Berta Sándor
Beperelték a fogyasztóvédők a Facebookot
A Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége bírósági eljárást kezdeményezett a közösségi portál üzemeltetői ellen, mivel az amerikai cég egyáltalán nem veszi figyelembe az európai adatvédelmi törvényeket.
A VZBV azzal indokolta a per elindítását, hogy a Facebook egyáltalán nem reagált korábbi észrevételeikre és nem változtatott sem az Általános Szerződési Feltételein, sem az adatvédelmi szabályain. A szervezet szerint a portál és a Friend Finder szolgáltatás sérti a német adatvédelmi törvényt. Emiatt már áprilisban is támadták a közösségi oldalt, mondván több alkalommal, ráadásul szándékosan sértették meg az adatvédelmi előírásokat. A VZBV már tavaly nyáron figyelmeztette a világ legnagyobb online hálózatának vezetőit, hogy változtassák meg az Általános Szerződési Feltételeiket és az adatvédelmi szabályzatukat, de azóta nem történt előrelépés az ügyben.
Úgy tűnik, hogy a pohár most telt be a fogyasztóvédelmi szakembereknél, akik elhatározták, hogy nem várnak tovább és kikényszerítik a német adatvédelmi jogszabályok betartását. "A Facebook eddig nem fogadta meg a tanácsainkat. Éppen ezért úgy éreztük, hogy a törvények, valamint a fogyasztói és adatvédelmi szabványok betartását bírósági úton kell kikényszerítenünk" - jelentette ki Gerd Billen, a VZBV elnöke. Cariola Elbrecht, a szövetség Fogyasztói jogok a digitális világban programjának vezetője hozzátette: "Az e-mail címeket arra használják fel, hogy az emberek meghívják a barátaikat a Facebookra és azok ott regisztrálják magukat. Mindez azonban a meghívottak előzetes beleegyezése nélkül történik. Aki a közösségi oldalon jelen van, annak azzal kell számolnia, hogy az általa használt alkalmazás a barátai adataihoz is hozzáfér."
Gerd Billen elmondta: különösen a Facebook esetében látható, hogy az Egyesült Államokban bejegyezett honlapokat nem érdeklik az európai adatvédelmi törvények. Pedig az Európai Unió és az USA között korábban megkötött úgynevezett Safe Harbor egyezmény világosan leszögezi azokat az előírásokat, amelyek alapján az amerikai cégek hozzáférhetnek az európai uniós állampolgárok személyes adataihoz és feldolgozhatják azokat. A megállapodás ráadásul kimondja, hogy az európai adatvédelmi jogszabályokkal megegyező szintű védelmet kell biztosítani ezeknek az adatoknak.
"A Facebook nyilvánvalóan nem egy biztonságos kikötő, hanem egy államilag elfogadott adatszivárogtató hely, amelyet be kell foltozni" - szögezte le a fogyasztóvédelmi szövetség első embere. A VZBV a per elindításával egyidejűleg felszólította az Európai Uniót és a német kormányt, hogy bizonyosodjanak meg arról: az Egyesült Államokban betartják-e az európai uniós állampolgárokra vonatkozó adatvédelmi előírásokat.
A közösségi oldal legutóbbi adatvédelmi botránya október közepén robbant ki, amikor több millió Facebook-tag egyedi azonosítószáma (ID-k) került át több tucat reklámcég rendszerébe. A The Wall Street Journal beszámolója szerint a biztonsági előírások megszegése olyan felhasználókat is érint, akik teljes profiljukat bizalmasként jelölték meg. Nem véletlen, hogy a cég ellen májusban már az amerikai fogyasztóvédők is hivatalos panaszt nyújtottak be az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottságnál. A 15 civil szervezet által támogatott dokumentum indoklása alapján a Facebook tisztességtelen üzleti gyakorlatot alkalmazott.
A VZBV azzal indokolta a per elindítását, hogy a Facebook egyáltalán nem reagált korábbi észrevételeikre és nem változtatott sem az Általános Szerződési Feltételein, sem az adatvédelmi szabályain. A szervezet szerint a portál és a Friend Finder szolgáltatás sérti a német adatvédelmi törvényt. Emiatt már áprilisban is támadták a közösségi oldalt, mondván több alkalommal, ráadásul szándékosan sértették meg az adatvédelmi előírásokat. A VZBV már tavaly nyáron figyelmeztette a világ legnagyobb online hálózatának vezetőit, hogy változtassák meg az Általános Szerződési Feltételeiket és az adatvédelmi szabályzatukat, de azóta nem történt előrelépés az ügyben.
Úgy tűnik, hogy a pohár most telt be a fogyasztóvédelmi szakembereknél, akik elhatározták, hogy nem várnak tovább és kikényszerítik a német adatvédelmi jogszabályok betartását. "A Facebook eddig nem fogadta meg a tanácsainkat. Éppen ezért úgy éreztük, hogy a törvények, valamint a fogyasztói és adatvédelmi szabványok betartását bírósági úton kell kikényszerítenünk" - jelentette ki Gerd Billen, a VZBV elnöke. Cariola Elbrecht, a szövetség Fogyasztói jogok a digitális világban programjának vezetője hozzátette: "Az e-mail címeket arra használják fel, hogy az emberek meghívják a barátaikat a Facebookra és azok ott regisztrálják magukat. Mindez azonban a meghívottak előzetes beleegyezése nélkül történik. Aki a közösségi oldalon jelen van, annak azzal kell számolnia, hogy az általa használt alkalmazás a barátai adataihoz is hozzáfér."
Gerd Billen elmondta: különösen a Facebook esetében látható, hogy az Egyesült Államokban bejegyezett honlapokat nem érdeklik az európai adatvédelmi törvények. Pedig az Európai Unió és az USA között korábban megkötött úgynevezett Safe Harbor egyezmény világosan leszögezi azokat az előírásokat, amelyek alapján az amerikai cégek hozzáférhetnek az európai uniós állampolgárok személyes adataihoz és feldolgozhatják azokat. A megállapodás ráadásul kimondja, hogy az európai adatvédelmi jogszabályokkal megegyező szintű védelmet kell biztosítani ezeknek az adatoknak.
"A Facebook nyilvánvalóan nem egy biztonságos kikötő, hanem egy államilag elfogadott adatszivárogtató hely, amelyet be kell foltozni" - szögezte le a fogyasztóvédelmi szövetség első embere. A VZBV a per elindításával egyidejűleg felszólította az Európai Uniót és a német kormányt, hogy bizonyosodjanak meg arról: az Egyesült Államokban betartják-e az európai uniós állampolgárokra vonatkozó adatvédelmi előírásokat.
A közösségi oldal legutóbbi adatvédelmi botránya október közepén robbant ki, amikor több millió Facebook-tag egyedi azonosítószáma (ID-k) került át több tucat reklámcég rendszerébe. A The Wall Street Journal beszámolója szerint a biztonsági előírások megszegése olyan felhasználókat is érint, akik teljes profiljukat bizalmasként jelölték meg. Nem véletlen, hogy a cég ellen májusban már az amerikai fogyasztóvédők is hivatalos panaszt nyújtottak be az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottságnál. A 15 civil szervezet által támogatott dokumentum indoklása alapján a Facebook tisztességtelen üzleti gyakorlatot alkalmazott.