Berta Sándor
Elterjedhetnek a testszkennerek a repülőtereken
A néhány hete meghiúsult detroiti repülőgépmerénylet miatt több országban is bevezethetik a speciális berendezéseket.
Németország az ötödik állam lehet, amely bevezeti a vitatott hatékonyságú berendezéseket. Korábban Hollandia, Olaszország, Nagy-Britannia és Nigéria jelezte, hogy a jövőben alkalmazni fogják a helyi légikikötőkben a készülékeket. A FOCUS magazin információi szerint hamarosan minden német légikikötőben megjelenhetnek a szövetségi rendőrség által kifejlesztett különleges ellenőrző berendezések.
A Lübecki Rendőrségi Akadémia munkatársai által módosított első készülékeket, amelyek kitakarják a légiutasok nemi szerveit, már ebben a hónapban bemutatják Klaus Dieter Fritsche belügyminisztériumi államtitkárnak. Az új eszközöknél igyekeznek maximálisan figyelembe venni a személyiségi jogokat és az egészségügyi szempontokat, vagyis a cél az, hogy az átvilágítás ne károsítsa a légiutasok egészségét vagy szervezetét.
A német rendőrség bírálta az amerikai közlekedésbiztonsági felügyeletet, mondván csak 20 órával az eset után jutott információkhoz és azokat is kerülőúton, a Lufthansától kapta. Emiatt a német repülőtéri szakemberek értékes időt veszítettek a megfelelő biztonsági óvintézkedések bevezetésére. A szakértők, köztük Thilo Weichert, Schleswig-Holstein adatvédelmi biztosa ugyanakkor arra hívták fel a figyelmet, hogy ezek a megoldások sem kijátszhatatlanok és nem nyújtanak tökéletes védelmet. Mindez azt jelenti, hogy még mindig fennáll majd a veszélye annak, hogy valakik robbanóanyagokat vagy fegyvereket csempésznek fel a repülőgépekre.
A szakember emellett azt emelte ki, hogy bizonyos eszközök, például a szívritmus-szabályozók vagy a mesterséges protézisek komoly problémákat okozhatnak, ezáltal pedig kínos jelenetek alakulhatnak ki. "A 2009. december 23-i merényletkísérlettel kapcsolatos vizsgálatok még le sem zárultak, de az már most biztos, hogy a testszkennerekkel kapcsolatos követelések rossz irányt jelentenek. A biztonság csak minimális mértékben nőne, viszont masszívan beavatkoznának a légiutasok személyiségi jogaiba" - olvasható Thilo Weichert állásfoglalásában.
Annette Schavan német kutatási minisztert az érvek nem hatották meg és kijelentette: biztos abban, hogy már a nyáron bemutathatják az új generációs testszkennerek első teszteredményeit. Wolfgang Bosbach, a CDU politikusa is úgy nyilatkozott, hogy már az idén elterjedhetnek a német repülőtereken ezek a megoldások.
Roberto Maroni olasz belügyminiszter közölte, hogy az új rendszerek bevezetése előtt mindenképpen le kell győzniük az adatvédők ellenállását. A tervek szerint az első berendezéseket a római Fiumicino és a milánói Malpensa légikikötőkben szerelik fel, de csak a nagy biztonsági kockázatot jelentő légiutak előtt fogják használni. Gordon Brown brit miniszterelnök vasárnap a BBC-nek adott interjújában jelentette be, hogy fokozatosan vezetik be a testszkennereket. Az első repülőtér, ahol az új berendezések debütálnak, a londoni Heathrow lehet.
Szigorúbb átvizsgálási szabályokat vezetett be az USA az oda tartó repülőgéputasok számára: a szúrópróbaszerű vizsgálatok sűrítésével mindenkinek számolnia kell, 14 indulási ország esetében pedig az összes utast motozásnak és kézipoggyász-vizsgálatnak vetik alá. A közlekedésbiztonsági felügyelet közleménye szerint az új szabályozás mindazokra vonatkozik, akik olyan országból, illetve olyannak az érintésével érkeznek, amelyet az USA külügyminisztériuma a terrorizmust támogatónak tekint - ilyen állam Irán, Kuba, Szíria és Szudán. Rajtuk kívül még tíz ország érintett a szigorításban Afganisztántól Szomáliáig, beleértve az USA olyan fontos partnereit is, mint Pakisztán vagy Szaúd-Arábia.
Az intézkedések ellen azonnal tiltakozott számos civil szervezet - jelentette a BBC -, az amerikai-arab diszkriminációellenes bizottság nevű szervezet szószólója például rendkívül veszélyesnek minősítette, hogy egyik pillanatról a másikra terroristagyanúval bélyegeznek meg embereket csak azért, mert egy adott országból valók.
Németország az ötödik állam lehet, amely bevezeti a vitatott hatékonyságú berendezéseket. Korábban Hollandia, Olaszország, Nagy-Britannia és Nigéria jelezte, hogy a jövőben alkalmazni fogják a helyi légikikötőkben a készülékeket. A FOCUS magazin információi szerint hamarosan minden német légikikötőben megjelenhetnek a szövetségi rendőrség által kifejlesztett különleges ellenőrző berendezések.
A Lübecki Rendőrségi Akadémia munkatársai által módosított első készülékeket, amelyek kitakarják a légiutasok nemi szerveit, már ebben a hónapban bemutatják Klaus Dieter Fritsche belügyminisztériumi államtitkárnak. Az új eszközöknél igyekeznek maximálisan figyelembe venni a személyiségi jogokat és az egészségügyi szempontokat, vagyis a cél az, hogy az átvilágítás ne károsítsa a légiutasok egészségét vagy szervezetét.
A német rendőrség bírálta az amerikai közlekedésbiztonsági felügyeletet, mondván csak 20 órával az eset után jutott információkhoz és azokat is kerülőúton, a Lufthansától kapta. Emiatt a német repülőtéri szakemberek értékes időt veszítettek a megfelelő biztonsági óvintézkedések bevezetésére. A szakértők, köztük Thilo Weichert, Schleswig-Holstein adatvédelmi biztosa ugyanakkor arra hívták fel a figyelmet, hogy ezek a megoldások sem kijátszhatatlanok és nem nyújtanak tökéletes védelmet. Mindez azt jelenti, hogy még mindig fennáll majd a veszélye annak, hogy valakik robbanóanyagokat vagy fegyvereket csempésznek fel a repülőgépekre.
A szakember emellett azt emelte ki, hogy bizonyos eszközök, például a szívritmus-szabályozók vagy a mesterséges protézisek komoly problémákat okozhatnak, ezáltal pedig kínos jelenetek alakulhatnak ki. "A 2009. december 23-i merényletkísérlettel kapcsolatos vizsgálatok még le sem zárultak, de az már most biztos, hogy a testszkennerekkel kapcsolatos követelések rossz irányt jelentenek. A biztonság csak minimális mértékben nőne, viszont masszívan beavatkoznának a légiutasok személyiségi jogaiba" - olvasható Thilo Weichert állásfoglalásában.
Annette Schavan német kutatási minisztert az érvek nem hatották meg és kijelentette: biztos abban, hogy már a nyáron bemutathatják az új generációs testszkennerek első teszteredményeit. Wolfgang Bosbach, a CDU politikusa is úgy nyilatkozott, hogy már az idén elterjedhetnek a német repülőtereken ezek a megoldások.
Roberto Maroni olasz belügyminiszter közölte, hogy az új rendszerek bevezetése előtt mindenképpen le kell győzniük az adatvédők ellenállását. A tervek szerint az első berendezéseket a római Fiumicino és a milánói Malpensa légikikötőkben szerelik fel, de csak a nagy biztonsági kockázatot jelentő légiutak előtt fogják használni. Gordon Brown brit miniszterelnök vasárnap a BBC-nek adott interjújában jelentette be, hogy fokozatosan vezetik be a testszkennereket. Az első repülőtér, ahol az új berendezések debütálnak, a londoni Heathrow lehet.
Szigorúbb átvizsgálási szabályokat vezetett be az USA az oda tartó repülőgéputasok számára: a szúrópróbaszerű vizsgálatok sűrítésével mindenkinek számolnia kell, 14 indulási ország esetében pedig az összes utast motozásnak és kézipoggyász-vizsgálatnak vetik alá. A közlekedésbiztonsági felügyelet közleménye szerint az új szabályozás mindazokra vonatkozik, akik olyan országból, illetve olyannak az érintésével érkeznek, amelyet az USA külügyminisztériuma a terrorizmust támogatónak tekint - ilyen állam Irán, Kuba, Szíria és Szudán. Rajtuk kívül még tíz ország érintett a szigorításban Afganisztántól Szomáliáig, beleértve az USA olyan fontos partnereit is, mint Pakisztán vagy Szaúd-Arábia.
Az intézkedések ellen azonnal tiltakozott számos civil szervezet - jelentette a BBC -, az amerikai-arab diszkriminációellenes bizottság nevű szervezet szószólója például rendkívül veszélyesnek minősítette, hogy egyik pillanatról a másikra terroristagyanúval bélyegeznek meg embereket csak azért, mert egy adott országból valók.