Kruza Richárd

Miért is született meg az iPad?

Szappanoperához hasonlóan jelennek meg az újabb és újabb iPad-al foglalkozó különféle publikációk és vélemények. A kérdés az, mi volt az Apple valódi célja ezzel a termékkel?

Mint valami folytatásos szappanopera, úgy gyűrűzik szerte az informatikai sajtóban és a legkülönfélébb internetes helyeken az iPad körüli történet. A technikai fejlődés manapság igen ritka esetekben produkál valódi újdonságot, pontosabban olyasmit, amire a mindennapi embernek tényleg szüksége van. Ez persze nem jó ennek az ágazatnak, mivel egy televízió sokkal tovább tart mint mondjuk egy kiló alma, egy tank benzin vagy egy üveg gyógyszer. A zöldségesek emellett nem élnek olyan nyomás alatt mint a fogyasztóelektronikai gyártók, és persze legfőképpen fejlesztőik, nem kell állandóan valami újat kitalálniuk - a saláta úgy jó ahogy van, nincs szükség új típusra.

Az elektromos készülékek gyártói ugyanis ráadásul meg vannak áldva (vagy inkább átkozva) a divattal, amivel állandóan lépést kell tartani. Akárcsak egy ruha esetében, sok termék létezik, ami nem tudása, hanem az azt körülvevő ködként velejáró képzet, életérzés miatt az, ami. Amint ez a szempont felbukkan, divattermékek keletkeznek, melyek önmagukban reprezentálnak egy külön kategóriát, igazságtalanul maguk mögé parancsolva a sokszor egyébként jobb, nagyobb tudású és általában olcsóbb termékeket vagy típusokat. Jó példa erre az iPod, aminek már elnevezése is azonosult magával a tárggyal. A szuper marketinggépezetnek köszönhetően sokan iPodnak, és nem mp3 lejátszónak nevezik a hordozható médialejátszókat, mintha az Apple termékén kívül más nem is létezne kerek e világon. Hab a tortán, hogy az iPod lett a menő, a fiatalok körében szinte kötelező tartozék világszerte.


A slágertermék már "multifunkcióssá" vált, mivel abszolút nem a szűken vett technikai tudás vagy a minőség a lényeges. Egyben divatcikk is, a fiatalság számára egy korszak ikonja, kötelező és jelzésértékű tartozék, mely egy bizonyos pozícióba helyezi tulajdonosát. Pénzbeli értéke, kinézete, jellege megvan, a magasan képzett marketing szakértők "életérzést" is akasztanak rá, és ebből még titkot sem csinálnak - sőt, a reklámok is erre mennek rá. (Érdemes megfigyelni manapság a sok értelmetlen reklámszlogent, ami semmi mást nem csinál, csupán egy hangulatot, életérzést közvetít.)

A dolog pikantériáját az adja meg, hogy ennek egyébként az ellenkezője is megfigyelhető, mivel a társadalom egyre nagyobb része fordul a régi értékek felé, ami persze nem jó hír a gyártóknak. "Retro" mánia van, szabályos reneszánsza van például Amerikában a régebbi autóknak, sokan ugyanis rá sem bírnak nézni a mostani egyforma tojásformákra. Vadonatúj állapotú, felújított autókat állandóan lehet kapni, és mind el is kelnek az ilyenek. Sokaknak ezek a járművek jelentik a modernitást, a kényelmet és magát a nagybetűs "autót". De ez csak egy példa, van még sok. A minap olvastam például, hogy a Phillips cég gratuláló levelet kapott egyiuk ügyfelétől, aki 45 éve használja ugyanazt a villanyborotvát. A probléma ott jelentkezik, hogy a Phillips-nél vajon örült-e a levelet elolvasó dolgozó (aki talán még nem is élt az ominózus borotva megvásárlásakor) annak, hogy ezen kuncsaft az elmúlt 45 év alatt bizony nem sok hasznot hozott a Phillips-nek.

A számítástechnika esetében pedig ráadásul az a helyzet, hogy a felhasználók legnagyobb részének fogalma sincs arról hogy mi az a flash, html vagy smtp és hasonlók. Nem ismerik a technikai hátteret, még akkor sem ha beszélnek róla, sőt, sokaknak még "szakvéleménye" is van az ilyesmiről. Valójában tehát a vásárlóközönségnek nincs sok fogalma arról, mi az amit megvesz és használ. A gyártók pontosan tudják ezt és rá is játszanak erre. Éppen emiatt jön a képbe a marketing, és a termék köré kiépített köd, a külsőségek és minden egyéb megfoghatatlan dolog, mint amilyen a már említett "életérzés".

Tulajdonképpen ezzel nincs is semmi gond, mert az ilyesmi adja meg a dolog savát-borsát, tulajdonképpen egy igényt elégítenek ki. Ha nem így lenne, mindenki egyformán öltözne és egyforma autót vezetne, olyan típust ami funkcionálisan tökéletesen megfelel, és a többi autógyár tönkremenne. Azonban emberek vagyunk, és a funkcionalitáson túl rengeteg más szempont is létezik.

Mehetnek ebbe az irányba a gyártók, de csak addig a pontig, amit úgy neveznek hogy tisztesség. Jó példa erre a nagy vihart kavart iPad, amit gondolatban fontos a helyére tenni. Aminek kapcsán egyelőre úgy tűnik, az Apple kibillentette az imidzs/funkcionalitás tisztességes egyensúlyát. A sajtó ugyanis tele van azzal, hogy ez a szerencsétlen szerkezet mit tud, vagyis inkább azzal, hogy mit nem. A YouTube-on több komédia található róla mint "normális" anyag.

Ez persze olyan, mintha a felületet kapirgálnánk, tökéletes módszer arra, hogy elbeszéljünk a lényeg felett. Azon, hogy az iPad-nak - függetlenül attól, hogy van-e létjogosultsága vagy nincs - hatalmas jelenléte van a világsajtóban és az egész szakma erről beszél. Annak ellenére, hogy az iPad semmi újat nem tud, sőt, éppen ellenkezőleg. Egy marketing erejét reprezentálja tehát, ami csupán a kvázi technikai fejlődésre épül, ami napjainkra annyira jellemző. Miről is van tehát szó?

Pusztán marketingről, méghozzá bizony a szó rosszabbik értelmében. Steve Jobs szereplése (itt megtekinthető) az iPod bemutatóján ugyanis nagyon alaposan ki volt dolgozva. A teljesen puritán színpad és megjelenés (farmer/póló) egy ilyen rendezvényen már a hallgatók arculcsapásaként is értelmezhető, hiszen elvárható, hogy ennyi ember megjelenése esetében az előadó, bárki legyen is, megtisztelje közönségét. Ez ebben az attrakcióban ez nem történt meg, de ez nem is véletlen.


A műsornak muszáj volt a termékre irányítania a figyelmet. A módszer az volt, hogy minden külső körülményt zavarónak és szükségtelennek tituláltak. Olyannyira, hogy ki is hagyták azokat a show-ból. Emiatt egy tökéletesen puritán megjelenéssel találkozhatott a nagyszámú közönség, olyannyira, hogy az már izléstelennek mondható. Mindez azért, hogy a lehető legnagyobb figyelem összpontosuljon a lényegre: a termékre, tehát az iPad-ra, ami kiderült, hogy a vélemények szerint maga a nagy semmi.

És itt jön be a koncepció lényege: Steve Jobs jól ráült cége hírnevére, hiszen előadását saját maga kezdte munkásságának mérföldköveinek felsorolásával, nem szégyellve saját érdemeit kiemelni. A kommunikáció tehát erre épült, annak érdekében, hogy később koronaként tegye rá egész közlendője struktúrájára az iPad-ot, ezzel biztosnak hitt pozíciót adva neki. Azt az iPad-ot, ami "új kategória, elképesztően jó, amilyen még soha nem volt". Amihez képest a notebookok semmit nem érnek, amivel szemben az iPad egy új kategória.

Azonban a műsor mégsem elég jó, amire az a bizonyíték, hogy maga Jobs is mesterkélt volt, és ami rosszabb, eme banális dolgokat kimondva maga is egyfolytában kicsit zavarban volt, valamint egy idő után a közönség nagy részén is láthatóan erőt vett az unalom és apátia. A műsor amúgy rendben ment, mégis a közlendő ez alkalommal valóban túlságosan erősen sántított. Emaitt Jobs rendkívül lassan és körülményesen sorolta fel azokat a szuperfunkciókat, melyeket minden laptop és egyéb számítástechnikai eszköz régen tud már. Más megoldás híján kénytelen volt rendszeres ismétlésekbe bocsátkozni olyan információkat illetően, mint hogy a készülék elforgatható, vékony és hasonlók, miközben indokolatlanul és kínosan hosszúra nyújtotta a hatásszüneteket. Maga az ismétlés pedig - mint tudjuk - minden esetben devalválja a mondanivaló jelentőségét, mivel a valóban fajsúlyos dolgokat elég egyszer elmondani.

Így indult tehát el az iPad tisztességes vagy tisztességtelen útján, és máris hírnévre tett szert, miközben ki tudja hol áll meg. Habár úgy tűnhet, az Apple túllőtt a célon, elképzelhető, hogy nagyon is jól tudja mit csinál. Majd kiderül, csak az a baj, hogy közben Steve Jobs műsorát nézve ember - joggal - becsapva érezheti magát.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Jamaha #83
    Kedves cikkíró!

    Ez egy teljesen felesleges és értelmetlen cikk volt. Ha neked nem tetszik az iPad, vagy az Apple többi terméke, vagy Steve Jobs, akkor miért nem konkrétan azt írod le, ha meg hantázni akarsz, írj egy fórumba. Jah, még egy apróság: nekem, meg az átlag embernek szerintem jobban bejön, ha egy farmeres-pólós emberke beszél egy technikai dologról szóló előadáson a technikai dolgokról, mint amikor elmegyek egy mikrosof "konferenciára" és öltönyös nyakkendős emberek két értelmes szót nem tudnak elmondani, mert egyszer nem vette át magában a mondanivalóját és akadozik, meg dadog összes-vissza és a mondanivalójuk fele mentegetőzéssel kezdődik, ahelyett, hogy arról beszélnének, amiért ott vagyunk.
    Igaz én főleg szerverek alkalmazásokkal kapcsolatos M$ előadásokon voltam, de szerintem nincs a M$ magyarországnak olyan embere, aki normálisan tudna előadni és ne úgy kezdené a felvezetőit, hogy: "Igaz, hogy ezt a Linux is tudja, de vindóz is...!"

    Szóval lényeg ami a lényég, a cikkből az derül ki számomra, hogy leírtál egy egyoldalú véleményt és nem jártad körbe a témát, valamit továbbra is tudjátok ezt magatokról, hogy nulla újságírók vagytok és még mindig nem adjátok a neveteket a cikkeitekhez. Pedig régen ott volt...

  • Mike #82
    imádnak mindenre köpködni
    ez most a trendi
  • vlahol #81
    A 6-7 dologra akartak funkcionalni helyett fokuszalnit akartam irni.

    Bocsi
  • slickboy #80
    Nem akarom kilődözni a háttérben futó alkalmazásokat, de nem is szokott szükséges lenni, hogy ilyennel foglalkozzak. Pedig nem Apple cuccon élek. Nem mondtam, hogy az Apple találta ki az iPad/tablet kategóriát. Egyrész az iPad nem is tablet. A tabletPC-t a Microsoft találta ki 2000 körül ha jól emlékszem. Szeretnék tabletgépet, csak ne Apple filozófia alapján fejlesszék. Maximum a dizájn jöhet tőlük.
  • vlahol #79
    http://www.sg.hu/cikkek/72295/hulu_az_ipaden

    es tessek ha a hulu app-ot fog fejleszteni az iPad-re, akkor mar most garantalni fogom hogy nem fog be esni a sulyesztobe mint az Apple TV meg a Newton
  • vlahol #78
    Nekem az a baj a cikkel, hogy nem igazan valaszolja meg amit a cimben kerdez. Miert is lett az iPad? A velemenyem Attila1234-gyel egyezik.
    Nyugaton rengeteg kiado azon sir, hogy esik a lapuk peldanyszama es mindenki, ingyen online olvas. Ezert a legtobb kiado elkezdte elokesziteni az online oldala fizetosse tetelet.
    Es hogy ezt minnel tobb embernek eladhassa kell egy jo eszkoz, ezert is cikkeznek rola annyit. Es itt jon a kepbe az iPad.
    Akkora mint a Kindle dx ($465) es csak $50ral dragabb,
    de szines kijelzoju,
    maris rengeteg app lesz elerhetora,
    mogotte all az iTunes a rengeteg tartalommal.
    Es a Kindle csak egy e-reader.
    Raadasul nem akartak a sajat termekeiknek konkurenciat csinalni.
    Ezert pozicionaltak az iPhone es a MacBook koze. (A legtobb netbook gyarto azzal kuszkodik hogy a sajat laptop kategoriaja ellen jatszik a netbookjaval es raadasul a nyeresege is kisebb rajta.)
    DE NEM TABLET!!! Ezert is iPad a neve!
    Ha megfigyeltetek a bemutatast akkor Steve Jobs kiemelte hogy csak 6-7 dologra akartak funkcionalni. Kepnezegetes, e-mail, filmnezes, zenehallgatas, jatek, bongeszes, szovegszerkeztes es meg volt valami de most nem jut az eszemben.
    Es ezekben tenyleg jobb a telefonnal mert angyobb a kepernyoje jobb az uzemideje es elerheto ra az Office megfeleloje az iWork.
    De jobb a laptopnal hordozhatosagban, uzemidoben, es nagyobb fun a hasznalata (nekem, mert en imadom az iPhone-omat). NEM laptop vetejtarsnak terveztek. Es a netbook-ot sem fogod tobb mondenre hasznalni, de ezen legalabb tudsz jatszni.
    Es kiemelem megegyszer hogy ezt nyugati penztarcahoz gyartottak. Nem a magyarhoz.
    Az iPhone-t is tok jo csomaggokkal lehet megkapni pl a Angliaban. Ami ott nem szamit draganak.

    Azon vitatkozni hogy a mac-nel mi jobb vagy roszabb, az teljessen ertelmetlen. Olyan mint azon vitazni hogy a linux v. a windows jobb-e. Ugyanis az a kerdes, hogy mire akarod hasznalni es hogy ki akarja hasznalni?
    Egy mezei hetkoznapi ember megelekszik azzal, hogy ra installalja az app-ot es mukszik neki.

    Az apple-t nyugaton hasznaljak zene szerkeztesre, a mozi iparban es az ujsagirasban. Mert ott ez a meno es az elfogadott (Final Cut Pro, FinalDraft). Nem mundenhol, de a legtobb helyen. (Mert ugyanis biztos hogy valaki hasznal windowzosat is, csak a kotekedok kedveert)
  • salado #77
    Teljesen egyetértek Locutos irásával! ( elnezest az ékezetekért). Akármit is mondanak az iPad -rol tokeletes es hasznalhato. Nem a legjobb - kit erdekel!
    A vilagon tobb száz millió dolog van amit - semmire de semmire - nem lehet használni. Akinek kell megveszi, akinek nem az nem. Miért kell mindig mindent kritizálni.
    A cikk irója pedig készüljön fel sokkal jobban S. Jobs -ból ugyanis nem alulöltözött volt. Aki ismeri vagy cikket ír róla az tudhatja, hogy több mint tíz éve(vagy több), minden bemutatón, minden nyilvános szereplésen így van felöltözve. ( sport cipö+ farmer+ magasnyakú polo) nem mintha számítana valamit is mibe van, de róla íróknak ezt illik tudni. Emellett az apple interjúkban latható, hogy nem " elegánskodnak" a Vicepresident -ek sem öltönyben hanem poloban vannak.
    Az összes termékbemutató, amit az apple rendez az egyforma. Nem a mostani volt az elsö, ami olyan volt amilyen. Nekem nincs iPad-em csak iPhone meg iPod, de semmi bajom veluk.

    Üdv.
  • GregSB #76
    "Tehát akkor képes lenne rá, de a gyártó ezt letiltja."

    Pontosan. Mivel abból indulnak ki hogy te egy mezei user vagy, aki csak használni akarja a cuccot amit megvesz, nem akarja karbantartani, nem akarja kilődözni a háttérben futó alkalmazásokat. Az Apple mindig is ezzel a hozáálással készítette a mainstream cuccait (iPod, iPhone), lehet ezért lettek sikeresek, széles körben elterjedtek.

    Szóval ez az ő filozófiájuk. Az a legszebb az egészben, hogy van rajtuk kívül egy csomó gyártó, nem kötelező az ő terméküket venni. Januárban a CES-en már a HP is bemutatott egy tablet prototípust, jön az MSI és a Google táblagépe is.

    Csak ezekről nem hall annyit az ember, mert feleannyit költenek marketingre mint az Apple.

    Azon nevetek a legjobbakat, hogy itt egyesek egyenesen azzal dobálóznak, hogy az Apple találta ki ezt az egész tablet-iPad mizériát, csak ráerőltetnek az emberekre egy újfajta kütyüt amire semmi szükség nincsen, az ipar meg követi őket. Hát LOL. Valóban ők lesznek az elsők akik piacra lépnek egy ilyen termékkel, de mint már előbb említettem január elején a CES-en már láthattunk win7-es és androidos táblagépeket is, amik készülőben voltak, még mielőtt az iPadot bejelentették volna. Mindenki ebbe az irányba fejlesztett az utóbbi hónapokban-években. Ha nem lenne az Apple akkor is táblagépek özönlötték volna el a piacot ebben az évben. Az Apple csak csinált a saját filozófiája alapján egyet a sok közül, nem kötelező ezt választani!
  • lapaleves #75
    egész értelmes terminálkliens lenne valami freenx + 3g vagy mittomén milyen implementációval. márcsak egy wake-on-lan kütyü meg dyndns kell, de ezeket a legtöbb router már bekötött szemmel.
  • willcox #74
    Ez maximum a fanokra lehet igaz. Én mindig utáltam melópityu drága termékeit. Ingyen sem kéne egyik sem.