Berta Sándor

James Dyson: "A frusztráció nagyszerű ösztönzőerő"

A feltaláló nem hagyja magát kizökkenteni a dühítő dolgok által, hanem megpróbál azokból erényt kovácsolni. Az élet őt igazolta, hiszen eddig egymilliárd dollárt keresett termékeivel.


Dyson a rotor nélküli ventilátorral
"A frusztráció nagyszerű ösztönzőerő. Vannak olyan dolgok, amiken az ember feldühödik. Ilyen például, ha elromlik a porszívója és a szükséges alkatrészt a több száz más kiegészítő eszköz mellett nem találja meg a szupermarketben. Ekkor dühös leszek. De vannak dizájnhibák is, amiket csak a tudatalattink vesz észre. A sok kis frusztráció összegyűlik az idő során, mivel szinte sosem érkeznek javítások. Aztán egyszer csak rádöbben az ember, hogy ez vagy az a készülék nem jól működik."

"Jó példák erre a kézszárítók, amelyeknek a többsége semmit sem ér. Az ember ott áll előttük, összedörgöli a kezeit és nem történik semmi. Évekig tartott, mire rájöttem, hogy ezeknek a berendezéseknek a konstrukciós alapelvével nem stimmel valami. Ekkor jönnek a kísérletek, a prototípusok és persze a véletlen is közbeszól. Az úgynevezett Airblade kézszárítók ötletét én és három mérnök egyszerre találtuk fel, majd ezt követte a rotormentes ventilátor megalkotása" - elevenítette fel a kezdeteket James Dyson.

A szakembernek két mobil készüléke is van: egy iPhone és egy Blackberry. És hogy miért nem elég egy? Dyson az iPhone-t használja a legszívesebben és ezen nézi meg a termékrajzokat és -terveket. Az eszközt a kijelzője és a kezelése is ideálissá teszi erre a feladatra. E-maileket viszont inkább a Blackberryvel ír és küld el. Komoly problémát okoz viszont, hogy így két töltőt is magával kell vinnie, ha útnak indul. "A fejlesztés mindig kompromisszumokat jelent. A mérnökök gyakran egy meghatározott árhoz mérten hoznak létre valamit, de előfordul az is, hogy szigorúan a tervekhez tartják magukat. Emellett megtörténhet, hogy egyszerűen tévednek.

Alapvetően tévesnek tartom azt az elgondolást, hogy a mérnököket és a dizájnereket kettéválasztjuk. A dizájn ugyanis a technikát, a gyártást, az alapanyagokat, a megbízhatóságot, az ergonómiát, a szoftvert és a termék használatának örömét egyaránt jelöli. Ezek mind egyben képezik a dizájnt, amely végeredményben meghatározza, hogy milyen lesz maga a berendezés. A 20. század elejéig a dizájn megegyezett a mérnökök tetteivel. A 20. században aztán kialakult egy másik modell, a dizájn marketingeszközzé vált. Ez a mesterséges szétválás lassan eltűnik, hiszen a felhasználóbarátságnak nem sok köze van a dizájn definíciójához" - közölte a feltaláló.

Dyson úgy vélte, hogy a felhasználóbarát termékek nem feltétlenül kerülnek többe a hagyományos készülékeknél. Természetesen beépítenek olyan alkatrészeket, amelyek drágábbak az átlagosaknál, de ennek oka az, hogy ezek nagyobb teljesítményre képesek vagy egyszerűbbé teszik a használatot. Így a felár kifizetése megéri. Ezért nem tartja sokra, ha egy terméket ár alapján terveznek meg. Ha viszont a használhatóságot, az örömöt, a tartósságot és a megbízhatóságot feláldozzák, akkor csökkenthetők a gyártási költségek.

A felhasználók is megoszlanak abból a szempontból, hogy van, amikor az olcsóbb árucikkeket keresik, van, amikor kifizetik a drágábbak felárát is, mert tartós és megbízható eszközt akarnak. Ez nem mindig racionális döntés, sokszor fizetnek az emberek olyan készülékért, ami szórakozást jelent a számukra "Nem jó olyasmit feltalálni vagy elkészíteni, amit a felhasználók akarnak. Olyasmit kell megtervezni, amit majd akarni fognak vagy azt szeretnénk, hogy megkapjanak. Ez ugyan arrogánsan hangzik, de ez a fejlesztők munkája. A vásárlók nem mindig tudják, hogy mit akarnak. A porszívóknál csak a wattokra figyelnek, a digitális kameráknál csak a megapixelekre" - szögezte le végül James Dyson.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #25
    Egy résbe bevezetett levegőáram a Bernoulli törvénynek megfelelően gyakorlatilag lecsökkenti a résben levő nyomást. A lecsökkent nyomás a környező levegő további beáramlását hozza magával.
  • NEXUS6 #24
    A moller féle gép egyértelműen nem ezt az elvet használja, azonban az XFV-12-nél nagyon hasonlót. Igaz nem egy csövet, hanem a szárnyakon alakítottak volna ki réseket, amelyek között a levegő meg-fúvásával további levegőt mozgatnak. A modellkísérleteknél a hatás egyértelműen elegendő tolóerőt biztosított volna, hogy a fel és leszállást függőlegesen végre lehessen hajtani egy olyan hajtóművel, ami amúgy a rajta átáramló levegő impulzusával önmagában nem lett volna erre képes.
    Az elkészült gép azonban a hajtóműből kivezető csöveken keletkező áramlási veszteség miatt nem hozta a várt eredményeket, habár maga a jelenség a számítások szerint jelentkezett.

    Talán egy jelenlegi hajtóművel már működne, vagy kicsit átterveznék a csöveket.

    Illetve egy szubszónikus repülőgépnél (szállító, utasgép) eleve állandóra lehetne tervezni.
  • boond #23
    Hát ha választani lehet maradnák az Ős technológiánál :D
  • boond #22
    Egy szóval nem mondtam hogy varázslás, vagy szédítés lenne....
  • Tetsuo #21
    £200
  • Tetsuo #20
    A profil a levego sebessegere es a nyomasra van hatassal, ami kozvetlenul a szarnyakon jelenik meg, nem pedig 30 szarnyal mogotte.. vagy igen. :)
  • teddybear #19
    Nem emlékszem, hogy a Venturi-cső mekkora sebességtartományban üzemel, de a hevenyészett számításaim szerint komoly veszteségek és örvénylések lépnek fel benne a transzszónikus sebességtartományban. Sajnos régen tanultam aerodinamikát. Sajnálom.

    Ami azt illeti, szinte sohasem használják ezt az elvet repülőgép-meghajtásra. Amikor megpróbálták, nem jött be. A már megépített repülőautó sem a Venturi-csövet használja. Csak hasonló kinézetűek a hajtóművei. De a belsejükben normál légcsavar forog.
  • Tetsuo #18
    Ebben is van ;) alul.

    Azt viszont nem ertem, hogy az 1xes levegoaram miert "vonz be" meg 14xest maga melle? Ezt nem toled kerdezem, hanem attol aki tudja. ;)
  • NEXUS6 #17
    Hasonlón gondolkodom én is, csak repülőgép szárny/meghajtás kombinációjaként.

    Az az érdekes, hogy ezt az effektust, hogy azt használják ki ahogy a mozgó levegő gyakorlatilag további levegőt képes megmozgatni és ezzel jelentősen lehet csökkenteni az alapból szükséges tolóerőt, nem igazán használják. xfv-12 - talán ez volt az egyetlen komoly gép.
  • teddybear #16
    Semmi különleges nincs ebben a ventilátorban, A Venturi-cső elvét használja ki.
    Viszont azért van benne egy kompresszor, ami a gyűrű peremén kipréselődő sűrített levegőt állítja elő.

    Hasonló elven működő ipari száraz-nedves porszívók és takarítógépek már vagy negyven éve vannak.