Alex

Fizetős zeneszolgáltatások



Hatalmas sikerrel indult be a múlt héten az Apple új zeneszolgáltatása, mely az iTunes nevet kapta. Mivel versenytársaival, a PressPlayel vagy a Rhapsodyval ellentétben ennél semmilyen bonyolult előfizetés, kötelező vásárlás vagy egyéb korlátozás nincsen, népszerűsége már most közel jár a Napster hajdani dicsőségéhez. A felhasználók az öt legnagyobb kiadó több mint 200000 zeneszáma közül választhatnak, és darabonkénti 99 centes, azaz kb. 215 forintos díj kifizetése után már ki is irhatják CD lemezre a számokat.

A rivális Pressplay másfélszer annyi, 300000 számot kínál, de Windows Media Audio formátumban. Ez a havidíj mellett még rendkívül erős jogvédelmet (felhasználási korlátozásokat) is jelent.

Az egyetlen kikötés az iTunesnél a személyes felhasználás. A konkurensek szankciói, mint például a zeneszám eltűnik az előfizetés lejárta után, vagy a letöltött szám nem másolható MP3 lejátszóra, illetve az egész letöltött anyag fizikailag korlátozva van egyetlen számítógépre már a múlté. Steve Jobs egyenesen odáig ment, hogy kimondta, ezek a rivális szolgáltatások félve az ellenőrizhetetlen másolástól előfizetőiket majdhogynem bűnözőként kezelik. Persze az, hogy az Apple ennyire szabad kezet adhat a vásárlók kezébe csak kis részben a saját érdeme, a gátak többségét más vállalatok bontották le, évek hosszú során át előkészítve az utat a mostani lépéshez.


Habár az iTunes előnyeit jelenleg csak Mac felhasználók élvezhetik, még idén Windows alá is portolni fogják a rendszert. Persze közel sem lesz egyeduralkodó az Apple a zenei piacon, hacsak nem veszi meg az egyik nagy zeneipari kiadóvállalatot.

Az Apple modellje áll a legközelebb a fáljcserélő szolgáltatásokhoz, és megjelenése minden bizonnyal gyengíteni fogja azokat. A folyamatos minőségi ellenőrzés, mely többszázezer, zenét kináló felhasználó esetén nem lehetséges, az egységes kódolás, legális, de mégis rugalmas felhasználási szabályok miatt ugylátszik rengeteg ember hajlandó fizetni a zenéért. Mindez éveken át elképzelhetetlen volt, és persze ebben szerepet játszik a fájlcserével járó számos egyéb nehézség.

A többségnek elege van a Kazaa és társai mellé csomagolt kémprogramokból, a letöltés lassúságából, a rengeteg hamis anyagból, és hogy a legjobb minőség kiválasztásához tucatnyiszor is le kell tölteni ugyanazt a számot, így - mint most, az iTunes sikere után kiderült - az emberek főként megfelelő legális alternatíva hiján választották a fájlcserét.


"Az Apple sikere az egész zenei iparra kihat; a nagy kiadókat két dolog mozgatja, a félelem és a kapzsiság" - nyilatkozta Josh Bernoff elemző az E-Commerce Times magazinnak. Véleménye szerint a meglévő kereskedelmi csatornák fenntartásának kényelme miatt a félelem sokkal nagyobb volt, mint a bevétel utáni vágy. "Az elmúlt időszakban a kellemetlen szinttől a pánikig jutottak a kiadók, ez eredményezte a PressPlay és a MusicNet beindítását." A sikeres bevételi modell a zenék felhasználásának liberalizációjában is jelentkezni fog.

Az Apple magatartása éles ellentétben áll a RIAA sokkoló, félelmet keltő kampányaival. Az amerikai zenekiadók szövetsége amellett, hogy a beépített chatprogramokat használva fenyegetően üzengetnek a Grokster és Kazaa felhasználóknak, legújabb húzásuk az egyetemi felhasználók többezer dolláros kártérítésre kötelezése. Miután az amerikai Verizon internetszolgáltatót is utasították a filecsere-felhasználók adatainak kiadására, ez a jövőben biztosan nem marad egyedi eset. Mindezek természetesen a hálózatok hibás zeneszámokkal való elárasztása, és azokat gátló programok fejlesztése mellett történnek. Ennek a komplex, egészpályás letámadásnak összeadódó hatása lesz, de biztosan esélytelen marad egy népszerű legális alternatíva nélkül, mely ne feledjük, a PC-s felhasználók számára még mindig nem létezik. Az Apple sikere korántsem jelent győzelmet, olyan versenytársak vannak a piacon mint a Yahoo vagy az Amazon.com. A kiadóknak nem egy cég kiszolgálása, hanem a versenyeztetés az érdekük, így bizonyára számtalan helyen lehet majd megvásárolni a zeneszámokat. A cég zeneszolgáltatása valószínűleg teszt volt; a számítógépes tábor 2-3%-át jelentő Mac felhasználók kiváló próbaterepet jelentenek a nagyobb falat, a PC piac előtt.

Az iTunes azért is hasznos, mivel csökkenti a Microsoft digitális formátumok feletti uralmát. A felhasznált Advanced Audio Coding (AAC) nevű tömörítési eljárás minőségileg megveri ugyan az MP3-mat, de eddig nem került előtérbe a másolásvédelem hiánya miatt. Eddig csak az America Online használta online rádióadások sugárzására, de iparági elfogadottsága a jelenlegi siker után valószínűleg szélesebb lesz, akár zeneletöltési területen de facto szabvánnyá is válhat. Az AAC fejlesztésében az AT&T, a Dolby Laboratories, a Fraunhofer Intézet és a Sony Electronics vett részt, és elfogadta az International Organization for Standardization (ISO) szervezet is.


Az internetes médiaszabványok területén már régóta folyik a harc az egyeduralomért. A videók terén a Windows Media, a RealNetworks és a QuickTime a főszereplő, és mint az audiópiac is megmutatta, csak egy maradhat. Ugyan a zene terén az MP3 közel áll a digitális standard fogalmához, a kiadók biztonságra vágynak, mely mind az MP3-ból mind az MPEG-4-bol hiányzik, ezért a fejlesztők számára egyik sem kivánatos. Az Apple iTunes és QuickTime szoftvere felett - a felhasználónak kényelmetlenséget nem okozva, szinte láthatatlanul - a Fairplay nevezetu jogmenedzselo program őrködik, figyelve hány számítógépen játszák le a zeneszámot.

Persze a fájlcserét messze nem szabad temetni, főleg a nemrég történt, a RIAA Grokster és Morpheus programok elleni vesztes pere után, mely megállapította, hogy a cégek nem büntethetőek felhasználóik tettei miatt. Ez hatalmas siker a cégek számára, mivel egyrészt népszerűségük is radikálisan nőtt, másrészt a bíróságilag kimondott legalizációval, befektetők beáramlásával stabilizálódhat a programfejlesztésekhez szükséges pénzügyi erőforrás.

Persze a kép nem lenne teljes, ha nem ejtenénk szót James Speth Mac fejlesztőről, aki egy iTunes alapjain készülő fájlcserélő hálózaton dolgozik, mely az iCommune nevet kapta. A központi szervert nem használó, nyíltforrású program már készen van, azt a Sourceforge.net fejlesztői portálon publikálta. A riválisok szerint az Apple zeneszámonkénti számlázása semmilyen fejlődést nem jelent a kereskedelemben, többségük szerint komplex szolgáltatáscsomagokkal sokkal sikeresebbek lehetnek, és a nagyobb zeneeladási tapasztalattal rendelkező vállalatokkal nem versenyezhet egy számítógépgyártó. "Számtalan konkurens fog harcolni az Apple ellen" - nyilatkozta Zack Zalon, a Virgin Entertainment online rádiószolgáltatása, a Radio Free Virgin vezetője. "Az Apple kiváló számítógépcég, de nem zenekereskedő." Az internetes zenei piac még erősen keresi a helyét, amit a RealNetworks alig néhány hete történt Listen.com felvásárlása is mutat, ami a MusicNet és a Rhapsody szolgáltatások egyesülését jelenti.

Az Apple közlése szerint a mintegy egymillió eladott szám fele teljes albummal együtt került megvásárlásra. Ez cáfolja a kiadók azon aggodalmát, miszerint az internetes számonkénti eladás tovább csökkenti a már most is apadó albumeladások számát.

Az elemzők egyáltalán nincsenek meglepve: "Egy új formátum esetén az emberek először kedvenc előadóik albumait töltik le" - nyilatkozta Stephen Baker, az NPD Techworld szakértője. Persze az Apple is elhelyezett csapdákat a rendszerben, például a "Hotel California" eredeti verziója kislemezen nem, csak album részeként vásárolható meg. Az Apple közlése szerint a rendszerben lévő 200000 szám több mint felét legalább egyszer megvették.


Az első valóban sikeres zenebolt választ adhat a kiadók számára is, merre induljanak el. A kiadók régóta panaszkodnak a csökkenő eladásokra, de az eladások zuhanásában olyan tényezők is szerepet játszottak, mint a CD megjelenését követő felfutás. A '90-es évek elején gyakorlatilag minden korábbi albumot CD-re is átkonvertáltak, újra eladtak, ami igen jótékonyan hatott a bevételekre, és ehhez képest természetes az eladások csökkenése. A RIAA adatai szerint 2002 első felében egy évre visszamenőleg 7%-al apadt az eladott albumok száma.

Az Apple hozta el elsőként a grafikus felhasználói felületet, a tenyérgépeket (PDA) és a drótnélküli hálózatot, messze korábban azok PC-s megjelenése előtt. Steve Jobs ismét megmutatta az utat, nemcsak a zenekiadók, hanem az egész PC ipar számára; megnyílt az út a fizikailag független helyen lévő médiafájlok és a rugalmasabb internetes fizetési módszerek előtt. Persze ez nem szabadítja ki az Applet az 5%-os piaci részesedés gettójából - legalábbis Jobs következő megmozdulásáig biztosan nem.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • sztavrosz #22
    Jól beszélsz! Steve Jobs nem egyszer bebizonyította a világnak, hogy nem hülye gyerek. Szerintem ez egy életképes dolog lesz, bár azt is valószínűnek tartom, hogy a magamfajta csóró gyerekeknek marad a KaZaA, WinMX stb. De nekem is az a véleményem, hogy nem ez a jó megoldás (pl. amikor letöltesz vmi filmet és zenét és jól kibaxnak veled, mert csak a filenév az amire te gondolsz), és nem azért mondom ezt mert zavar az illegálitás. És abban is van igazság amit Zenész23 barátunk mond, csak azt a számot veszed meg amire igényt tartasz, és nem mindenféle hulladékot. Sodinak meg annyit mondanék, hogy Steve Jobs ügyelt arra is, hogy sok népszerű előadónak egyes számai (pl. Eminem), csak innen letölthető ill. megkapható, úgyhogy a fanatikusok, gyűjtők és egyéb zenebuzik az újdonság varázsa után is kitart a rendszer mellett. Mert, ha kikerülünk a bolygóközi térbe, akkor anyag, energia és erő nélkül... És, ha ezek közül csak egy is hiányzik, akkor itt csak pusztulás lesz. Szerintem. :)) Teccik érteni???
  • SoDI--- #20
    Amíg az illegális alternatívák alkalmazása kb. ugyanannyi beállítást igényel, mint ez a fizetős; nem hiszem, hogy nagy sikere lesz.
    A kezdeti fogadtatás - azt mondják - kedvező. Kiváncsi leszek, mi lesz az eredmény, ha majd néhány hónap múltán lecseng az újdonság varázsa.
  • Shaman #19
    Háát nemtom.
    Azé akármennyire is becsületes az ember,mindig megfordul a fejében szvsz,hogy "de ha ingyen is meg lehet szerezni...." ,s akkor nagy nehezen megkeresett forintjait nem erre költi,hanem költheti másra is. (Föleg nálunk) Azé egyetértek azzal,hogy inkább a kiadóknak kéne radikálisan csökkenteni,de ök úgyse fognak. Inkább azt mondják,hogy jó Mo.-n ha már eladott valaki 5000 darabot az aranylemez lesz. Hát egy amcsi nagyot röhögne ezen (ott sztem minimum 1 millió kell). De nálunk megcsinájják,mert hátha több fogy egy aranylemezes elöadóból. Na ennyi.
  • icewind2 #18
    Azt hiszem sokan félreértitek a lényegét a dolognak. Nincs olyan fizetős szolgáltatás, ami olcsóbb lenne az ingyenes letöltésnél - ez sem fogja hirtelen elnépteleníteni a fájlcserélőket. A modemes sebesség problémáját felejtsd el, az az óceán túlsó felén már nem jellemző és itt sem sokáig lesz az (sokáig alatt 4-5 évet értek). A dolog azért nagyon jó szerintem, mert végre a gyakorlatban is megmutatta, hogy nem a "majd jól pofánváglak, ha letöltessz!" hozzáállás az egyetlen lehetőség a zenék internetes terjesztésére. Az Apple mostani húzása egy lehetséges alternatíva - az árról annyit, hogy ha (durván) a számítógépek 5%-ról egymillió letöltés érkezett, akkor a PC-s változat piacra dobása után szerintem csökkenni fog az ár is, nagyjából a felére, mert már bőven rentábilis lesz. Biztos, hogy a kínálatban a rétegzenék, régi felvételek, ritkaságok eleinte nagyobb szerepet fognak játszani, mint a mainstream (bár a reklámban az fog szerepelni), mert egy beszerezhetetlen kedvenc régi lemezemért sokkal könnyebben fogok legombolni 2-2,5 ezer forintot mint egy bárhonnan leszedhető anyagért.
    Biztosan lehet, sőt kell is javítani a feltételeken (szerintem is lenne igény tömörítetlen minőségű anyagokra is,) de a kínálat bővítésével és az árak csökkentésével szerintem egyértelműen ez vagy az ilyen szintű megoldások jelentik majd a közeljövő zeneterjesztését még nálunk is.
  • magyar ember 2 #16
    "Arban nalunk akkor versenyezhetnenek a sarki kalozzal, ha egy mp3 minosegu album kb. 1000 Ft lenne "
    Akkor se. 100 ft meg talan ok. :)
  • magyar ember 2 #15
    "ha nagyon megnézed, freeweben, vagy ftpken is csak a legujabb zenéket lehet megszerezni, 3-4 hónaposhoz szinte már lehetetlen hozzájutni"
    Arra ott a Kazaa, WinMX, stb.

    "fizetősen többszázezer zeneszám közül válogathatsz, és biztosan vannak olyan ritkaságok, amiket itthon, a magyar piac kicsinysége miatt lehetetlen megszerezni"
    Ha mar ugyis letoltod a netrol, akkor inkabb ingyen, nem?
  • ThomasTheKoRner #14
    Ha mar itt tartunk,akkor hozzatennek nehany dolgot:
    A netezok taborat 2 csoportra lehet osztani !
    1. szelessavu eleressel rendelkezok
    2. modemesek

    A modemeseknek szerintem ez a szolgaltatas teljesen felesleges,mert az a sok szenvedes,meg anyazas amire egy album lejon,szvsz nem er meg annyit hogy meg pluszban fizessenek is erte 200 ft-SZAM!Ami ha kiszamolod eleg sok,mert egy atlag album 12 szamot tartalmaz,es az akkor tobb mint 2 rugo.Ezert a penzert ugymond semmit nem kapsz a zenen kivul,se lemezt,se boritot,se tokot,se azt az erzest hogy ha legalabb fizettel valamiert,akkor azt igenyes koritessel kaptad meg.SZVSZ ANNAK LENNE ertelme hogyha nem az online zenekereskedelem lenne fizetos,hanem a jelenlegibolti cd arak mennenek le 2-2,5 ft-ea MAX
    Es akkor a penzedert tenyleg minoseget kapsz,amit mar az emberek zome biztos hogy megfontol,meg a kis keresettel rendelkezok is!!Ez tuti!Es az a kiadoknak is nyereseg hosszabb tavon...

    Ha meg szelessavval aldott meg a joisten(vagy a matav:O))akkor meg hulye leszel fizetni,ha felmesz a dc++,ra vagy kaazaa-ra beirod a keresobe hogy mit akarsz rakattintasz,elmesz vacsizni,es lejott 3 album!Ennyi!

    Valaki emlitette a fizetos sms-eket is hogy arra van igeny,erre miert ne lenne,hat megmondom miert:
    Mert egy 500ft-os sms-el tobb napig annyit,es azt toltesz amit akarsz.Ha akarsz leszedsz 10 filmet,mindezt 500-ert.Nem ketszazert 1!! szamot.
    Szoval lehet hogy amerikaban ez egy sikeres modell,de itt europaban(nem feltetlenul csak keleten)meg vagy 20 evig tuti nem lesz az...
  • gz8 #13
    Kazaa? Az valami lóbetegség?
  • Cat #11
    ha nagyon megnézed, freeweben, vagy ftpken is csak a legujabb zenéket lehet megszerezni, 3-4 hónaposhoz szinte már lehetetlen hozzájutni

    fizetősen többszázezer zeneszám közül válogathatsz, és biztosan vannak olyan ritkaságok, amiket itthon, a magyar piac kicsinysége miatt lehetetlen megszerezni
    Ma, Magyarországon egy külföldi albumot ha 10e példányban eladnak az már ritkaság, és olyat nem is hoznak be, amiből nem lehet többezret eladni -;> csak a mainstream jut el hozzánk, és az is hónapos késéssel!

    szoval, szerintem a fizetős zeneszolgáltatásnak igenis lenne piaca itthon, hiánypotló lenne HA gyors, HA tényleg csak 200Ft, HA hatalmas a választék

    ha még ezeket összekötik egy olyannal, hogy mondjuk kiválasztasz 10 számot, és azt cdre irják neked és kipostázzák, akkor jóval szélesebb közönséghez juthatna el, olyanokhoz, akiknek nincs kábel/adsl kapcsolatuk, de beülnek egy netcafeba, végigböngészik a listát, és összeválogatnak maguknak egy cdnyi anyagot

    szerintem piacképes szoltáltatás lenne, fenntartása a létrehozás kezdeti magas költsége után minimális erőforrásokat igényelne
  • magyar ember 2 #10
    Ez a della is csak a kiado zsebeig fog eljutni, nehogy azt hidd hogy a zenesznek majd tovabbadjak az extra bevetelt.