Berta Sándor
Soundcloud.com, avagy jó dolog zenét ajándékozni
Dave Haynes, a Soundcloud.com oldal üzemeltetője és egyben a cég üzletfejlesztésért felelős alelnöke. A szakember korábban egy londoni lemezboltban dolgozott, jelenleg pedig a Music Hack Day nevű nemzetközi rendezvény társszervezője.
"A Soundcloud egy bárki számára szabadon hozzáférhető stúdióként működik. Biztosítjuk, hogy a művészek feltölthessék az internetre vagy módosíthassák a saját zeneszámaikat. Korábban ez nagyon körülményes volt: hatalmas adatmennyiségeket kellett egy FTP-szerveren eltárolni vagy a Yousendit segítségével elküldeni. Nálunk nincsenek korlátozások. Viszont, aki portréfotókat vagy turnéadatokat keres nálunk, az rossz helyen jár. Mi egyedül a zenei fájlok megjelentetését biztosítjuk, nem foglalkozunk például azzal, hogy melyik együttes vagy művész miként jeleníti meg magát a világhálón" - közölte Dave Haynes.
A szakember elmondta, hogy rendszerükbe mindenki azt tölt fel, amit akar, lévén mindenki saját maga felel az általa feltöltött anyagokért. A Soundcloud csak egy raktár, azt minden felhasználó maga döntheti el, hogy él-e a lehetőséggel és ha igen, miket tölt fel. A szolgáltatást nem csak az új együttesek és előadók veszik igénybe, hanem olyan már befutott művészek is, mint a Sonic Youth vagy Little Boots. Utóbbi nemrég például remixversenyt hirdetett. A lényeg, hogy a látogatók, illetve a tagok teljesen szabadon dönthetnek, de ezzel párhuzamosan övék a teljes felelősség is.
Eric Wahlforss és Alexander Jung, a Soundcloud társalapítói is a zenei szakma képviselői. Wahlforss elektronikus popzenével foglalkozott, míg Jung hangmérnökként dolgozott. De rajtuk kívül már sokan, még kiadók is használják a szolgáltatást szinte online műhelyként és alkotóhelyként. "A zenei felvételeket elsősorban MP3 vagy WAV formátumban lehet feltölteni az oldalra, de emellett számos más formátum használatát is támogatjuk. Ezeket az anyagokat 128 kbps-es streamingrátájúra alakítjuk át, ez megfelel a bemutatók hangminőségnek."
"Nálunk lehetőségük van a zenészeknek arra is, hogy keressenek és megtalálják az őket érdeklőd információkat, dolgokat. Könnyen előfordulhat például, hogy egy feltöltött dalt hamarosan már bárokban vagy klubokban játszanak és ezáltal sok ember számára elérhetővé válik. A működésünk alapja az un. Freemium modell, amely egy egyszerű ötlet. Az éves tagdíj először 29 euró, de vannak, akik évente 500 eurót is kifizetnek. A lényeg, hogy azok fizessék a legtöbbet, akik a legtöbb hasznot húzzák a nótákból" - jegyezte meg Haynes.
A Soundcloud üzemeltetője hozzátette: az internet elsősorban nem a lemezek értékesítésében, hanem a rajongói bázis kiépítésében és a rajongók összefogásában lehet hasznos. Bár az emberek továbbra is klubokban és csarnokokban gyűlnek össze, de jó lenne végre, ha az előadók megtanulnák kihasználni a világháló előnyeit és nem mindig csak a hátrányait néznék. Hiszen a lényeg az, hogy miként kommunikálunk egymással, ebből pedig a művészek is profitálhatnak.
Ha valaki szabadon elérhetővé tesz egy zeneszámot az interneten, akkor érdekes tapasztalatokat szerezhet, többek között arról, hogy kik alkotják a rajongói bázisát és kik blogolnak a zenéről. Ezek az információk pedig később segíthetnek a termékek értékesítésében. Így derül ki, hogy mennyit is ér valójában egy odaajándékozott dal. A megoldás sikeres, hiszen a Soundcloudnak több mint félmillió tagja van, ennek ellenére Haynes szerint ők csak egy kis cég, amely csupán 30 embernek ad munkát. Többségük a rendszer továbbfejlesztésével foglalkozik.
"A Soundcloud egy bárki számára szabadon hozzáférhető stúdióként működik. Biztosítjuk, hogy a művészek feltölthessék az internetre vagy módosíthassák a saját zeneszámaikat. Korábban ez nagyon körülményes volt: hatalmas adatmennyiségeket kellett egy FTP-szerveren eltárolni vagy a Yousendit segítségével elküldeni. Nálunk nincsenek korlátozások. Viszont, aki portréfotókat vagy turnéadatokat keres nálunk, az rossz helyen jár. Mi egyedül a zenei fájlok megjelentetését biztosítjuk, nem foglalkozunk például azzal, hogy melyik együttes vagy művész miként jeleníti meg magát a világhálón" - közölte Dave Haynes.
A szakember elmondta, hogy rendszerükbe mindenki azt tölt fel, amit akar, lévén mindenki saját maga felel az általa feltöltött anyagokért. A Soundcloud csak egy raktár, azt minden felhasználó maga döntheti el, hogy él-e a lehetőséggel és ha igen, miket tölt fel. A szolgáltatást nem csak az új együttesek és előadók veszik igénybe, hanem olyan már befutott művészek is, mint a Sonic Youth vagy Little Boots. Utóbbi nemrég például remixversenyt hirdetett. A lényeg, hogy a látogatók, illetve a tagok teljesen szabadon dönthetnek, de ezzel párhuzamosan övék a teljes felelősség is.
Eric Wahlforss és Alexander Jung, a Soundcloud társalapítói is a zenei szakma képviselői. Wahlforss elektronikus popzenével foglalkozott, míg Jung hangmérnökként dolgozott. De rajtuk kívül már sokan, még kiadók is használják a szolgáltatást szinte online műhelyként és alkotóhelyként. "A zenei felvételeket elsősorban MP3 vagy WAV formátumban lehet feltölteni az oldalra, de emellett számos más formátum használatát is támogatjuk. Ezeket az anyagokat 128 kbps-es streamingrátájúra alakítjuk át, ez megfelel a bemutatók hangminőségnek."
"Nálunk lehetőségük van a zenészeknek arra is, hogy keressenek és megtalálják az őket érdeklőd információkat, dolgokat. Könnyen előfordulhat például, hogy egy feltöltött dalt hamarosan már bárokban vagy klubokban játszanak és ezáltal sok ember számára elérhetővé válik. A működésünk alapja az un. Freemium modell, amely egy egyszerű ötlet. Az éves tagdíj először 29 euró, de vannak, akik évente 500 eurót is kifizetnek. A lényeg, hogy azok fizessék a legtöbbet, akik a legtöbb hasznot húzzák a nótákból" - jegyezte meg Haynes.
A Soundcloud üzemeltetője hozzátette: az internet elsősorban nem a lemezek értékesítésében, hanem a rajongói bázis kiépítésében és a rajongók összefogásában lehet hasznos. Bár az emberek továbbra is klubokban és csarnokokban gyűlnek össze, de jó lenne végre, ha az előadók megtanulnák kihasználni a világháló előnyeit és nem mindig csak a hátrányait néznék. Hiszen a lényeg az, hogy miként kommunikálunk egymással, ebből pedig a művészek is profitálhatnak.
Ha valaki szabadon elérhetővé tesz egy zeneszámot az interneten, akkor érdekes tapasztalatokat szerezhet, többek között arról, hogy kik alkotják a rajongói bázisát és kik blogolnak a zenéről. Ezek az információk pedig később segíthetnek a termékek értékesítésében. Így derül ki, hogy mennyit is ér valójában egy odaajándékozott dal. A megoldás sikeres, hiszen a Soundcloudnak több mint félmillió tagja van, ennek ellenére Haynes szerint ők csak egy kis cég, amely csupán 30 embernek ad munkát. Többségük a rendszer továbbfejlesztésével foglalkozik.