Berta Sándor
A zenehallgatás nem csökkenti a koncentrációt
Eddig megoszlott a szakemberek véleménye arról, hogy vajon nem hátráltatja-e a tanulásban a gyerekeket, ha a leckéjük készítése közben a YouTube-on néznek klipeket vagy MP3-as zeneszámokat hallgatnak.
A Dortmundi Műszaki Egyetem zenetudományi munkatársai most kiderítették, hogy a megosztott figyelem nem feltétlenül jelent hátrányt és okoz károkat a tinédzserek, de a felnőttek esetében sem. Az intézmény szakértői 88 iskolás bevonásával végeztek el egy koncentrációs tesztet, amelynek során arra voltak kíváncsiak, hogy a kedvenc zeneszámok meghallgatása befolyásolja-e a résztvevők teljesítményét vagy sem.
Az MP3-lejátszók, a mobil- és okostelefonok, a számítógépek, valamint az internet lehetővé teszik, hogy a fiatalok gyakorlatilag bárhol elérhessék kedvenc dalaikat. Szülők, tanárok és pedagógusok korábban úgy vélték, hogy a zenehallgatás csökkentheti a koncentrációképességet és negatívan befolyásolhatja a munkavégzést. Az 1990-es évek eleje óta számos tanulmány készült erről a kérdésről és a többségük inkább negatív, mint pozitív hangvételű volt.
A most elvégzett kísérletben 15 és 17 év közötti fiatalok vettek részt, akikkel felváltva töltettek ki egy intelligencia és egy koncentrációs tesztet. Az egyik csoport tagjainak az intelligenciatesztet zenehallgatás mellett, a koncentrációs feladatsort pedig zenehallgatás nélkül kellett kitölteniük. A másik csoportba tartozóknál ez fordítva történt.
Kiderült, hogy a zenehallgatás pozitív hatással volt a lapok kitöltésére és a fiatalok a matematikai, illetve intelligenciát tesztelő feladatokat is jóval eredményesebben oldották meg, mint amikor nem hallgathatták közben kedvenc dalaikat. A zenét hallgatóknak nem csak az eredményük lett jobb, de a teljesítményük és a koncentrációjuk is nőtt, amire a legjobb bizonyíték, hogy gyorsabban és pontosabban töltötték ki a tesztlapokat a zenét nem hallgató társaiknál.
A Dortmundi Műszaki Egyetem zenetudományi munkatársai most kiderítették, hogy a megosztott figyelem nem feltétlenül jelent hátrányt és okoz károkat a tinédzserek, de a felnőttek esetében sem. Az intézmény szakértői 88 iskolás bevonásával végeztek el egy koncentrációs tesztet, amelynek során arra voltak kíváncsiak, hogy a kedvenc zeneszámok meghallgatása befolyásolja-e a résztvevők teljesítményét vagy sem.
Az MP3-lejátszók, a mobil- és okostelefonok, a számítógépek, valamint az internet lehetővé teszik, hogy a fiatalok gyakorlatilag bárhol elérhessék kedvenc dalaikat. Szülők, tanárok és pedagógusok korábban úgy vélték, hogy a zenehallgatás csökkentheti a koncentrációképességet és negatívan befolyásolhatja a munkavégzést. Az 1990-es évek eleje óta számos tanulmány készült erről a kérdésről és a többségük inkább negatív, mint pozitív hangvételű volt.
A most elvégzett kísérletben 15 és 17 év közötti fiatalok vettek részt, akikkel felváltva töltettek ki egy intelligencia és egy koncentrációs tesztet. Az egyik csoport tagjainak az intelligenciatesztet zenehallgatás mellett, a koncentrációs feladatsort pedig zenehallgatás nélkül kellett kitölteniük. A másik csoportba tartozóknál ez fordítva történt.
Kiderült, hogy a zenehallgatás pozitív hatással volt a lapok kitöltésére és a fiatalok a matematikai, illetve intelligenciát tesztelő feladatokat is jóval eredményesebben oldották meg, mint amikor nem hallgathatták közben kedvenc dalaikat. A zenét hallgatóknak nem csak az eredményük lett jobb, de a teljesítményük és a koncentrációjuk is nőtt, amire a legjobb bizonyíték, hogy gyorsabban és pontosabban töltötték ki a tesztlapokat a zenét nem hallgató társaiknál.