Berta Sándor
Online offenzívát indítanak az európai kiadók
Az európai lapkiadók azt akarják elérni, hogy a jövőben megkapják tartalmaik online publikálása után járó összegeket. Párbeszédet kezdenének a keresőket üzemeltető cégekkel.
Valdo Lehari jr., az Európai Lapkiadók Szövetségének (ENPA) elnöke bemutatta azt az új stratégiát, amely a szervezet szerint a 21. század kihívásaihoz igazodik és aminek a megvalósítása megfelelő tárgyalási helyzetbe hozhatja a kiadókat. "Alapvető szükség van az értékes tartalmakkal kapcsolatos álláspontok meghatározására. A stratégiánkat Svédországtól Olaszországig koordinálni akarjuk és utána gázt adunk" - nyilatkozta Lehari a dpa német hírügynökségnek.
A vezető kiemelte, hogy a cégeknek párbeszédet kell kezdeményezniük a Google-lel és a többi keresőt üzemeltető céggel azért, hogy megfelelő ellentételezést kapjanak a felhasznált tartalmaikért. A kiadók a belga és az olasz példát követnék. Előbbi esetében a Google-lel megegyezni képtelen cégek pereltek és nyertek, míg az olasz vállalatok kartelleljárást indítottak a webes konszern ellen. Persze ez csak a végső eszköz lenne, de készek akár ezt is alkalmazni.
A szakmai képviselői arra akarják felhívni a kormányok figyelmét, hogy a Google jelenleg tisztességtelen és a szabad piaci versennyel összeegyeztethetetlen módon jeleníti meg a keresési találatokat. Az ENPA összesen 26 európai ország 5200 sajtóorgánumát tömöríti. Az érintett szerkesztőségek és cégek abban egyetértenek, hogy be kell szüntetni "a weben alapból minden ingyenesen jár" gyakorlatot. Lehari úgy vélte, hogy a következő hónapokban konkrét jogi szabályozás kidolgozására van szükség, mert csak így akadályozható meg, hogy az értékes szellemi tulajdonokat csak úgy bárki ingyen ellophassa.
Az ENPA elnöke a politikai döntéshozóktól azt kérte, hogy ugyan nem kell támogassák a médiaipart, de teremtsenek számukra jobb jogi keretfeltételeket. A kiadóknak nagyobb publicisztikai és vállalkozói szabadságra van szükségük, mert az újságok egyre inkább háttérbe szorulnak, pedig fontos szerepük van a médiaágazatban.
Valdo Lehari jr., az Európai Lapkiadók Szövetségének (ENPA) elnöke bemutatta azt az új stratégiát, amely a szervezet szerint a 21. század kihívásaihoz igazodik és aminek a megvalósítása megfelelő tárgyalási helyzetbe hozhatja a kiadókat. "Alapvető szükség van az értékes tartalmakkal kapcsolatos álláspontok meghatározására. A stratégiánkat Svédországtól Olaszországig koordinálni akarjuk és utána gázt adunk" - nyilatkozta Lehari a dpa német hírügynökségnek.
A vezető kiemelte, hogy a cégeknek párbeszédet kell kezdeményezniük a Google-lel és a többi keresőt üzemeltető céggel azért, hogy megfelelő ellentételezést kapjanak a felhasznált tartalmaikért. A kiadók a belga és az olasz példát követnék. Előbbi esetében a Google-lel megegyezni képtelen cégek pereltek és nyertek, míg az olasz vállalatok kartelleljárást indítottak a webes konszern ellen. Persze ez csak a végső eszköz lenne, de készek akár ezt is alkalmazni.
A szakmai képviselői arra akarják felhívni a kormányok figyelmét, hogy a Google jelenleg tisztességtelen és a szabad piaci versennyel összeegyeztethetetlen módon jeleníti meg a keresési találatokat. Az ENPA összesen 26 európai ország 5200 sajtóorgánumát tömöríti. Az érintett szerkesztőségek és cégek abban egyetértenek, hogy be kell szüntetni "a weben alapból minden ingyenesen jár" gyakorlatot. Lehari úgy vélte, hogy a következő hónapokban konkrét jogi szabályozás kidolgozására van szükség, mert csak így akadályozható meg, hogy az értékes szellemi tulajdonokat csak úgy bárki ingyen ellophassa.
Az ENPA elnöke a politikai döntéshozóktól azt kérte, hogy ugyan nem kell támogassák a médiaipart, de teremtsenek számukra jobb jogi keretfeltételeket. A kiadóknak nagyobb publicisztikai és vállalkozói szabadságra van szükségük, mert az újságok egyre inkább háttérbe szorulnak, pedig fontos szerepük van a médiaágazatban.