Berta Sándor
USA - január elsejétől gyűjtenék az átrepülő utasok adatait is
A légitársaságok kötelesek megosztani az amerikai belbiztonsági minisztériummal mindegyik utasuk nevét, nemét és születési időpontját. Az adatgyűjtés hamarosan az amerikai légteret átszelő járatok utasaira is ki fog terjedni.
Az Egyesült Államok nem elégszik meg a tengerentúli repülőterekre érkező vagy azokról induló emberek személyes adataival, hanem még több információra kíváncsi. Az USA jövő év január elsejétől szeretné azon járatok utasainak személyes adatait is megkapni, amelyek érintik vagy átszelik az ország légterét, de nem szállnak le az amerikai légikikötőkben. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy mi történik az átadott információkkal, azok milyen rendszerbe kerülnek bele, illetve milyen jogszabály hatálya alá tartoznak majd.
A légitársaságok emellett egyéb adatokat is kénytelenek lesznek megosztani a tengerentúli hivatalokkal, ha tudják, hogy egy utas milyen útvonalon akar eljutni egy országba. Mondjuk, ha valaki Amszterdamból indulva érinti New Yorkot, majd Mexikóvároson keresztül jut el Tokióba, akkor mindez bekerül a hivatalok számítógépeibe. Természetesen az indok az Egyesült Államok biztonságának növelése és a terrorizmus elleni harc erősítése.
Az elképzeléseket persze koránt sem fogadta osztatlan öröm. Jennifer Stoddart kanadai adatvédelmi biztos attól tart, hogy a megszerzett az adatokat az amerikai hatóságok más, például rendőrségi, bevándorlás- és beutazás-ellenőrzési célokra is felhasználhatják. Az amerikai adatgyűjtés a kanadaiakat különösképpen érinti, hiszen legtöbbjük kénytelen keresztülhaladni az Egyesült Államok légterén a világ bármely tájára is megy, de még belföldi útjaik során is előfordul ilyen. Ugyan utóbbi esetekre az USA hivatalai külön szabályozást hoztak, mindez azonban nem csökkentette Jennifer Stoddart aggályait.
A jogvédővel szemben az északi országot vezető konzervatív kormány elismerte, hogy természetesen az Egyesült Államoknak joga van meghatározni, hogy kik és milyen feltételek mellett használhatják a légterét, s az USA megfelelő jogszabályokat is hozhat ebben a kérdésben. Kanada kész megváltoztatni saját légi közlekedési törvényét, hogy az összhangban legyen az amerikai jogszabályokkal és biztosítsák a légiutasok adatainak átadását. Azokat a kabinet szerint az amerikai belbiztonsági minisztérium kizárólag közlekedésbiztonsági kérdésekben használhatja majd fel.
Jennifer Stoddart azonban ezt nem látja biztosítottnak. Az adatvédelmi biztos éppen ezért azt javasolta a kanadai parlamentnek, hogy úgy szabályozza ezt a kérdést: az amerikai hatóságok csak a lehető legkevesebb információhoz férhessenek hozzá. Az USA felett átrepülő utasok adatainak gyűjtésének ötlete egyébként nem új keletű, hiszen az Egyesült Államok már 2008 februárjában bemutatta azt a hét pontból álló javaslatcsomagot, amelyben ez az elképzelés is szerepelt.
Az Egyesült Államok nem elégszik meg a tengerentúli repülőterekre érkező vagy azokról induló emberek személyes adataival, hanem még több információra kíváncsi. Az USA jövő év január elsejétől szeretné azon járatok utasainak személyes adatait is megkapni, amelyek érintik vagy átszelik az ország légterét, de nem szállnak le az amerikai légikikötőkben. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy mi történik az átadott információkkal, azok milyen rendszerbe kerülnek bele, illetve milyen jogszabály hatálya alá tartoznak majd.
A légitársaságok emellett egyéb adatokat is kénytelenek lesznek megosztani a tengerentúli hivatalokkal, ha tudják, hogy egy utas milyen útvonalon akar eljutni egy országba. Mondjuk, ha valaki Amszterdamból indulva érinti New Yorkot, majd Mexikóvároson keresztül jut el Tokióba, akkor mindez bekerül a hivatalok számítógépeibe. Természetesen az indok az Egyesült Államok biztonságának növelése és a terrorizmus elleni harc erősítése.
Az elképzeléseket persze koránt sem fogadta osztatlan öröm. Jennifer Stoddart kanadai adatvédelmi biztos attól tart, hogy a megszerzett az adatokat az amerikai hatóságok más, például rendőrségi, bevándorlás- és beutazás-ellenőrzési célokra is felhasználhatják. Az amerikai adatgyűjtés a kanadaiakat különösképpen érinti, hiszen legtöbbjük kénytelen keresztülhaladni az Egyesült Államok légterén a világ bármely tájára is megy, de még belföldi útjaik során is előfordul ilyen. Ugyan utóbbi esetekre az USA hivatalai külön szabályozást hoztak, mindez azonban nem csökkentette Jennifer Stoddart aggályait.
A jogvédővel szemben az északi országot vezető konzervatív kormány elismerte, hogy természetesen az Egyesült Államoknak joga van meghatározni, hogy kik és milyen feltételek mellett használhatják a légterét, s az USA megfelelő jogszabályokat is hozhat ebben a kérdésben. Kanada kész megváltoztatni saját légi közlekedési törvényét, hogy az összhangban legyen az amerikai jogszabályokkal és biztosítsák a légiutasok adatainak átadását. Azokat a kabinet szerint az amerikai belbiztonsági minisztérium kizárólag közlekedésbiztonsági kérdésekben használhatja majd fel.
Jennifer Stoddart azonban ezt nem látja biztosítottnak. Az adatvédelmi biztos éppen ezért azt javasolta a kanadai parlamentnek, hogy úgy szabályozza ezt a kérdést: az amerikai hatóságok csak a lehető legkevesebb információhoz férhessenek hozzá. Az USA felett átrepülő utasok adatainak gyűjtésének ötlete egyébként nem új keletű, hiszen az Egyesült Államok már 2008 februárjában bemutatta azt a hét pontból álló javaslatcsomagot, amelyben ez az elképzelés is szerepelt.