HENT hírlevél
A kalózkodástól tartanak a könyvkiadók
Az elektronikus könyvek és e-könyv olvasók terjedésével párhuzamosan a kalózkönyvek piaci arányának növekedésére számítanak a könyvkiadók. Attól tartanak, hogy a könyvkalózkodás jelentős anyagi terhet ró majd az iparág képviselőire.
A Financial Times és a Goldman Sachs által évente átadott, Az Év Üzleti Könyve díj (Business Book of the Year Award) nevezési szakaszának nyitóünnepségén a kalózkodás könyviparra gyakorolt lehetséges hatásaira is felhívták a figyelmet a szakértők. Gail Rebuck, a The Random House Group kiadó elnöke szerint az Amazon majd az Apple e-könyv olvasójának megjelenésének hatására érezhető növekedésnek indult a digitális könyvpiac, igaz, a teljes könyveladásnak még mindig csak a töredékét képezi a digitális formátum. A kiadók becslése szerint az e-könyvek értékesítési aránya a teljes forgalmon belül az Egyesült Államokban 1,3 százalék, Nagy-Britanniában 4,9 százalék.
Rebuck szerint a jelenlegi szinten a könyvipar még képes kezelni a kalózkodási helyzetet, de ha az e-olvasóval rendelkező fogyasztók száma magasabb lesz, az egyúttal a kalóz termékek piacát is fellendítheti, ami viszont már komoly terhet róhat a könyvkiadókra. A szakértő, példaként említetve Dan Brown Az elveszett jelkép című művét, amely a megjelenését követő héten már több mint 1000 kalózoldalról volt letölthető, utalt arra, hogy egy-egy jobban várt, sikeresebb műnél már most is jelentős az érdeklődés a kalózpéldányok iránt.
Az esemény felszólaló Tom Weldon, a Penguin kiadó vezetője hangsúlyozta, meglátása szerint a kalózkodás elleni fellépés leghatásosabb módja, ha a kiadók minél több elektronikus formátumban teszik elérhetővé az e-könyveket, miközben figyelnek arra, hogy árképzésük racionálisan működjön, termékeik pedig korrekt áron legyenek hozzáférhetők. Mint mondta, ha a kiadók egyetlen formátumhoz ragaszkodnak, a fogyasztók a kalózpéldányokat fogják keresni. Shriti Vadera, aki korábban részt vett a brit kormány által nem rég elfogadott kalózkodás elleni jogszabály egyeztetési munkáiban is, hozzátette, a könyvipar jobb helyzetben van, mint a zeneipar volt, hiszen utóbbival ellentétben időben felismerte, hogy a fogyasztók igényeinek kell megfelelnie, és nem pedig fordítva.
A Financial Times és a Goldman Sachs által évente átadott, Az Év Üzleti Könyve díj (Business Book of the Year Award) nevezési szakaszának nyitóünnepségén a kalózkodás könyviparra gyakorolt lehetséges hatásaira is felhívták a figyelmet a szakértők. Gail Rebuck, a The Random House Group kiadó elnöke szerint az Amazon majd az Apple e-könyv olvasójának megjelenésének hatására érezhető növekedésnek indult a digitális könyvpiac, igaz, a teljes könyveladásnak még mindig csak a töredékét képezi a digitális formátum. A kiadók becslése szerint az e-könyvek értékesítési aránya a teljes forgalmon belül az Egyesült Államokban 1,3 százalék, Nagy-Britanniában 4,9 százalék.
Rebuck szerint a jelenlegi szinten a könyvipar még képes kezelni a kalózkodási helyzetet, de ha az e-olvasóval rendelkező fogyasztók száma magasabb lesz, az egyúttal a kalóz termékek piacát is fellendítheti, ami viszont már komoly terhet róhat a könyvkiadókra. A szakértő, példaként említetve Dan Brown Az elveszett jelkép című művét, amely a megjelenését követő héten már több mint 1000 kalózoldalról volt letölthető, utalt arra, hogy egy-egy jobban várt, sikeresebb műnél már most is jelentős az érdeklődés a kalózpéldányok iránt.
Az esemény felszólaló Tom Weldon, a Penguin kiadó vezetője hangsúlyozta, meglátása szerint a kalózkodás elleni fellépés leghatásosabb módja, ha a kiadók minél több elektronikus formátumban teszik elérhetővé az e-könyveket, miközben figyelnek arra, hogy árképzésük racionálisan működjön, termékeik pedig korrekt áron legyenek hozzáférhetők. Mint mondta, ha a kiadók egyetlen formátumhoz ragaszkodnak, a fogyasztók a kalózpéldányokat fogják keresni. Shriti Vadera, aki korábban részt vett a brit kormány által nem rég elfogadott kalózkodás elleni jogszabály egyeztetési munkáiban is, hozzátette, a könyvipar jobb helyzetben van, mint a zeneipar volt, hiszen utóbbival ellentétben időben felismerte, hogy a fogyasztók igényeinek kell megfelelnie, és nem pedig fordítva.