közel nulla volna. Nem muszáj elfogadnod, de attól még tény, hogy te ehhez nem értesz, ők meg igen, ezért van nekik milliós felhasználói bázisuk, neked meg csak egy hamvában holt ötleted.
  • Szeszmester #26
    Jaj, egy szakavatott nyelvszakértő...

    "nincs is igazán igényük egy külön fogalomra" - Kicsit jobban el kellene merülnöd a nyelvben. A középfok annyira elég, hogy ilyen ostobaságokat mondasz.

    "így nincs mire vonatkozóan interakciókban használni egy fogalmat arra, amire mi az ismerős jellel hivatkozunk." - Ez így értelmetlen. A magyarban is jobban el kellene merülnöd.

    Amúgy ha már kérdezed, angolul is ki lehet fejezni a szigorúan vett ismerőst köznyelvi szóval: acquaintance.
  • prybaby #25
    Miről nem lehet elmondani, hogy alapjaiban rossz felépítésű?
  • BladeW #24
    "virtuális barátok alig 3%-a számít barátnak a való életben is."

    Ezt már eddig is tudtam. ÉS AKKOR MIVAN? Hihetetlen, hogy a többség fikázza a "divatjelölőket" miközben ő is símán leok-zik, vagy jelöl be egy fél-ismeretlent. Tudjuk, hogy így működnek a közösségi portálok, nem kell az álszent maszlag.
  • okosan gyerekek #23
    igen, és az általam elmondottak húzódnak okokként a mögött, amit elmondtál!