Berta Sándor
Egyre több olvasó pártol át az online médiákhoz
Folyamatosan nő azoknak az olvasóknak és a nézőknek a száma, akik inkább az internetes magazinokat és televíziókat választják a hagyományos sajtóorgánumok helyett.
A Pew Kutatóintézet által nyilvánosságra hozott legújabb jelentés szerint tavaly az amerikai újságoknak 26, a magazinoknak 17, míg a rádióknak és a televízióknak pedig egyaránt 22 százalékkal csökkentek a reklámbevételeik. A nagy médiabirodalmak az előző évhez képest 8 százalékos mínuszban vannak. Ezzel szemben az online hirdetési bevételek 5 százalékkal nőttek. A folyamat oka rendkívül egyszerű: egyre népszerűbbek a különböző online médiák, legyen szó rádiókról, televíziókról vagy éppen különböző tematikus vagy hírportálokról.
A Veronis Suhler Stevenson piackutató cég előrejelzése szerint 2013-ra, mikorra sikerül kilábalni a gazdasági válságból, a hagyományos médiák reklámbevételei jelentősen mértékben le fognak csökkenni és a 2006-os összegnek csak a 41 százalékát érik majd el. Elmondható tehát, hogy a klasszikus sajtóorgánumok ideje lejárt. Ugyan még jelentős piacokat birtokolnak, de a bevételeik évről évre egyre kisebbek. Éppen ezért van szükség új üzleti modellekre.
A jelenség leginkább az újságoknál figyelhető meg. Folyamatosan nő a saját blogot indító riporterek és felhasználók száma. Ez a megoldás elsősorban a regionális és a tematikus újságírás területén népszerű. Ugyanakkor nem jelenthető ki az sem egyértelműen, hogy az online média lesz a piacvezető. Jó példa erre, hogy jelenleg, ha egy tartalomszolgáltató bejelenti, hogy véget vet az ingyenes hozzáféréseknek, a látogatók több mint 80 százaléka azonnal más portált keres magának és csak 15 százalékuk marad hű a honlaphoz.
Joggal merül fel az a kérdés, hogy a bővülő kínálatot miből lehet finanszírozni, hiszen az emberek 80 százaléka soha nem klikkel az internetes reklámokra. A következő években mindenesetre a média érdekes változási folyamaton megy majd keresztül, ahol előtérbe kerülnek az olyan szolgáltatások, mint a Twitter és a felhasználók vagy szemtanúk által készített beszámolók, tudósítások.
A Pew Kutatóintézet által nyilvánosságra hozott legújabb jelentés szerint tavaly az amerikai újságoknak 26, a magazinoknak 17, míg a rádióknak és a televízióknak pedig egyaránt 22 százalékkal csökkentek a reklámbevételeik. A nagy médiabirodalmak az előző évhez képest 8 százalékos mínuszban vannak. Ezzel szemben az online hirdetési bevételek 5 százalékkal nőttek. A folyamat oka rendkívül egyszerű: egyre népszerűbbek a különböző online médiák, legyen szó rádiókról, televíziókról vagy éppen különböző tematikus vagy hírportálokról.
A Veronis Suhler Stevenson piackutató cég előrejelzése szerint 2013-ra, mikorra sikerül kilábalni a gazdasági válságból, a hagyományos médiák reklámbevételei jelentősen mértékben le fognak csökkenni és a 2006-os összegnek csak a 41 százalékát érik majd el. Elmondható tehát, hogy a klasszikus sajtóorgánumok ideje lejárt. Ugyan még jelentős piacokat birtokolnak, de a bevételeik évről évre egyre kisebbek. Éppen ezért van szükség új üzleti modellekre.
A jelenség leginkább az újságoknál figyelhető meg. Folyamatosan nő a saját blogot indító riporterek és felhasználók száma. Ez a megoldás elsősorban a regionális és a tematikus újságírás területén népszerű. Ugyanakkor nem jelenthető ki az sem egyértelműen, hogy az online média lesz a piacvezető. Jó példa erre, hogy jelenleg, ha egy tartalomszolgáltató bejelenti, hogy véget vet az ingyenes hozzáféréseknek, a látogatók több mint 80 százaléka azonnal más portált keres magának és csak 15 százalékuk marad hű a honlaphoz.
Joggal merül fel az a kérdés, hogy a bővülő kínálatot miből lehet finanszírozni, hiszen az emberek 80 százaléka soha nem klikkel az internetes reklámokra. A következő években mindenesetre a média érdekes változási folyamaton megy majd keresztül, ahol előtérbe kerülnek az olyan szolgáltatások, mint a Twitter és a felhasználók vagy szemtanúk által készített beszámolók, tudósítások.