Berta Sándor
Drasztikus növekedésnek indulhat az online reklámpiac
A Zenith Optimedia médiaügynökség azzal számol, hogy 2012-re az internetes hirdetési piac forgalma elérheti a 83 milliárd dollárt.
Mindez azt jelentené, hogy az online reklámpiac forgalma kétszer akkora lesz szerintük, mint a hagyományos nyomtatott sajtópiac és csak kicsivel marad majd el a napilapok 93 milliárd dolláros értékétől. A szakemberek prognózisa alapján a globális hirdetési piac forgalma 2012-re kereken 485 milliárd dollárt tesz majd ki és ezzel újra elérheti a gazdasági válság előtti értékeket.
"Jelentős eltolódást tapasztalunk a nyomtatott médiáktól az online piacok felé" - mondta Nicole Prüsse, a Zenith Optimedia vezetője. Az igazsághoz hozzátartozik azonban, hogy a gazdasági válság idején egyedül az internetes reklámpiacon nem történt komoly forgalomcsökkenés. Nem véletlen, hogy a Zenith Optimedia is 2,2-ről 3,5 százalékra módosította az idei évre vonatkozó forgalomnövekedési előrejelzését. Különösen az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában nőttek az idei esztendő első felében a reklámkiadások.
A 2012-es 485 milliárdos érték különösen annak tükrében hatalmas, hogy az idén a globális hirdetési piaci forgalom várhatóan "csupán" 61 milliárd dolláros lesz. Mindez azt jelenti, hogy a következő két esztendőben két számjegyű növekedésnek kellene bekövetkeznie. Ez az egyre növekvő számú online előfizetéseknek köszönhetően meg is valósulhat. "Az internetes piac nem egyre gyorsabban, hanem egyenletes sebességgel, de egyre terjeszkedve növekszik. Néhány óriáscég, például a Google továbbra is uralni fogja ezt a területet és megvan az az előnyük, hogy globálisan tevékenykednek" - hangsúlyozta Nicole Prüsse.
A folyamat egyik legnagyobb nyertese a Google és partnerei lehetnek. A webes multi zsebébe vándorol majd várhatóan a globális reklámpiaci bevételek egyharmada. Prüsse szerint a nagy hálózatok a fejlődő államokban fektetnek majd be, például Kínában és Brazíliában, mind a két ország kulcsfontosságú piacot jelent. Kína 2012-re megelőzi Japánt, Nagy-Britanniát és Németországot. Emellett egyre fontosabbá válnak a felhasználók által készített tartalmak és az online hálózatok is. "A közösségi portálok nem egy divathullámot, hanem egy társadalmi jelenséget jelentenek. Ez tükröződik vissza a hirdetésekben is. Ezen a területen nagyon dinamikus növekedés várható" - szögezte le végül Prüsse.
Mindez azt jelentené, hogy az online reklámpiac forgalma kétszer akkora lesz szerintük, mint a hagyományos nyomtatott sajtópiac és csak kicsivel marad majd el a napilapok 93 milliárd dolláros értékétől. A szakemberek prognózisa alapján a globális hirdetési piac forgalma 2012-re kereken 485 milliárd dollárt tesz majd ki és ezzel újra elérheti a gazdasági válság előtti értékeket.
"Jelentős eltolódást tapasztalunk a nyomtatott médiáktól az online piacok felé" - mondta Nicole Prüsse, a Zenith Optimedia vezetője. Az igazsághoz hozzátartozik azonban, hogy a gazdasági válság idején egyedül az internetes reklámpiacon nem történt komoly forgalomcsökkenés. Nem véletlen, hogy a Zenith Optimedia is 2,2-ről 3,5 százalékra módosította az idei évre vonatkozó forgalomnövekedési előrejelzését. Különösen az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában nőttek az idei esztendő első felében a reklámkiadások.
A 2012-es 485 milliárdos érték különösen annak tükrében hatalmas, hogy az idén a globális hirdetési piaci forgalom várhatóan "csupán" 61 milliárd dolláros lesz. Mindez azt jelenti, hogy a következő két esztendőben két számjegyű növekedésnek kellene bekövetkeznie. Ez az egyre növekvő számú online előfizetéseknek köszönhetően meg is valósulhat. "Az internetes piac nem egyre gyorsabban, hanem egyenletes sebességgel, de egyre terjeszkedve növekszik. Néhány óriáscég, például a Google továbbra is uralni fogja ezt a területet és megvan az az előnyük, hogy globálisan tevékenykednek" - hangsúlyozta Nicole Prüsse.
A folyamat egyik legnagyobb nyertese a Google és partnerei lehetnek. A webes multi zsebébe vándorol majd várhatóan a globális reklámpiaci bevételek egyharmada. Prüsse szerint a nagy hálózatok a fejlődő államokban fektetnek majd be, például Kínában és Brazíliában, mind a két ország kulcsfontosságú piacot jelent. Kína 2012-re megelőzi Japánt, Nagy-Britanniát és Németországot. Emellett egyre fontosabbá válnak a felhasználók által készített tartalmak és az online hálózatok is. "A közösségi portálok nem egy divathullámot, hanem egy társadalmi jelenséget jelentenek. Ez tükröződik vissza a hirdetésekben is. Ezen a területen nagyon dinamikus növekedés várható" - szögezte le végül Prüsse.