Alex
20 éves az Adobe Photoshop
Az Adobe Photoshop, a szoftver, amely új alapokra helyezte a kreativitást a digitális korban, pontosan ma, 2010. február 19-én lett 20 éves.
1990 februárjában az Adobe az Photoshop kiadásával átformálta a képszerkesztés és a grafika világát. A látszólag egyszerű szoftveralkalmazás hamarosan a legnagyobb példányszámban eladott grafikus szerkesztőprogram lett a piacon. Az Adobe Photoshop 1.0 a megfelelő termék volt a megfelelő időben. A számítógépes kiadványszerkesztés kezdett teret nyerni, az Adobe pedig a PostScript technológiának köszönhetően már komoly szereplő volt ezen a területen. A vállalat gyorsan a figyelem középpontjába került a grafika és a képszerkesztés terén az olyan megoldások révén, amelyek átformálták a tartalomkészítés világát és a felhasználói élményt.
Az 1.0-s verzió
Az 1990-es évek elején a Photoshop azonnal és széles körben népszerűvé vált a grafikus tervezés területén, ahol a kiadók és a marketingszakemberek örömmel fogadták a képek retusálásának és szerkesztésének a lehetőségét, mivel ez nagyban segítette a fogyasztók figyelmének megragadását. A megjelenés után néhány évvel a szoftver a kiadók, filmstúdiók, reklámcégek és vállalati marketingosztályok elengedhetetlen kellékévé vált.
A fényképészek figyelmét gyorsan felkeltette a lehetőség, hogy jelentősen tökéletesíthetik a képeket, és ez egy máig tartó vitát indított arról, hogy mi tesz jóvá egy képet, a fényképész vagy a szoftver. A legtöbb fényképész számára a Photoshop nélkülözhetetlen eszköz, amely segít az elkészült képek érzelmi tartalmának létrehozásában, a reménytől és örömtől a csalódottságig és kétségbeesésig. E javításoknak a hatását szinte mindenhol érzékelhetjük, a reklámokban, az internetes oldalakon, a mobiltelefonokon és a filmvásznon egyaránt.
Miután megvetette a lábát a tervezés és a fényképezés területén, a Photoshop újabb terület, az internet meghódítására indult. Az internet terjedését az ImageReady üdvözölte, amely az internetes grafikák gyors szerkesztésére szolgáló, kezdetben önállóan kapható termék volt. Az első verzió után az ImageReady a Photoshop programmal egy csomagban jelent meg, így a webtervezők eszközévé vált a képek tökéletesítéséhez. A Photoshopot azonban nemcsak a képek csinosítására használták. Hamarosan a legkedveltebb eszközzé vált a gazdag, valósághű, összetett internetes oldalak készítéséhez. Az ügynökségek a képes forgatókönyvek helyett Photoshop-képekkel mutatták meg az ügyfeleknek, hogy weboldaluk hogyan fog kinézni a képekkel, a textúrákkal és a navigációval együtt.
A nyomtatott médiára, illetve a rádióra és a televízióra épülő hagyományos reklámügynökségekből digitális ügynökségek születtek, amelyek kizárólag webes tartalom készítésével foglalkoznak. Az erősen vizuális környezetben a webes tervezőknek sokat segít a Photoshop abban, hogy életre keltsék az oldalakat, és olyan tervekkel és képekkel nyűgözzék le a közönséget, amelyek érzéseket keltenek bennük, lekötik a figyelmüket, valamint gondolkodásra és vásárlásra ösztönzik őket.
Az eszköztár alapjaiban változott a 20 év alatt, sokkal komplexebb, mint ahogy kinéz - az ikonok alján lévő háromszögek újabb menüket nyitnak meg
Miután a Photoshop a professzionális grafikai és képszerkesztési piac nélkülözhetetlen kelléke lett, az Adobe gyorsan felismerte a lehetőséget, hogy az átlagfogyasztóhoz is eljuttathassa a program képességeit. A szoftver forráskódját felhasználva a cég olyan fogyasztói alkalmazáscsaládot hozott létre, amely a képszerkesztést hobbiszinten űzők számára is elérhetővé tette az addig csak a hivatásos felhasználók számára elérhető volt eszközöket.
A hatás látható volt a családi fotóalbumoktól az ünnepi üdvözlőlapokig. A fogyasztók fényképészethez való hozzáállása a szerkesztőeszközök és a digitális fényképezés megjelenésével megváltozott. A nyomtatott fényképek egyszerű, vörös szemek korrigálása végett végzett szkennelése helyett mára a Photoshop Elements programmal több ezer digitális fénykép, egyéni grafika és digitális albumoldal rendezhető, amelyek feltölthetők fényképmegosztó oldalakra és személyes blogokra, valamint megoszthatók számtalan más módon.
Az új évezred kezdetére a fogyasztói és a professzionális kereslet robbanásszerűen nőtt. A retusálás új korszakba lépett, amikor a Photoshop 7.0 programban megjelent a Healing Brush (Javító ecset) eszköz. Manapság szinte lehetetlen megállapítani, hogy egy képet retusáltak, a munka pedig sokkal gyorsabban elkészül. A fényképészeti munkafolyamatra optimalizált szolgáltatások segítik a szakembereket a szakmai kihívások teljesítésében azáltal, hogy a kezdeti képeket hatásokkal, a képek összeállításával és a fantáziájukkal vizuális történetekké alakíthatják. A kreatív lehetőségek határtalanná váltak, a valóság és a képzelet határai pedig elmosódtak.
A képek minősége tovább fejlődött a Camera Raw modul bemutatásával. A raw formátum támogatásával lehetővé vált a fényképészek számára, hogy közvetlenül a digitális fényképezőgép érzékelőjének adatait módosítsák és jobb tónustartományú, részlétesebb képeket készítsenek. Azok a fényképészek, akik eddig ellenálltak a digitális fényképezésnek, most azonnal kihasználták a lehetőséget, hogy raw-képeket készítsenek és a kreativitás új szintjére lépjenek.
Fontos részévé vált az technikai képszerkesztési területeknek is, mint például a sajtófotózás, a rendvédelem és a műtárgyak restaurálása. E felhasználók számára a képek szerkesztése másodlagos fontosságú volt a képek feljavításához képest, amely a pontosabb eredményeket szolgálja. A Creative Suite érkezésével a Photoshop elfoglalta az ő megillető központi helyet az Adobe átfogó tervező, webes és videopublikálásra fejlesztett integrált szoftvercsomagjában.
A Lightroom kifejezetten a raw képek módosítására készült
A Photoshop termékcsalád következő jelentős tagja a Lightroom volt, amely a nagy mennyiségű digitális fénykép kezelésében, beállításában és bemutatásában nyújt segítséget a fényképészeknek. A Lightroom mára elengedhetetlen eszköz a hivatásos felhasználók és a komoly amatőrök számára egyaránt. Az esküvői fényképészek a programmal hasonló, romantikus külsőt és érzést kölcsönöznek a képeiknek, a természetfotósok pedig kihasználják azt a lehetőséget, hogy előre beállított világításokat tölthetnek le a hajnalban készített képekhez.
A digitális képszerkesztési technológia fejlődése természetesen a hagyományos tervezési területeken kívüli ágazatokban is növelte a jobb képszerkesztési képességek iránti igényt. A hagyományos verzió minden szolgáltatása mellett a Photoshop Extended olyan szolgáltatásokat is kínált, amelyekkel a fontos ágazatok szakemberei kiküszöbölhetik az időigényes folyamatokat. A szofver egy teljes termékcsaláddá fejlődött, amely a hivatásos tervezőktől a hobbifotósokon keresztül az atomfizikusokig mindenki igényeit kielégíti. A Photoshop most sem pihen a babérjain, és gyorsan meghonosodott a mobilpiacon a Photoshop.com Mobile for iPhone, illetve a Photoshop.com Mobile for Android szoftverekkel.
A szoftver ikonja története legnagyobb részében egy szem volt
A Photoshop mára szorosan kötődik a társadalomhoz és a modern kommunikáció minden módjához kapcsolódik, a törvényszéki orvosoktól és a szórakoztatóipartól az animációig és a mobil játékokig. Mindenkire, minden nap hatással van. A reklámtáblától, amelyen munkába menet nevetünk, a barátainktól kapott interaktív online üzeneteken keresztül a tegnap este nézett tévéműsorig a Photoshop vitathatatlanul az életünk része. Valószínűleg szerepet játszott az autónk és a városunkat alkotó épületek tervezésében, sőt még az orvosi ellátásunkhoz is hozzájárult.
Az Amerikai Egyesült Államokban a National Association of Photoshop Professionals (NAPP, a Photoshop-szakértők szervezete) egy különleges ünnepséget szervez a Photoshop 20. születésnapjára amelyre több ezer résztvevőt várnak. Az eseményen részt vesz John Loiacono, az Adobe kreatív megoldásokért felelős részlegének alelnöke; Kevin Connor, a Photoshop termék menedzsmentjéért felelős részleg alelnöke; Thomas Knoll, a Photoshop egyik készítője, valamint Russell Brown Photoshop-evangélista, az Adobe híres kreatív igazgatója.
Thomas Knoll (balra) még mindig az Adobe-nél dolgozik, John Knoll pedig az Industrial Light and Magicnél, amely mozifilmekhez készít effekteket
Az ünneplés a tengerentúlon, Japánban, Délkelet-Ázsiában és Európában is folytatódik. A 20. születésnap tiszteletére az Adobe Germany egy különleges, 20 órás online maratont szervez, amelyen 15 helyi Photoshop-guru mutatja be élőben kedvenc tippjeit és trükkjeit a Photoshop-rajongóknak. Indiában és Franciaországban digitális képszerkesztési vetélkedőket szerveznek, amelyen a Photoshop-felhasználók bemutathatják alkotásaikat. Az évforduló napján egy különleges Adobe TV adás is látható lesz. A műsorban 18 év után először ül össze az eredeti "Photoshop-csapat", hogy beszélgessenek a szoftver kezdeti korszakáról, valamint egy újraépített Macintosh számítógépen bemutassák a Photoshop 1.0 programot.
1990 februárjában az Adobe az Photoshop kiadásával átformálta a képszerkesztés és a grafika világát. A látszólag egyszerű szoftveralkalmazás hamarosan a legnagyobb példányszámban eladott grafikus szerkesztőprogram lett a piacon. Az Adobe Photoshop 1.0 a megfelelő termék volt a megfelelő időben. A számítógépes kiadványszerkesztés kezdett teret nyerni, az Adobe pedig a PostScript technológiának köszönhetően már komoly szereplő volt ezen a területen. A vállalat gyorsan a figyelem középpontjába került a grafika és a képszerkesztés terén az olyan megoldások révén, amelyek átformálták a tartalomkészítés világát és a felhasználói élményt.
Az 1.0-s verzió
Az 1990-es évek elején a Photoshop azonnal és széles körben népszerűvé vált a grafikus tervezés területén, ahol a kiadók és a marketingszakemberek örömmel fogadták a képek retusálásának és szerkesztésének a lehetőségét, mivel ez nagyban segítette a fogyasztók figyelmének megragadását. A megjelenés után néhány évvel a szoftver a kiadók, filmstúdiók, reklámcégek és vállalati marketingosztályok elengedhetetlen kellékévé vált.
A fényképészek figyelmét gyorsan felkeltette a lehetőség, hogy jelentősen tökéletesíthetik a képeket, és ez egy máig tartó vitát indított arról, hogy mi tesz jóvá egy képet, a fényképész vagy a szoftver. A legtöbb fényképész számára a Photoshop nélkülözhetetlen eszköz, amely segít az elkészült képek érzelmi tartalmának létrehozásában, a reménytől és örömtől a csalódottságig és kétségbeesésig. E javításoknak a hatását szinte mindenhol érzékelhetjük, a reklámokban, az internetes oldalakon, a mobiltelefonokon és a filmvásznon egyaránt.
Miután megvetette a lábát a tervezés és a fényképezés területén, a Photoshop újabb terület, az internet meghódítására indult. Az internet terjedését az ImageReady üdvözölte, amely az internetes grafikák gyors szerkesztésére szolgáló, kezdetben önállóan kapható termék volt. Az első verzió után az ImageReady a Photoshop programmal egy csomagban jelent meg, így a webtervezők eszközévé vált a képek tökéletesítéséhez. A Photoshopot azonban nemcsak a képek csinosítására használták. Hamarosan a legkedveltebb eszközzé vált a gazdag, valósághű, összetett internetes oldalak készítéséhez. Az ügynökségek a képes forgatókönyvek helyett Photoshop-képekkel mutatták meg az ügyfeleknek, hogy weboldaluk hogyan fog kinézni a képekkel, a textúrákkal és a navigációval együtt.
A nyomtatott médiára, illetve a rádióra és a televízióra épülő hagyományos reklámügynökségekből digitális ügynökségek születtek, amelyek kizárólag webes tartalom készítésével foglalkoznak. Az erősen vizuális környezetben a webes tervezőknek sokat segít a Photoshop abban, hogy életre keltsék az oldalakat, és olyan tervekkel és képekkel nyűgözzék le a közönséget, amelyek érzéseket keltenek bennük, lekötik a figyelmüket, valamint gondolkodásra és vásárlásra ösztönzik őket.
Az eszköztár alapjaiban változott a 20 év alatt, sokkal komplexebb, mint ahogy kinéz - az ikonok alján lévő háromszögek újabb menüket nyitnak meg
Miután a Photoshop a professzionális grafikai és képszerkesztési piac nélkülözhetetlen kelléke lett, az Adobe gyorsan felismerte a lehetőséget, hogy az átlagfogyasztóhoz is eljuttathassa a program képességeit. A szoftver forráskódját felhasználva a cég olyan fogyasztói alkalmazáscsaládot hozott létre, amely a képszerkesztést hobbiszinten űzők számára is elérhetővé tette az addig csak a hivatásos felhasználók számára elérhető volt eszközöket.
A hatás látható volt a családi fotóalbumoktól az ünnepi üdvözlőlapokig. A fogyasztók fényképészethez való hozzáállása a szerkesztőeszközök és a digitális fényképezés megjelenésével megváltozott. A nyomtatott fényképek egyszerű, vörös szemek korrigálása végett végzett szkennelése helyett mára a Photoshop Elements programmal több ezer digitális fénykép, egyéni grafika és digitális albumoldal rendezhető, amelyek feltölthetők fényképmegosztó oldalakra és személyes blogokra, valamint megoszthatók számtalan más módon.
Az új évezred kezdetére a fogyasztói és a professzionális kereslet robbanásszerűen nőtt. A retusálás új korszakba lépett, amikor a Photoshop 7.0 programban megjelent a Healing Brush (Javító ecset) eszköz. Manapság szinte lehetetlen megállapítani, hogy egy képet retusáltak, a munka pedig sokkal gyorsabban elkészül. A fényképészeti munkafolyamatra optimalizált szolgáltatások segítik a szakembereket a szakmai kihívások teljesítésében azáltal, hogy a kezdeti képeket hatásokkal, a képek összeállításával és a fantáziájukkal vizuális történetekké alakíthatják. A kreatív lehetőségek határtalanná váltak, a valóság és a képzelet határai pedig elmosódtak.
A képek minősége tovább fejlődött a Camera Raw modul bemutatásával. A raw formátum támogatásával lehetővé vált a fényképészek számára, hogy közvetlenül a digitális fényképezőgép érzékelőjének adatait módosítsák és jobb tónustartományú, részlétesebb képeket készítsenek. Azok a fényképészek, akik eddig ellenálltak a digitális fényképezésnek, most azonnal kihasználták a lehetőséget, hogy raw-képeket készítsenek és a kreativitás új szintjére lépjenek.
Fontos részévé vált az technikai képszerkesztési területeknek is, mint például a sajtófotózás, a rendvédelem és a műtárgyak restaurálása. E felhasználók számára a képek szerkesztése másodlagos fontosságú volt a képek feljavításához képest, amely a pontosabb eredményeket szolgálja. A Creative Suite érkezésével a Photoshop elfoglalta az ő megillető központi helyet az Adobe átfogó tervező, webes és videopublikálásra fejlesztett integrált szoftvercsomagjában.
A Lightroom kifejezetten a raw képek módosítására készült
A Photoshop termékcsalád következő jelentős tagja a Lightroom volt, amely a nagy mennyiségű digitális fénykép kezelésében, beállításában és bemutatásában nyújt segítséget a fényképészeknek. A Lightroom mára elengedhetetlen eszköz a hivatásos felhasználók és a komoly amatőrök számára egyaránt. Az esküvői fényképészek a programmal hasonló, romantikus külsőt és érzést kölcsönöznek a képeiknek, a természetfotósok pedig kihasználják azt a lehetőséget, hogy előre beállított világításokat tölthetnek le a hajnalban készített képekhez.
A digitális képszerkesztési technológia fejlődése természetesen a hagyományos tervezési területeken kívüli ágazatokban is növelte a jobb képszerkesztési képességek iránti igényt. A hagyományos verzió minden szolgáltatása mellett a Photoshop Extended olyan szolgáltatásokat is kínált, amelyekkel a fontos ágazatok szakemberei kiküszöbölhetik az időigényes folyamatokat. A szofver egy teljes termékcsaláddá fejlődött, amely a hivatásos tervezőktől a hobbifotósokon keresztül az atomfizikusokig mindenki igényeit kielégíti. A Photoshop most sem pihen a babérjain, és gyorsan meghonosodott a mobilpiacon a Photoshop.com Mobile for iPhone, illetve a Photoshop.com Mobile for Android szoftverekkel.
A szoftver ikonja története legnagyobb részében egy szem volt
A Photoshop mára szorosan kötődik a társadalomhoz és a modern kommunikáció minden módjához kapcsolódik, a törvényszéki orvosoktól és a szórakoztatóipartól az animációig és a mobil játékokig. Mindenkire, minden nap hatással van. A reklámtáblától, amelyen munkába menet nevetünk, a barátainktól kapott interaktív online üzeneteken keresztül a tegnap este nézett tévéműsorig a Photoshop vitathatatlanul az életünk része. Valószínűleg szerepet játszott az autónk és a városunkat alkotó épületek tervezésében, sőt még az orvosi ellátásunkhoz is hozzájárult.
Az Amerikai Egyesült Államokban a National Association of Photoshop Professionals (NAPP, a Photoshop-szakértők szervezete) egy különleges ünnepséget szervez a Photoshop 20. születésnapjára amelyre több ezer résztvevőt várnak. Az eseményen részt vesz John Loiacono, az Adobe kreatív megoldásokért felelős részlegének alelnöke; Kevin Connor, a Photoshop termék menedzsmentjéért felelős részleg alelnöke; Thomas Knoll, a Photoshop egyik készítője, valamint Russell Brown Photoshop-evangélista, az Adobe híres kreatív igazgatója.
Thomas Knoll (balra) még mindig az Adobe-nél dolgozik, John Knoll pedig az Industrial Light and Magicnél, amely mozifilmekhez készít effekteket
Az ünneplés a tengerentúlon, Japánban, Délkelet-Ázsiában és Európában is folytatódik. A 20. születésnap tiszteletére az Adobe Germany egy különleges, 20 órás online maratont szervez, amelyen 15 helyi Photoshop-guru mutatja be élőben kedvenc tippjeit és trükkjeit a Photoshop-rajongóknak. Indiában és Franciaországban digitális képszerkesztési vetélkedőket szerveznek, amelyen a Photoshop-felhasználók bemutathatják alkotásaikat. Az évforduló napján egy különleges Adobe TV adás is látható lesz. A műsorban 18 év után először ül össze az eredeti "Photoshop-csapat", hogy beszélgessenek a szoftver kezdeti korszakáról, valamint egy újraépített Macintosh számítógépen bemutassák a Photoshop 1.0 programot.