Berta Sándor

Külön ikonnal jelölnék a felhasználók szokásaira építő reklámokat

A Digital Advertising Alliance úgy próbálja megelőzni a hirdetési piac állami szabályozását, hogy külön ikonnal jelöli a jövőben a felhasználók szokásait figyelembe vevő ajánlatokat.

Az új jelölés neve Advertising Option Icon lett és kizárólag azokhoz a reklámokhoz használják, amelyek az internetezők szokásain és a korábbi szörföléseik elemzésekor gyűjtött információkon alapulnak. Az emberek az ikont látva azonnal tudják majd, hogy ha rákattintanak, akkor egy olyan oldalra jutnak, ahol megadhatják, hogy a jövőben nem szeretnének ilyen hirdetésekkel találkozni. Emellett a felhasználókat tájékoztatják a szokásaik elemzésén alapuló ajánlatokról is. Az új jelölés hasonlít a januárban a Future of Privacy Forums (FPF) által javasolt ikonhoz. Az azonban a háromszög helyett egy kör volt és nem egy i betűt, hanem egy @-jelet tartalmazott.

A Digital Advertising Allianceban számos nagy reklámcég-szövetség található meg, köztük van az American Association of Advertising Agencies, az American Advertising Federation, az Association of National Advertisers, a Direct Marketing Association és az Interactive Advertising Bureau. A szervezet tagjai azt szeretnék, hogy ha a piacot önmaguk szabályozhatnák és ebbe a kérdésbe az állam, illetve a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) nem szólna bele. Az FTC korábban többször is bírálta a vállalatokat amiatt, hogy nem megfelelően szabályozták a kérdést. Sőt, a testület 2000-ben azt javasolta a Kongresszusnak, hogy törvényben szabályozza az online profilok létrehozásának, kiértékelésének és felhasználásának lehetőségeit a hirdetési ügynökségek által.

Az FTC tavaly februári jelentésében leszögezte, hogy a meglévő kísérletek a piac önszabályozására nem jelentenek átfogó védelmet a felhasználók számára. Éppen ezért a bizottság négy alapelvet dolgozott ki, amelyeket az internetezők szokásain alapuló reklámoknál mindenképpen figyelembe kell venni. A testület jelezte, hogy mindent elkövet a négy alapelv betartatására. Érthető, hogy a szervezetek ezek után minél előbb megfelelő módon szabályozni akarták a piacot és ezen az úton az első lépés az Advertising Option Icon megalkotása és bevezetése.

Az új rendszer ellenőrzését a Direct Marketing Association és a Better-Business-Bureaus csoport látja el. A két szövetség felügyeli, hogy az 5000 reklámvállalat mindegyike alkalmazza az új ikonokat és megfelelően tájékoztassa a felhasználókat a változásokról. Az első ellenőrzésekre a jövő év elején kerül sor. Kérdés persze, hogy mindez elég-e az állami beavatkozás elkerülésére vagy sem. Pam Dixon, a World Privacy Forum igazgatója például úgy vélte: "Ez csak a korábbi önszabályozási kísérletek egy újabb változata. Arra van szükségünk, hogy a kormány cselekedjen és az ipar számára hatékony szabályokat dolgozzon ki."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • vatuszi #6
    Jah, fizetős kontra reklámos tálalás: egyetlen olyan kereskedelmi site sincs, amiről ne tudnék lemondani. A legjobb helyeket lelkesedésből készítik és tartják fenn, amíg. Ha leáll egy, találok helyette tíz másikat, és kiválasztom a legjobbat közülük.

    A véleményem pedig kurvára nem érdekel egyetlen hirdetőt vagy webhely-fenntartót se. Ha megtehetnék, lenyomnák a torkomon az összes okádék reklámjukat. Szerencsére erre semmi esélyük...
  • vatuszi #5
    Nekem az a véleményem, hogy van jó reklám: olyasmit kínál, ami érdekel. Van rossz reklám: olyan cuccot tukmálna rám, amit nem vennék meg akkor se, ha ezerszer lóbálnák meg előttem. És van az ocsmány, tolakodó, ostoba reklám: ha nem kerülöm el, akkor tényleg ezerszer látom, miközben elsőre se érdekelt.

    Sajnos az első ritka, mint a fehér holló.

    Ha egy hirdetési rendszer képtelen személyre szabni a reklámjait, és kulturált módon tálalni azokat, akkor dögöljön meg. A tévé pont ilyen, mert fingja sincs, ki nézi. A böngészési szokásokat figyelő rendszerek, például a Google-é, kezdenek "okosodni", de még kőkorszakiak.

    A popup, popunder, videós, flashes, animgifes próbálkozásokat fogyasztóellenes húzásnak tekintem, és irtom mint a tetveket. Reklám ne mozogjon, ne tolakodjon. Ne akarja rámerőltetni magát, mert csak feldühít. Minél rafináltabban nyomakodik, annál inkább. És semmi esélyük...

    A lényeg: a személyre szabott, visszafogottan tálalt reklámoknak örülök. Sajnos elvétve látni ilyet.

    Ez az ikonos ötlet pedig jóindulatú kezdeményezés, jellegzetesen naiv amerikai bohóckodás. Legfeljebb ezentúl a nagy site-ok arcát eggyel több érthetetlen grafikus elem tarkítja majd. Leszarom. A neten dzsungelharc folyik, az aknamezőket nem jelzik ikonokkal.
  • n3whous3 #4
    Szerintem meg nyomassák ezerrel a reklámot a pofánkba, mert különben mindenféle trükkökkel kellene majd pénzt bekasznizniuk és szerintem kurvára nem lenne senkinek sem ínyére, ha minden netes tartalomért fizetni kéne. Vágod így is alig kattint 100 emberből 1-2 egy hirdetésre. Én jó, ha 2 vagy 3 alkalommal tettem fél-1 év alatt. Biztos te is örülnél webfejlesztő létedre, hogy egy-egy ütős pénzlehúzás ötleted híján csak a reklám marad 1-1 oldaladnak a fenntartására (már ha sajátot fenntartasz) és még az se lesz.

    Érdekes, hogy a tv esetében meg pont fordítva akar lenni minden, erősen gondolkodnak az ú.n. elkerülhetetlen reklámblokkon, egyenesen a tévébe építve, hogy ne tudj átváltani, stb... Az undorítóbb, mint alapból az összes reklám, amit neten látok: együttvéve.

    Neked mi a véleményed erről amúgy?
  • bracsek #3
    Én meg rá kényszeríteném őket hogy minden reklámot egy advertisment-block class al ellátott dobozba kelljen tegyenek, így meg a reklámok könnyen eltűntethetőek lennének ha egészen biztos vagyok benne hogy nem érdekelnek.
  • hangulati #2
    Ok. koszonjuk. viszont akkor mar azt is meg kene tudnia mondani, hogy melyik oldal meglatogatasanak koszonhetem a kis kenyelmetlenseget. hasonloan, ahogy a "legrovidebb ut" funkcio. ha a mi adataink adas-vetel targyat kepezik, legalabb tudhassuk mar, kik jatszanak. akkor nem is olyan zavaro.
  • B0nFire #1
    Remélem ez volt az első és egyben az utolsó alkalom, hogy láttam ezt az ikont...!