Berta Sándor
A kommunikációs ágazatnak újra kell alkotnia az adatvédelmet
Sven Gábor Jánszky a CeBIT-en egy korszerű adatvédelem megalkotását szorgalmazta. Ez a szakember szerint a kommunikációs ágazat feladata.
"A gazdaság a politikára vár, miközben a politikusok alig képesek megfelelni ezeknek az elvárásoknak és a technológiai trendektől, valamint az emberek életének változásaitól szemléletben egyaránt messze vannak. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a mai jogszabályok az 1980-as gondolkodásmódot tükrözik. Akkor sokan az államban egyfajta ellenfelet vagy megfigyelést végző szervezetet láttak. Azóta azonban már 25 év telt el. Az 1968-ban született állampolgárok magukkal hozták a mai korba az akkori félelmeiket és közben elfelejtették, hogy ők maguk voltak azok, akik megváltoztatták ezt az országot. A mai lakosság egy teljesen más világban él, nem akarja eltitkolni az adatait" - mondta Sven Gábor Jánszky Hannoverben.
A magyar származású szakember úgy vélte, hogy napjainkban a felhasználók pont azt tanulják, hogy a különböző információkat csak akkor szűrhetjük meg jól, ha az adatainkat és az igényeinket kiadjuk és intelligens rendszerekkel elemeztetjük. Ez az életstílus ma mindennapos, ha a Google-t vagy a bankkártyákat használjuk, ha az online közösséghez csatlakozunk vagy ha meglátunk egy személyre szabott reklámot. A mai adatvédelmi viták éppen ezért a régi korok relikviái.
Bernhard Steimel, a Voice Days plus szóvivője megjegyezte, hogy a jövő adatvédelme nem megakadályozza majd az adatok kiadását, hanem lehetővé teszi az állampolgár számára, hogy szabadon nyilvánosságra hozhassa az adatait, miközben ezzel párhuzamosan megőrizheti azok szuverenitását. A Facebook, az Apple, a Google vagy a Microsoft elleni küzdelem éppen ezért egy farizeusharc. "Aki bírálja a személyes adatok felhasználását, az még mindig nem értette meg az online világ működési elveit. Felhasználóként szívesen osztom meg az adataimat, hogy ha ezért cserébe személyre szabott szolgáltatásokat kapok. Ez ugyanolyan, mint a sarki boltban, ahol az eladó ismeri a nevemet, a kedvenc termékeimet és emlékszik az utolsó vásárlásomra" - tette hozzá Steimel.
Jánszky leszögezte: az új adatvédelem kidolgozásában aktív szerepet kell játszania a gazdaságnak. Egy olyan adatvédelemre van szükség a 21. században, amely egyrészt biztosítja az emberek számára az online szolgáltatások használatának és a személyes adataik kiadásának lehetőségét, másrészt lehetővé teszi, hogy az adataik feletti ellenőrzést továbbra is ők gyakorolhassák. A jövő adatvédelme garantálja, hogy az ügyfél bármikor megtudhassa, hogy mely adatait tárolja éppen egy szolgáltató és ezeket bármikor ki is törölheti vagy módosíthatja. Hosszú távon csak ez az út járható mind a vállalatok, mind a gazdaság és a felhasználók számára.
A politika feladata az, hogy a gazdaság által kidolgozott adatvédelmi modellt törvényekbe öntse és csak akkor engedélyezze a cégeknek az adatok felhasználását, ha egyúttal biztosítják az információk tulajdonosainak az ellenőrzési lehetőséget.
"A gazdaság a politikára vár, miközben a politikusok alig képesek megfelelni ezeknek az elvárásoknak és a technológiai trendektől, valamint az emberek életének változásaitól szemléletben egyaránt messze vannak. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a mai jogszabályok az 1980-as gondolkodásmódot tükrözik. Akkor sokan az államban egyfajta ellenfelet vagy megfigyelést végző szervezetet láttak. Azóta azonban már 25 év telt el. Az 1968-ban született állampolgárok magukkal hozták a mai korba az akkori félelmeiket és közben elfelejtették, hogy ők maguk voltak azok, akik megváltoztatták ezt az országot. A mai lakosság egy teljesen más világban él, nem akarja eltitkolni az adatait" - mondta Sven Gábor Jánszky Hannoverben.
A magyar származású szakember úgy vélte, hogy napjainkban a felhasználók pont azt tanulják, hogy a különböző információkat csak akkor szűrhetjük meg jól, ha az adatainkat és az igényeinket kiadjuk és intelligens rendszerekkel elemeztetjük. Ez az életstílus ma mindennapos, ha a Google-t vagy a bankkártyákat használjuk, ha az online közösséghez csatlakozunk vagy ha meglátunk egy személyre szabott reklámot. A mai adatvédelmi viták éppen ezért a régi korok relikviái.
Bernhard Steimel, a Voice Days plus szóvivője megjegyezte, hogy a jövő adatvédelme nem megakadályozza majd az adatok kiadását, hanem lehetővé teszi az állampolgár számára, hogy szabadon nyilvánosságra hozhassa az adatait, miközben ezzel párhuzamosan megőrizheti azok szuverenitását. A Facebook, az Apple, a Google vagy a Microsoft elleni küzdelem éppen ezért egy farizeusharc. "Aki bírálja a személyes adatok felhasználását, az még mindig nem értette meg az online világ működési elveit. Felhasználóként szívesen osztom meg az adataimat, hogy ha ezért cserébe személyre szabott szolgáltatásokat kapok. Ez ugyanolyan, mint a sarki boltban, ahol az eladó ismeri a nevemet, a kedvenc termékeimet és emlékszik az utolsó vásárlásomra" - tette hozzá Steimel.
Jánszky leszögezte: az új adatvédelem kidolgozásában aktív szerepet kell játszania a gazdaságnak. Egy olyan adatvédelemre van szükség a 21. században, amely egyrészt biztosítja az emberek számára az online szolgáltatások használatának és a személyes adataik kiadásának lehetőségét, másrészt lehetővé teszi, hogy az adataik feletti ellenőrzést továbbra is ők gyakorolhassák. A jövő adatvédelme garantálja, hogy az ügyfél bármikor megtudhassa, hogy mely adatait tárolja éppen egy szolgáltató és ezeket bármikor ki is törölheti vagy módosíthatja. Hosszú távon csak ez az út járható mind a vállalatok, mind a gazdaság és a felhasználók számára.
A politika feladata az, hogy a gazdaság által kidolgozott adatvédelmi modellt törvényekbe öntse és csak akkor engedélyezze a cégeknek az adatok felhasználását, ha egyúttal biztosítják az információk tulajdonosainak az ellenőrzési lehetőséget.