Berta Sándor
Külön ikonnal jelölnék a felhasználók szokásaira építő reklámokat
A Digital Advertising Alliance úgy próbálja megelőzni a hirdetési piac állami szabályozását, hogy külön ikonnal jelöli a jövőben a felhasználók szokásait figyelembe vevő ajánlatokat.
Az új jelölés neve Advertising Option Icon lett és kizárólag azokhoz a reklámokhoz használják, amelyek az internetezők szokásain és a korábbi szörföléseik elemzésekor gyűjtött információkon alapulnak. Az emberek az ikont látva azonnal tudják majd, hogy ha rákattintanak, akkor egy olyan oldalra jutnak, ahol megadhatják, hogy a jövőben nem szeretnének ilyen hirdetésekkel találkozni. Emellett a felhasználókat tájékoztatják a szokásaik elemzésén alapuló ajánlatokról is. Az új jelölés hasonlít a januárban a Future of Privacy Forums (FPF) által javasolt ikonhoz. Az azonban a háromszög helyett egy kör volt és nem egy i betűt, hanem egy @-jelet tartalmazott.
A Digital Advertising Allianceban számos nagy reklámcég-szövetség található meg, köztük van az American Association of Advertising Agencies, az American Advertising Federation, az Association of National Advertisers, a Direct Marketing Association és az Interactive Advertising Bureau. A szervezet tagjai azt szeretnék, hogy ha a piacot önmaguk szabályozhatnák és ebbe a kérdésbe az állam, illetve a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) nem szólna bele. Az FTC korábban többször is bírálta a vállalatokat amiatt, hogy nem megfelelően szabályozták a kérdést. Sőt, a testület 2000-ben azt javasolta a Kongresszusnak, hogy törvényben szabályozza az online profilok létrehozásának, kiértékelésének és felhasználásának lehetőségeit a hirdetési ügynökségek által.
Az FTC tavaly februári jelentésében leszögezte, hogy a meglévő kísérletek a piac önszabályozására nem jelentenek átfogó védelmet a felhasználók számára. Éppen ezért a bizottság négy alapelvet dolgozott ki, amelyeket az internetezők szokásain alapuló reklámoknál mindenképpen figyelembe kell venni. A testület jelezte, hogy mindent elkövet a négy alapelv betartatására. Érthető, hogy a szervezetek ezek után minél előbb megfelelő módon szabályozni akarták a piacot és ezen az úton az első lépés az Advertising Option Icon megalkotása és bevezetése.
Az új rendszer ellenőrzését a Direct Marketing Association és a Better-Business-Bureaus csoport látja el. A két szövetség felügyeli, hogy az 5000 reklámvállalat mindegyike alkalmazza az új ikonokat és megfelelően tájékoztassa a felhasználókat a változásokról. Az első ellenőrzésekre a jövő év elején kerül sor. Kérdés persze, hogy mindez elég-e az állami beavatkozás elkerülésére vagy sem. Pam Dixon, a World Privacy Forum igazgatója például úgy vélte: "Ez csak a korábbi önszabályozási kísérletek egy újabb változata. Arra van szükségünk, hogy a kormány cselekedjen és az ipar számára hatékony szabályokat dolgozzon ki."
Az új jelölés neve Advertising Option Icon lett és kizárólag azokhoz a reklámokhoz használják, amelyek az internetezők szokásain és a korábbi szörföléseik elemzésekor gyűjtött információkon alapulnak. Az emberek az ikont látva azonnal tudják majd, hogy ha rákattintanak, akkor egy olyan oldalra jutnak, ahol megadhatják, hogy a jövőben nem szeretnének ilyen hirdetésekkel találkozni. Emellett a felhasználókat tájékoztatják a szokásaik elemzésén alapuló ajánlatokról is. Az új jelölés hasonlít a januárban a Future of Privacy Forums (FPF) által javasolt ikonhoz. Az azonban a háromszög helyett egy kör volt és nem egy i betűt, hanem egy @-jelet tartalmazott.
A Digital Advertising Allianceban számos nagy reklámcég-szövetség található meg, köztük van az American Association of Advertising Agencies, az American Advertising Federation, az Association of National Advertisers, a Direct Marketing Association és az Interactive Advertising Bureau. A szervezet tagjai azt szeretnék, hogy ha a piacot önmaguk szabályozhatnák és ebbe a kérdésbe az állam, illetve a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) nem szólna bele. Az FTC korábban többször is bírálta a vállalatokat amiatt, hogy nem megfelelően szabályozták a kérdést. Sőt, a testület 2000-ben azt javasolta a Kongresszusnak, hogy törvényben szabályozza az online profilok létrehozásának, kiértékelésének és felhasználásának lehetőségeit a hirdetési ügynökségek által.
Az FTC tavaly februári jelentésében leszögezte, hogy a meglévő kísérletek a piac önszabályozására nem jelentenek átfogó védelmet a felhasználók számára. Éppen ezért a bizottság négy alapelvet dolgozott ki, amelyeket az internetezők szokásain alapuló reklámoknál mindenképpen figyelembe kell venni. A testület jelezte, hogy mindent elkövet a négy alapelv betartatására. Érthető, hogy a szervezetek ezek után minél előbb megfelelő módon szabályozni akarták a piacot és ezen az úton az első lépés az Advertising Option Icon megalkotása és bevezetése.
Az új rendszer ellenőrzését a Direct Marketing Association és a Better-Business-Bureaus csoport látja el. A két szövetség felügyeli, hogy az 5000 reklámvállalat mindegyike alkalmazza az új ikonokat és megfelelően tájékoztassa a felhasználókat a változásokról. Az első ellenőrzésekre a jövő év elején kerül sor. Kérdés persze, hogy mindez elég-e az állami beavatkozás elkerülésére vagy sem. Pam Dixon, a World Privacy Forum igazgatója például úgy vélte: "Ez csak a korábbi önszabályozási kísérletek egy újabb változata. Arra van szükségünk, hogy a kormány cselekedjen és az ipar számára hatékony szabályokat dolgozzon ki."