Berta Sándor
Több millió embert érint a Facebook legújabb adatvédelmi botránya
A népszerű közösségi portált ismét a hiányos adatvédelme miatt került reflektorfénybe. Az oldal üzemeltetői kénytelenek magyarázkodni, miközben a felhasználóknak csak a bosszankodás marad.
Több millió Facebook-tag egyedi azonosítószáma (ID-k) került át több tucat reklámcég rendszerébe. A The Wall Street Journal beszámolója szerint a biztonsági előírások megszegése olyan felhasználókat is érint, akik teljes profiljukat bizalmasként jelölték meg. Az érintett vállalatok az internetezők szörfölési szokásait értékelik ki. Néhány esetben az alkalmazások a barátok e-mail címét is lehalászhatóvá tették. Azt nem lehet tudni, hogy mióta lopják az adatokat.
Az adatvédelmi hiba számos Facebook-platformú alkalmazás, köztük a tíz jelenlegi legnépszerűbb esetében okoz problémát. Ha figyelembe vesszük, hogy például a Zynga által fejlesztett Farmville nevű programmal jelenleg 59 millióan játszanak és az érintett szoftvereket havonta a több mint 500 millió Facebook-tag 70 százaléka használja, akkor érthető, hogy a legújabb adatvédelmi hiányosság miért váltott ki ekkora felháborodást.
A honlapüzemeltetők évek óta alkalmazzák az egyedi azonosítószámokra épülő technikákat, hogy így optimalizálják a webes megjelenésüket. Az ID-k alapján megállapítható az egyes Facebook-tagok neve és az általuk mindenki számára elérhetővé tett információk is kiolvashatók. A hirdetési ügynökségeknek ezek az adatok valódi kincsesbányát jelentenek, hiszen így létrehozhatják a felhasználók profiljait.
A Facebook éppen ezért most drasztikusan korlátozta azokhoz az alkalmazásokhoz a hozzáféréseket, amelyek képesek voltak a tagok ID-inek kiolvasásra. Az immár elérhetetlen szoftverek között van a Critter Island és a Yakuza Lords, amelyeknek 150 millió regisztrált játékosuk van. A Zynga egyébként még a saját előírásait is megszegte, azok ugyanis kimondják, hogy a cég nem adhat tovább a reklámvállalatoknak olyan információkat, amelyek alapján azonosíthatók a felhasználók.
Bár első hallásra nem tűnik túl fontos információnak, hogy valaki a Facebookot látogatja és mondjuk megrögzött Farmville-játékos, egy hirdetési ügynökségnek mindez nagyon is jól jöhet. Amennyiben valaki a legmagasabb szintre állította be az adatvédelmet, akkor csak az ID-jét és a nevét tudhatta meg a 25 vállalat, de ha nem, akkor gyakorlatilag minden a profiljában megtalálható információ átkerülhetett a rendszerükbe.
Több millió Facebook-tag egyedi azonosítószáma (ID-k) került át több tucat reklámcég rendszerébe. A The Wall Street Journal beszámolója szerint a biztonsági előírások megszegése olyan felhasználókat is érint, akik teljes profiljukat bizalmasként jelölték meg. Az érintett vállalatok az internetezők szörfölési szokásait értékelik ki. Néhány esetben az alkalmazások a barátok e-mail címét is lehalászhatóvá tették. Azt nem lehet tudni, hogy mióta lopják az adatokat.
Az adatvédelmi hiba számos Facebook-platformú alkalmazás, köztük a tíz jelenlegi legnépszerűbb esetében okoz problémát. Ha figyelembe vesszük, hogy például a Zynga által fejlesztett Farmville nevű programmal jelenleg 59 millióan játszanak és az érintett szoftvereket havonta a több mint 500 millió Facebook-tag 70 százaléka használja, akkor érthető, hogy a legújabb adatvédelmi hiányosság miért váltott ki ekkora felháborodást.
A honlapüzemeltetők évek óta alkalmazzák az egyedi azonosítószámokra épülő technikákat, hogy így optimalizálják a webes megjelenésüket. Az ID-k alapján megállapítható az egyes Facebook-tagok neve és az általuk mindenki számára elérhetővé tett információk is kiolvashatók. A hirdetési ügynökségeknek ezek az adatok valódi kincsesbányát jelentenek, hiszen így létrehozhatják a felhasználók profiljait.
A Facebook éppen ezért most drasztikusan korlátozta azokhoz az alkalmazásokhoz a hozzáféréseket, amelyek képesek voltak a tagok ID-inek kiolvasásra. Az immár elérhetetlen szoftverek között van a Critter Island és a Yakuza Lords, amelyeknek 150 millió regisztrált játékosuk van. A Zynga egyébként még a saját előírásait is megszegte, azok ugyanis kimondják, hogy a cég nem adhat tovább a reklámvállalatoknak olyan információkat, amelyek alapján azonosíthatók a felhasználók.
Bár első hallásra nem tűnik túl fontos információnak, hogy valaki a Facebookot látogatja és mondjuk megrögzött Farmville-játékos, egy hirdetési ügynökségnek mindez nagyon is jól jöhet. Amennyiben valaki a legmagasabb szintre állította be az adatvédelmet, akkor csak az ID-jét és a nevét tudhatta meg a 25 vállalat, de ha nem, akkor gyakorlatilag minden a profiljában megtalálható információ átkerülhetett a rendszerükbe.