Berta Sándor
Jeff Jarvis az internetről és a felhasználókról
Jeff Jarvis szerint a blogolás nagyon komoly erejű eszköz, amely lehetővé teszi, hogy bárki bármilyen tartalmat megjelentessen a világhálón. Szerinte a magánélet védelme messze túlértékelt téma.
A berlini re:publica nevű bloggerkonferencia egyik fő előadója Jeff Jarvis, a Buzzmachine szerkesztője volt, aki érdekes megnyilatkozásaival már számos vitát indított el. A szakember ezúttal sem hazudtolta meg önmagát. A WELT ONLINE-nak adott interjújában kitért az adatvédelemre és a világháló, illetve a felhasználók kapcsolatára. Jeff Jarvis televíziós műsorok kritikusaként kezdte a pályáját, majd professzor lett. 55 évesen egyike az Egyesült Államok legnépszerűbb bloggereinek, és a Google-ről szóló könyve bestseller. "Nemrég indítottam le az Entertainment Weekly nevű magazint. Ha ma tennék így, már nem létezne" - jelentette ki Jarvis elöljáróban, utalva az online világ gyors változásaira.
"Az internet lehetővé teszi, hogy az információkat megosszuk másokkal. Eddig azt hittük, hogy a világháló egy médium, azonban inkább egy olyan hely, ahol az emberek azt csinálhatják, amit mindig is szerettek volna. A világ tele van buta felhasználókkal és éppen ezért az internet annyira buta, mint a használói. De ez nem dönti romba a hálózatot, az jelenti ugyanis a kihívást, hogy jó és intelligens dolgokat találjunk. Nem hiszem, hogy egyedül a felhasználók által készített tartalmak jelenthetik a jövőt, viszont az is igaz, hogy nagyszerű lehetőségek rejlenek az emberek együttműködésében."
"Az újságok napjainkban elkészítik a cikkeket, majd odadobják az olvasóknak, hogy fogyasszák el azt. Nem véletlen, hogy ez az egyoldalú módszer sok embernél kiveri a biztosítékot. Ma már akár több ezer felhasználót is mobilizálni lehet egy-egy téma mellett vagy a szükséges információk megszerzésére. Az újságírás jövője az együttműködésben rejlik" - tette hozzá a szakember. A médiakutató szerint a blogolás csak egy eszköz, igaz, nagyon komoly erejű eszköz, amely lehetővé teszi, hogy bárki bármilyen tartalmat megjelentessen a világhálón. A blogok néhány területet kiválóan lefedhetnek, szerinte hatékony, specializált és gyors tájékoztatási megoldás.
"Az adatvédelem is egy érdekes téma. Úgy gondolom, a párbeszéd túlzottan a magánélet körül forog és nem igazán foglalkozik a nyilvánossággal. Pedig nyilvános élet értékes. Nekem prosztatarákom van és mindenütt beszélek róla. Összejöttem olyan emberekkel, akik szintén rákban szenvednek. Ha minden információt megosztunk egymással arról, amit a betegségeinkről tudunk, akkor több tudásra teszünk szert, mintha mindent eltitkolunk. Ezt a szemléletet kellene átvenniük a vállalatoknak és a kormányoknak is."
"Michael Arrington blogger mondta azt, hogy abba kellene hagynunk állandóan megvédeni a jó hírünket. Neked vannak kínos képeid magadról, másnak is magáról, ennyi. Csak ez tehet minket egy toleráns társadalommá. Mindenkit az érdekel, hogy mi lesz az adatainkkal. Hogy a Facebook eladja őket és pénzt keres velük. Na és? Az internet hajnalán a Yahoo úgy tekintett a világhálóra, mint egy könyvtáros, ez a modell azonban nem működött. Ekkor jött a Google és azt kérdezte: hogy az ördögben lehetne rendet teremteni ebben a káoszban? A megoldást az emberekben való töretlen bizalom jelentette. Meg kellett bíznia a felhasználók hivatkozásaiban és az anyagaiban. A Google begyűjtötte a tudásunkat, ellátta újabb információkkal majd visszaadta nekünk. S eközben milliárdokat keresett. Mi ebben a rossz? A Google nem automatikusan gonosz csak azért, mert jobb, mint mások. Inkább bízzam rá az Európai Unióra a világhálót, mint a Google-re? Köszönöm, inkább nem" - szögezte le Jeff Jarvis.
A professzor a konferencia előtt a korábban megvásárolt iPadjét becsomagolta és visszaküldte az Apple-nek. Az akciót azzal indokolta, hogy bár szereti a céget, a termékei is csodálatosak, fényesek, csillogóak, művésziek és szépek, de nem látja értelmét az iPadnek. A készülék szerinte túl keveset tud, nem képes multitaskingra, nincs benne USB, kamera és ami a legjobban zavarta: az eszköz újra egyszerű fogyasztókká akarja ledegradálni az embereket. Jarvis korábban úgy nyilatkozott, hogy a médiának tanulnia kell a Google példájából és megjósolta számos napilap és magazin megszűnését is.
A berlini re:publica nevű bloggerkonferencia egyik fő előadója Jeff Jarvis, a Buzzmachine szerkesztője volt, aki érdekes megnyilatkozásaival már számos vitát indított el. A szakember ezúttal sem hazudtolta meg önmagát. A WELT ONLINE-nak adott interjújában kitért az adatvédelemre és a világháló, illetve a felhasználók kapcsolatára. Jeff Jarvis televíziós műsorok kritikusaként kezdte a pályáját, majd professzor lett. 55 évesen egyike az Egyesült Államok legnépszerűbb bloggereinek, és a Google-ről szóló könyve bestseller. "Nemrég indítottam le az Entertainment Weekly nevű magazint. Ha ma tennék így, már nem létezne" - jelentette ki Jarvis elöljáróban, utalva az online világ gyors változásaira.
"Az internet lehetővé teszi, hogy az információkat megosszuk másokkal. Eddig azt hittük, hogy a világháló egy médium, azonban inkább egy olyan hely, ahol az emberek azt csinálhatják, amit mindig is szerettek volna. A világ tele van buta felhasználókkal és éppen ezért az internet annyira buta, mint a használói. De ez nem dönti romba a hálózatot, az jelenti ugyanis a kihívást, hogy jó és intelligens dolgokat találjunk. Nem hiszem, hogy egyedül a felhasználók által készített tartalmak jelenthetik a jövőt, viszont az is igaz, hogy nagyszerű lehetőségek rejlenek az emberek együttműködésében."
"Az újságok napjainkban elkészítik a cikkeket, majd odadobják az olvasóknak, hogy fogyasszák el azt. Nem véletlen, hogy ez az egyoldalú módszer sok embernél kiveri a biztosítékot. Ma már akár több ezer felhasználót is mobilizálni lehet egy-egy téma mellett vagy a szükséges információk megszerzésére. Az újságírás jövője az együttműködésben rejlik" - tette hozzá a szakember. A médiakutató szerint a blogolás csak egy eszköz, igaz, nagyon komoly erejű eszköz, amely lehetővé teszi, hogy bárki bármilyen tartalmat megjelentessen a világhálón. A blogok néhány területet kiválóan lefedhetnek, szerinte hatékony, specializált és gyors tájékoztatási megoldás.
"Az adatvédelem is egy érdekes téma. Úgy gondolom, a párbeszéd túlzottan a magánélet körül forog és nem igazán foglalkozik a nyilvánossággal. Pedig nyilvános élet értékes. Nekem prosztatarákom van és mindenütt beszélek róla. Összejöttem olyan emberekkel, akik szintén rákban szenvednek. Ha minden információt megosztunk egymással arról, amit a betegségeinkről tudunk, akkor több tudásra teszünk szert, mintha mindent eltitkolunk. Ezt a szemléletet kellene átvenniük a vállalatoknak és a kormányoknak is."
"Michael Arrington blogger mondta azt, hogy abba kellene hagynunk állandóan megvédeni a jó hírünket. Neked vannak kínos képeid magadról, másnak is magáról, ennyi. Csak ez tehet minket egy toleráns társadalommá. Mindenkit az érdekel, hogy mi lesz az adatainkkal. Hogy a Facebook eladja őket és pénzt keres velük. Na és? Az internet hajnalán a Yahoo úgy tekintett a világhálóra, mint egy könyvtáros, ez a modell azonban nem működött. Ekkor jött a Google és azt kérdezte: hogy az ördögben lehetne rendet teremteni ebben a káoszban? A megoldást az emberekben való töretlen bizalom jelentette. Meg kellett bíznia a felhasználók hivatkozásaiban és az anyagaiban. A Google begyűjtötte a tudásunkat, ellátta újabb információkkal majd visszaadta nekünk. S eközben milliárdokat keresett. Mi ebben a rossz? A Google nem automatikusan gonosz csak azért, mert jobb, mint mások. Inkább bízzam rá az Európai Unióra a világhálót, mint a Google-re? Köszönöm, inkább nem" - szögezte le Jeff Jarvis.
A professzor a konferencia előtt a korábban megvásárolt iPadjét becsomagolta és visszaküldte az Apple-nek. Az akciót azzal indokolta, hogy bár szereti a céget, a termékei is csodálatosak, fényesek, csillogóak, művésziek és szépek, de nem látja értelmét az iPadnek. A készülék szerinte túl keveset tud, nem képes multitaskingra, nincs benne USB, kamera és ami a legjobban zavarta: az eszköz újra egyszerű fogyasztókká akarja ledegradálni az embereket. Jarvis korábban úgy nyilatkozott, hogy a médiának tanulnia kell a Google példájából és megjósolta számos napilap és magazin megszűnését is.