Berta Sándor

Hasznos is lehet az iskolai mobilhasználat

Az órákon használt mobil készülékek pozitívan is hathatnak az iskolások tanulási teljesítményére - állapították meg kutatók.

A mobiltelefonok nemcsak a tanulási teljesítményt növelik, hanem egyúttal jól hatnak az osztályklímára is. Ez derült ki egy tanulmányból, amelynek készítői lehetővé tették, hogy egy kiválasztott osztály tanulói okostelefonokat használjanak az órák közben. Az eredmény: a diákok jobban érdeklődtek a tananyag iránt, és teljesen új csoportok jöttek létre az osztályon belül. Utóbbiak tagjai ráadásul képesek voltak akár közösen is tanulni.

A mobiltelefonok általában nem kívánatos tárgyaknak számítanak az osztálytermekben, holott, mint a mostani kutatásból ismertté vált, nagyon is jótékony hatással lehetnek a tanulási teljesítményre és a diákok moráljára. A tanulmány eredményeiből kiderült, hogy a tanulókat már önmagában az is motiválja, ha használhatják a mobil készülékeiket. Ezek az eszközök ugyanis az interaktív tanulás lehetőségét kínálják a nebulóknak, akik így játékosan, ezáltal pedig hatékonyabban tanulhatnak. Az egyik feladat abból állt, hogy a diákoknak a mobiljaik segítségével virtuális csoportokat kellett alkotniuk, majd így különböző játékos feladványokat megoldaniuk.

"A mai fiatalok 'natívan digitálisak'. Ez azt jelenti, hogy az internettel együtt nőttek fel és éppen ezért sokkal jobban megértik az új médiát, mint az analóg dolgokat, például egy tankönyvet. Ezeket a dolgokat az iskolában is hasznosítani kellene, mivel az okostelefonok rendelkeznek az internetes munkához szükséges legfontosabb funkciókkal, és egy laptoppal ellentétben a fiatalok mindig magukkal hordozzák és használják őket. Ez lefektetheti a mobil tanulás alapjait és aktiválhatja, illetve motiválhatja a tanulókat" - jelentette ki Grischa Schmiedl professzor, a St. Pölteni Szakfőiskola Médiainformatikai Intézetének projektvezetője.

A szakemberek megállapították, hogy a mobil készülékek segítségével könnyen létrehozhatók anonim virtuális csoportok. Így olyan gyerekek is egymás mellé kerülhetnek, akik a valódi életben nem ismerik vagy kedvelik egymást. Végül, de egyáltalán nem utolsósorban a szociális és iskolai előnyök mellett a mobilos tanulás testi aktivitásra is ráveheti a nebulókat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dmob #16
    Igen ezzel vannak problémák, ráadásul szerintem nem telefont kéne hasznosítani, hanem mondjuk netbookokat, laptopokat. Mindig nézegetem ezeket a mai kisiskolásokat, hogy már szinte nagyobb táskával kell bejárniuk iskolába, mint ők maguk. Ehelyett mindössze egy dolgot kéne vinni iskolába, és kész. Ha meg rendesen meg lennének fegyelmezve, akkor nem állnának neki pornót nézni, meg internetezgetni, meg minden egyéb... Szóval szerintem ehhez a megoldáshoz fejleszteni kéne az oktatási rendszert, mert nem hozható össze a 2 dolog a jelen helyzetek szerint. Na meg ha odaadjuk egy kedves etnikumnak, akkor megnézhetjük a végeredményt, meg nincs annyi pénz kis hazánkban, hogy ez minden gyereknél kivitelezhető legyen, aki iskolába jár. Nem ide való még ez a technológia sajnos, a gyerekek meg persze hogy örülnének ennek, mert úgyis fognak tudni olyanokat csinálni, amik ellen nincs mit tenni.
  • shandix #15
    Egyet értek ezzel a hírrel az egyik osztálytársam mindig beleírja a megoldások a telefonjába és onnan írja ki a dolgozatba eddig egyszer látták meg nála a telefont de akkor is azt hitte a tanár hogy sms -ezet csak.
  • RoyalPredator #14
    Krva jó hír, de ezt mikor fogják elfogadni az idegbeteg és "presztizsbohóc" tanárok?
  • tigeroo #13
    ja meg azt látom egyetemen is hogy az érintőképernyős telefonról puskázik mindenki a legkönnyebben.
  • napimester #12
    A tanárverés is hasznos lehet a gyermekek fejlődésének elősegítése érdekében. Mit is hagytam ki? .. Ja igen. És ezeket feltétlen meg kell osztani közösségi portálokon és videomegosztókon !!
    Tanulni meg minek, Google megmondja, ha nem tudsz valamit
  • mynameisbence #11
    Szerintem pedig több értelme lenne ha órán lehetne gépet használni mer ha "megtanulják" az anyagot akk úgy is elfelejtik, de ha megtaulják profi módon használni a keresőket, bármikor elérhetik a keresett dolgokat és sokkal hasznosabban is eltölthetik az időt. Meg különben is mi értelme megtanulni pl azt a sok évszámot töriből mégha emlékszünk is rá? Milyen gyakorlati haszna van? Több Értelme van a gondolkodásra megtanítani a gyerekeket, mint a magolásra(szerintem)
  • macseke #10
    "jelentette ki Grischa Schmiedl professzor, a St. Pölteni Szakfőiskola Médiainformatikai Intézetének projektvezetője."
    ebbe beletört a szemem mire elolvastam. Mintha egy Csupasz Pisztoly-kaliberű filmből szedték volna.. :)
  • jAMEsbAUd #9
    Foleg dolgozat iras kozben hat pozitivan az osztaly moraljara es a tanulmanyi eredmenyekre, amikor egy kulsos a tetelek megoldasait olvassa bele a mobilba :D
  • waterman #8
    egy újabb ötlet amivel szocio-krimit lehet csinálni az oktatásból. már látom magam előtt: gyerek vert tanárt, mert nem engedte órán telefonálni.
    bullsh*t. aki nem képes együtt dolgozni az osztálytársaival, csak gombokat nyomkodni, az már eleve kezelésre szorul.
    különben milyen manapság egy akármilyen tanóra egy gimiben, ahol számítógép van a gyerek előtt? flash játékok (mintha otthon nem menne), fészbúk, wiw (mintha otthon nem menne), szanalmas.hu meg a többiek (mintha otthon nem menne) és ha kihúzod a netkábelt, akkor a gyerek nekiáll paintben színezni. még véletlenül sem figyel a tanárra. ha kikapcsoltatod vele a monitort, akkor elkezdi firkálni a billentyűzetet, etc. a lényeg, hogy az elérhető koncentrációjának kb 5%-át hajlandó a tanárra és a tanulásra fordítani, ha van előtte egy működőképes számítógép. ez az egyik.
    a másik dolog, hogy minél jobban beengedjük a számítástechnikát az oktatásba, annál jobban alakul a gyerek agya abba az irányba, hogy neki nem kell emlékeznie a dolgokra, a gép majd emlékszik helyette. az ő agyának nem kell összeadnia két darab kétjegyű számot, a számítógép megteszi helyette. ezzel azt érjük el, hogy a gyerek semmire nem fog emlékezni. csak egy széles spektrumú rövidtávú memóriája lesz, de a hosszútávúba kb semmi nem kerül. ez mondjuk köszönhető annak is, hogy akkora infómennyiséggel küzd meg egy tizenéves agya nap mint nap, amit nem lehetne eltárolni. (délután 3 óra szexi vagy nem szexi, meg egyebek is ide tartozik, és ezek jobban érdeklik, mint csokonai költészete). így aztán az agyuk átáll a nem megtanuló, hanem kereső üzemmódba. nem megtanulják, hanem jól használható puskát gyártanak hozzá.
    erre még odadobjuk a mobilt a kupacra, akkor biztos zéró érdeklődést fog kapni az átlag tanár. szerintem.
  • Szefmester #7
    sponsored by: Vodkafone UK