Berta Sándor

Jeff Jarvis az internetről és a felhasználókról

Jeff Jarvis szerint a blogolás nagyon komoly erejű eszköz, amely lehetővé teszi, hogy bárki bármilyen tartalmat megjelentessen a világhálón. Szerinte a magánélet védelme messze túlértékelt téma.

A berlini re:publica nevű bloggerkonferencia egyik fő előadója Jeff Jarvis, a Buzzmachine szerkesztője volt, aki érdekes megnyilatkozásaival már számos vitát indított el. A szakember ezúttal sem hazudtolta meg önmagát. A WELT ONLINE-nak adott interjújában kitért az adatvédelemre és a világháló, illetve a felhasználók kapcsolatára. Jeff Jarvis televíziós műsorok kritikusaként kezdte a pályáját, majd professzor lett. 55 évesen egyike az Egyesült Államok legnépszerűbb bloggereinek, és a Google-ről szóló könyve bestseller. "Nemrég indítottam le az Entertainment Weekly nevű magazint. Ha ma tennék így, már nem létezne" - jelentette ki Jarvis elöljáróban, utalva az online világ gyors változásaira.

"Az internet lehetővé teszi, hogy az információkat megosszuk másokkal. Eddig azt hittük, hogy a világháló egy médium, azonban inkább egy olyan hely, ahol az emberek azt csinálhatják, amit mindig is szerettek volna. A világ tele van buta felhasználókkal és éppen ezért az internet annyira buta, mint a használói. De ez nem dönti romba a hálózatot, az jelenti ugyanis a kihívást, hogy jó és intelligens dolgokat találjunk. Nem hiszem, hogy egyedül a felhasználók által készített tartalmak jelenthetik a jövőt, viszont az is igaz, hogy nagyszerű lehetőségek rejlenek az emberek együttműködésében."


"Az újságok napjainkban elkészítik a cikkeket, majd odadobják az olvasóknak, hogy fogyasszák el azt. Nem véletlen, hogy ez az egyoldalú módszer sok embernél kiveri a biztosítékot. Ma már akár több ezer felhasználót is mobilizálni lehet egy-egy téma mellett vagy a szükséges információk megszerzésére. Az újságírás jövője az együttműködésben rejlik" - tette hozzá a szakember. A médiakutató szerint a blogolás csak egy eszköz, igaz, nagyon komoly erejű eszköz, amely lehetővé teszi, hogy bárki bármilyen tartalmat megjelentessen a világhálón. A blogok néhány területet kiválóan lefedhetnek, szerinte hatékony, specializált és gyors tájékoztatási megoldás.

"Az adatvédelem is egy érdekes téma. Úgy gondolom, a párbeszéd túlzottan a magánélet körül forog és nem igazán foglalkozik a nyilvánossággal. Pedig nyilvános élet értékes. Nekem prosztatarákom van és mindenütt beszélek róla. Összejöttem olyan emberekkel, akik szintén rákban szenvednek. Ha minden információt megosztunk egymással arról, amit a betegségeinkről tudunk, akkor több tudásra teszünk szert, mintha mindent eltitkolunk. Ezt a szemléletet kellene átvenniük a vállalatoknak és a kormányoknak is."

"Michael Arrington blogger mondta azt, hogy abba kellene hagynunk állandóan megvédeni a jó hírünket. Neked vannak kínos képeid magadról, másnak is magáról, ennyi. Csak ez tehet minket egy toleráns társadalommá. Mindenkit az érdekel, hogy mi lesz az adatainkkal. Hogy a Facebook eladja őket és pénzt keres velük. Na és? Az internet hajnalán a Yahoo úgy tekintett a világhálóra, mint egy könyvtáros, ez a modell azonban nem működött. Ekkor jött a Google és azt kérdezte: hogy az ördögben lehetne rendet teremteni ebben a káoszban? A megoldást az emberekben való töretlen bizalom jelentette. Meg kellett bíznia a felhasználók hivatkozásaiban és az anyagaiban. A Google begyűjtötte a tudásunkat, ellátta újabb információkkal majd visszaadta nekünk. S eközben milliárdokat keresett. Mi ebben a rossz? A Google nem automatikusan gonosz csak azért, mert jobb, mint mások. Inkább bízzam rá az Európai Unióra a világhálót, mint a Google-re? Köszönöm, inkább nem" - szögezte le Jeff Jarvis.

A professzor a konferencia előtt a korábban megvásárolt iPadjét becsomagolta és visszaküldte az Apple-nek. Az akciót azzal indokolta, hogy bár szereti a céget, a termékei is csodálatosak, fényesek, csillogóak, művésziek és szépek, de nem látja értelmét az iPadnek. A készülék szerinte túl keveset tud, nem képes multitaskingra, nincs benne USB, kamera és ami a legjobban zavarta: az eszköz újra egyszerű fogyasztókká akarja ledegradálni az embereket. Jarvis korábban úgy nyilatkozott, hogy a médiának tanulnia kell a Google példájából és megjósolta számos napilap és magazin megszűnését is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Garfield #6
    Meg kell tanulni angolul, mert így akkor megérted, hogy az email címedhez tartozó jelszó megadása opcionális, és csak arra szolgál, hogy postafiókodban levő emailcímeket lecsekkolja a regisztrált felhasználók közt, hátha valamelyik levelezőpartnered már regisztrált a FB-ra. Egyébként milyen kötelezően megadandó adatok vannak a FB-on, ami nélkül nem tudsz továbblépni a regisztrációban?
  • Kerub #5
    Nagyon felemás érzelmeket ébreszt bennem [igJeff Jarvis[/i] véleménye.

    Alapvetően baromira kecsegtető a nyílt online részvétel, ahol egymást segítve, egymástól távol tudunk kapcsolatot építeni, közösen dolgozni úgymond "vadidegenekkel". Ez mind baromi jól hangzik, de...
    Igaz én a rendszerváltás küszöbén születtem, de azért van bennem egy bizalmatlanság a nagytestvérekkel szemben. Értem ez alatt a googlet, a Facebookot és minden más olyan online helyet ahol információt kell kiadnom magamról. Már 3× neki fogtam, hogy csináljak Facebook adatlapot, de annyi infót kér el tölem (többek között nyaggat az emailcímem jelszaváért), hogy félúton mindig visszaléptem. Nem tagadom van bennem egy bizonyos szintű internetes paranoia (lehet túl sokat láttam gyerekkoromban a Hálozat csapdájában-t? :D) vagy távolságtartás. Mindezt úgy hogy rajongva figyelem az újabb és újabb social web alkalmazásokat (még a twitter is tetszik). Szóval ez a kérdéskör nem újkeletű nálam...

    Ti ehhez hogyan álltok, mi a véleményetek erről?
  • Amergin #4
    "Szerinte a magánélet védelme messze túlértékelt téma."
    Szerintem meg messze alulértékelt. Már a "jónép" fejében biztosan.
  • Narxis #3
    Ez a csávó egy idealista...
  • FoodLFG #2
    Sok helyen olvastam, hogy az ájpedet egyirányú kommunikációra optimalizálták. Van benne valami és tényleg ez is egy negatívum ezzel a termékkel kapcsolatban.
  • gombabácsi #1
    júúj leszólta az ipadot, júúúj most mi lesz, annyi lesz neki