Gyurkity Péter
Négyszer tovább bírják az új akkumulátorok
Elméletben akár négyszer tovább is kitartanak azok az új akkumulátorok, amelyek amerikai kutatók jóvoltából elsősorban mobil készülékekben válthatják le a jelenlegi megoldásokat.
A Stanford Egyetem szakemberei által közölt anyagban arról olvashatunk, hogy afontos áttörést értek el a lítium-kén összetételű kisméretű akkumulátorok fejlesztése terén. Ennek eredményeként nemcsak a puszta kapacitást, hanem a prototípusok működési idejét is sikerült alaposan megnövelniük, mégpedig a jelenleg széles körben használt lítium-ion alapú megoldásoknál megszokott időtartam akár négyszeresére.
Mivel még gőzerővel zajlik a kutatás, a fenti eredményt természetesen elméleti adatként kell értékelnünk, a szakemberek mégis nagyon bizakodóak, ami az új fejlesztés jövőbeni felhasználási lehetőségeit és az általa nyújtott előnyöket illeti. Nem véletlen, hogy így gondolják, hiszen amennyiben valóban sikerül elérni a beígért előrelépést (mintegy 80 százalékkal nagyobb kapacitás és a megszokottnál négyszer hosszabb működési idő a legtöbb mobil és hordozható készülék esetében), ezek a termékek megoldást jelenthetnek napjaink egyik legégetőbb problémájára, amely egyelőre meggátolja a korral lépést tartókat abban, hogy folyamatosan, akár mozgás, utazás közben is kapcsolódjanak a világhálóhoz, szinte tekintet nélkül az akkumulátor aktuális töltöttségi állapotára.
A lítium-kén alapú fejlesztés még egy további előnyt kínál a jelenleg használt akkumulátorokhoz képest, ez pedig az a fontos részlet, hogy belső rövidzárlat, avagy egyszerű túlmelegedés következtében (elméletileg) egyetlen példány sem fog felrobbanni, kisebb zaj és tűz kíséretében kárt tenni közvetlen környezetében. Nem mintha ez túl gyakori jelenség lenne a lítium-ion készülékek esetében, ám jól emlékszünk még a 2006-ban indult sorozatos botrányokra, amikor is a Sony (több nagynevű partnerével egyetemben) több millió akkumulátort volt kénytelen visszahívni a potenciális veszély miatt - igaz, akkor parányi belső szennyeződések okozták a néhány valóban súlyos, komoly kárt és sérülést okozó esetet.
A kutatók jelenleg egy nagy problémával küzdenek: a meglévő példányok mindössze 5 teljes lemerülés és újratöltést követően eredeti kapacitásuk egyharmadát veszítik el, 40-50 ilyen ciklust követően pedig használhatatlanná válnak. Amennyiben ezt sikerül kiküszöbölniük, megnyílhat az út a kereskedelmi alkalmazás felé.
A Stanford Egyetem szakemberei által közölt anyagban arról olvashatunk, hogy afontos áttörést értek el a lítium-kén összetételű kisméretű akkumulátorok fejlesztése terén. Ennek eredményeként nemcsak a puszta kapacitást, hanem a prototípusok működési idejét is sikerült alaposan megnövelniük, mégpedig a jelenleg széles körben használt lítium-ion alapú megoldásoknál megszokott időtartam akár négyszeresére.
Mivel még gőzerővel zajlik a kutatás, a fenti eredményt természetesen elméleti adatként kell értékelnünk, a szakemberek mégis nagyon bizakodóak, ami az új fejlesztés jövőbeni felhasználási lehetőségeit és az általa nyújtott előnyöket illeti. Nem véletlen, hogy így gondolják, hiszen amennyiben valóban sikerül elérni a beígért előrelépést (mintegy 80 százalékkal nagyobb kapacitás és a megszokottnál négyszer hosszabb működési idő a legtöbb mobil és hordozható készülék esetében), ezek a termékek megoldást jelenthetnek napjaink egyik legégetőbb problémájára, amely egyelőre meggátolja a korral lépést tartókat abban, hogy folyamatosan, akár mozgás, utazás közben is kapcsolódjanak a világhálóhoz, szinte tekintet nélkül az akkumulátor aktuális töltöttségi állapotára.
A lítium-kén alapú fejlesztés még egy további előnyt kínál a jelenleg használt akkumulátorokhoz képest, ez pedig az a fontos részlet, hogy belső rövidzárlat, avagy egyszerű túlmelegedés következtében (elméletileg) egyetlen példány sem fog felrobbanni, kisebb zaj és tűz kíséretében kárt tenni közvetlen környezetében. Nem mintha ez túl gyakori jelenség lenne a lítium-ion készülékek esetében, ám jól emlékszünk még a 2006-ban indult sorozatos botrányokra, amikor is a Sony (több nagynevű partnerével egyetemben) több millió akkumulátort volt kénytelen visszahívni a potenciális veszély miatt - igaz, akkor parányi belső szennyeződések okozták a néhány valóban súlyos, komoly kárt és sérülést okozó esetet.
A kutatók jelenleg egy nagy problémával küzdenek: a meglévő példányok mindössze 5 teljes lemerülés és újratöltést követően eredeti kapacitásuk egyharmadát veszítik el, 40-50 ilyen ciklust követően pedig használhatatlanná válnak. Amennyiben ezt sikerül kiküszöbölniük, megnyílhat az út a kereskedelmi alkalmazás felé.