Berta Sándor
Jönnek a valós idejű reklámok
A közeljövőben megjelenhetnek a valós idejű reklámrendszerek, amelyek a másodpercek tört része alatt elemzik majd, hogy melyik felhasználót mely bannerek vagy egyéb ajánlatok érdeklik.
Komoly változások előtt áll a hirdetési ipar. A realtime-biddingnek nevezett megoldások a következő években forradalmasíthatják az online reklámpiacot - állítja Brian O'Kelley, az Appnexus amerikai cég vezérigazgatója. A szakember leszögezte: "20 hónappal ezelőtt még a nullához közelített a realtime-biddingek piaci értéke. Egész egyszerűen még nem léteztek ezek a szolgáltatások. Az elmúlt hónapban viszont már 80 milliárd reklámfelületnél alkalmazták ezt a módszert, ebben a hónapban pedig ez a szám eléri a 100 milliárdot. Kijelenthető tehát, hogy a realtime-bidding lesz az online hirdetési piac motorja."
O'Kelley a terület elismert szakértőjének számít. Öt évvel ezelőtt ő alkotta meg a Rightmédiánál az első internetes hirdetési felületet. Az Egyesült Államokban jelenleg már az online reklámpiac forgalmának 20-30 százalékát teszik ki a valós idejű aukciók. Az Appnexus pedig szeretné a folyamatba bekapcsolni Európát, ezért a cég Amszterdamban nyit kirendeltséget.
A szakember szerint a valós idejű ajánlatok csak akkor működnek, ha a hirdetők kiválóan ismerik a felhasználók szokásait. Aki például egy virtuális boltban kinéz magának egy 20 euróba kerülő borotvát, annak az adatai automatikusan bekerülnek az üzlet üzemeltetőjének az adatbázisába, még akkor is, ha az illető soha nem regisztrálta magát a rendszerbe. A Retargeting nevű eljárás segítségével az immár egy másik honlapot felkereső látogatónak akár 10-20 milliszekundummal később megmutatható mondjuk egy 10 euróval olcsóbb borotva. Amennyiben a felhasználó rákattint erre a hirdetésre, úgy ugyanabban a virtuális üzletben találja magát, ahonnan néhány perccel előtte elindult.
Ahhoz azonban, hogy ez a rendszer működjön, folyamatosan és valós időben elemezni kell, hogy mely internetező melyik oldalt kereste fel, és az ott tartózkodása alatt milyen ajánlatokat látott. Egy ilyen program megalkotása nem egyszerű, de a későbbi bevételek bőven kárpótolják a fejlesztőket fáradságos munkájukért. Nem véletlen az sem, hogy a tengerentúlon már eddig több száz millió dollárt fektettek be a cégek ebbe a szektorba, köztük olyan nagyágyúk is, mint a Google, a Microsoft és a Yahoo.
"Számos reklámügynökség több terabyte adatot gyűjt össze minden olyan hirdetésről, amit elhelyeznek. Képesek megállapítani, hogy egy internetes televíziós műsorban bemutatott ajánlat után hányan kerestek fel egy portált vagy nőttek-e az adott termék online eladásai. A Doubleclick megvásárlása után a Google lett a grafikus reklámpiac negyedik legnagyobb szereplője. Ahhoz, hogy valaki az első legyen, megfelelő technológiára van szüksége. A Google ehhez cégeket vásárol fel. Amikor öt évvel ezelőtt feltaláltam a világ első internetes hirdetési felületét, a társaság még csak nem is gondolt a kijelzőkön megjeleníthető hirdetésekre, ma viszont már nagyon is versenyképes ezen a területen. Nem vagyok biztos abban, hogy az óriáscég ezt a szektort is meghódítja-e, de az tény, hogy előrelendítették ezt a területet azáltal, hogy minden más szereplőt (Yahoo, Microsoft, AOL) az új technika használatára és a piac hatékonyabbá tételére kényszerítettek" - szögezte le Brian O'Kelley.
Komoly változások előtt áll a hirdetési ipar. A realtime-biddingnek nevezett megoldások a következő években forradalmasíthatják az online reklámpiacot - állítja Brian O'Kelley, az Appnexus amerikai cég vezérigazgatója. A szakember leszögezte: "20 hónappal ezelőtt még a nullához közelített a realtime-biddingek piaci értéke. Egész egyszerűen még nem léteztek ezek a szolgáltatások. Az elmúlt hónapban viszont már 80 milliárd reklámfelületnél alkalmazták ezt a módszert, ebben a hónapban pedig ez a szám eléri a 100 milliárdot. Kijelenthető tehát, hogy a realtime-bidding lesz az online hirdetési piac motorja."
O'Kelley a terület elismert szakértőjének számít. Öt évvel ezelőtt ő alkotta meg a Rightmédiánál az első internetes hirdetési felületet. Az Egyesült Államokban jelenleg már az online reklámpiac forgalmának 20-30 százalékát teszik ki a valós idejű aukciók. Az Appnexus pedig szeretné a folyamatba bekapcsolni Európát, ezért a cég Amszterdamban nyit kirendeltséget.
A szakember szerint a valós idejű ajánlatok csak akkor működnek, ha a hirdetők kiválóan ismerik a felhasználók szokásait. Aki például egy virtuális boltban kinéz magának egy 20 euróba kerülő borotvát, annak az adatai automatikusan bekerülnek az üzlet üzemeltetőjének az adatbázisába, még akkor is, ha az illető soha nem regisztrálta magát a rendszerbe. A Retargeting nevű eljárás segítségével az immár egy másik honlapot felkereső látogatónak akár 10-20 milliszekundummal később megmutatható mondjuk egy 10 euróval olcsóbb borotva. Amennyiben a felhasználó rákattint erre a hirdetésre, úgy ugyanabban a virtuális üzletben találja magát, ahonnan néhány perccel előtte elindult.
Ahhoz azonban, hogy ez a rendszer működjön, folyamatosan és valós időben elemezni kell, hogy mely internetező melyik oldalt kereste fel, és az ott tartózkodása alatt milyen ajánlatokat látott. Egy ilyen program megalkotása nem egyszerű, de a későbbi bevételek bőven kárpótolják a fejlesztőket fáradságos munkájukért. Nem véletlen az sem, hogy a tengerentúlon már eddig több száz millió dollárt fektettek be a cégek ebbe a szektorba, köztük olyan nagyágyúk is, mint a Google, a Microsoft és a Yahoo.
"Számos reklámügynökség több terabyte adatot gyűjt össze minden olyan hirdetésről, amit elhelyeznek. Képesek megállapítani, hogy egy internetes televíziós műsorban bemutatott ajánlat után hányan kerestek fel egy portált vagy nőttek-e az adott termék online eladásai. A Doubleclick megvásárlása után a Google lett a grafikus reklámpiac negyedik legnagyobb szereplője. Ahhoz, hogy valaki az első legyen, megfelelő technológiára van szüksége. A Google ehhez cégeket vásárol fel. Amikor öt évvel ezelőtt feltaláltam a világ első internetes hirdetési felületét, a társaság még csak nem is gondolt a kijelzőkön megjeleníthető hirdetésekre, ma viszont már nagyon is versenyképes ezen a területen. Nem vagyok biztos abban, hogy az óriáscég ezt a szektort is meghódítja-e, de az tény, hogy előrelendítették ezt a területet azáltal, hogy minden más szereplőt (Yahoo, Microsoft, AOL) az új technika használatára és a piac hatékonyabbá tételére kényszerítettek" - szögezte le Brian O'Kelley.