Berta Sándor
Egyre több a reklámcélú kéretlen telefonhívás
Az elmúlt években a kéretlen elektronikus reklámlevelek mellett jelentős mértékben megnőtt a Cold Callingnak nevezett spam telefonhívások száma is. Ausztriában ez ellen akarnak fellépni.
Doris Bures osztrák infrastruktúraügyi miniszter kezdeményezte a távközlési törvény módosítását azért, hogy a jövőben megnehezítsék a reklámcélú telefonhívások kezdeményezőinek dolgát. Ezzel párhuzamosan megváltoztatják a fogyasztóvédelmi törvényt is. "Egy olyan jogi helyzetet akarunk teremteni, amelyben megvédhetjük az állampolgárainkat a kéretlen telefonálóktól. De ugyanennyire fontos az is, hogy a fogyasztóvédelmi jogszabályt hozzáigazítsuk a kormányprogramhoz" - jelentette ki a politikus.
A távközlési törvényben világosan meghatároznák, hogy mi tartozik a Cold Calling kategóriába és milyen módon lehet szankcionálni ezeket a telefonhívásokat. Kizárólag a hívott fél írásbeli engedélyével lehetne ilyen beszélgetéseket kezdeményezni, tilos lenne viszont a hívófél telefonszámának elrejtése. Bár jelenleg tilos reklámcélú hívásokat kezdeményezni vagy folytatni, azonban számos cég él ezzel a módszerrel. Egyrészt - a spam e-mailekkel ellentétben - nehéz kiszűrni ezeket a beszélgetéseket, másrészt ebből adódóan könnyebben el lehet érni a címzetteket. Gyakran a legtöbb felhasználó azt sem tudja, hogy egy reklámhívást kapott, mivel erre nem hívják fel a figyelmét.
A változtatások között szerepel, hogy minden híváskezdeményező köteles lesz - az ügyfél kérésére - írásban vagy elektronikus formában eljuttatni az adott személyhez a hívásba beleegyező nyilatkozatát. Minden ilyen dokumentum legfeljebb 3 évig érvényes és a hívó csak érvényes és visszakövethető telefonszámról jelentkezhet. A cél az, hogy a Cold Calling-akciók áldozatai letilthassák az őket zavaró számokat.
Ausztriában 2007-ben 500 reklámcélú telefonhívást regisztráltak, ezzel ellentétben az idei esztendő első öt hónapjában ez a szám már elérte a 600-at. A helyi munkaügyi, szociális és fogyasztóvédelmi minisztérium új forródrótjára ugyanakkor 2 hét alatt 1000 bejelentés érkezett. A megoldást leggyakrabban a cégek használják új ügyfelek vagy személyes adatok megszerzésére.
Doris Bures osztrák infrastruktúraügyi miniszter kezdeményezte a távközlési törvény módosítását azért, hogy a jövőben megnehezítsék a reklámcélú telefonhívások kezdeményezőinek dolgát. Ezzel párhuzamosan megváltoztatják a fogyasztóvédelmi törvényt is. "Egy olyan jogi helyzetet akarunk teremteni, amelyben megvédhetjük az állampolgárainkat a kéretlen telefonálóktól. De ugyanennyire fontos az is, hogy a fogyasztóvédelmi jogszabályt hozzáigazítsuk a kormányprogramhoz" - jelentette ki a politikus.
A távközlési törvényben világosan meghatároznák, hogy mi tartozik a Cold Calling kategóriába és milyen módon lehet szankcionálni ezeket a telefonhívásokat. Kizárólag a hívott fél írásbeli engedélyével lehetne ilyen beszélgetéseket kezdeményezni, tilos lenne viszont a hívófél telefonszámának elrejtése. Bár jelenleg tilos reklámcélú hívásokat kezdeményezni vagy folytatni, azonban számos cég él ezzel a módszerrel. Egyrészt - a spam e-mailekkel ellentétben - nehéz kiszűrni ezeket a beszélgetéseket, másrészt ebből adódóan könnyebben el lehet érni a címzetteket. Gyakran a legtöbb felhasználó azt sem tudja, hogy egy reklámhívást kapott, mivel erre nem hívják fel a figyelmét.
A változtatások között szerepel, hogy minden híváskezdeményező köteles lesz - az ügyfél kérésére - írásban vagy elektronikus formában eljuttatni az adott személyhez a hívásba beleegyező nyilatkozatát. Minden ilyen dokumentum legfeljebb 3 évig érvényes és a hívó csak érvényes és visszakövethető telefonszámról jelentkezhet. A cél az, hogy a Cold Calling-akciók áldozatai letilthassák az őket zavaró számokat.
Ausztriában 2007-ben 500 reklámcélú telefonhívást regisztráltak, ezzel ellentétben az idei esztendő első öt hónapjában ez a szám már elérte a 600-at. A helyi munkaügyi, szociális és fogyasztóvédelmi minisztérium új forródrótjára ugyanakkor 2 hét alatt 1000 bejelentés érkezett. A megoldást leggyakrabban a cégek használják új ügyfelek vagy személyes adatok megszerzésére.