Berta Sándor
iPod, laptop és Kindle sem lehet ezentúl a légiutasoknál?
Több különböző sajtóorgánum is arról cikkezett a meghiúsult detroiti merénylet kapcsán, hogy komoly szigorítások várhatók a légi közlekedésben.
Az Egyesült Államokban több légitársaság is azon gondolkodik, hogy minden elektronikus készüléket kitiltanak a repülőgépeikről. Harry McCracken, a Technologizer nevű blog működtetője felháborodott az ötleten: "Nem lehet majd használni a nemzetközi járatokon a nálunk lévő elektronikát? Akkor nem fogok többet ilyen járatokra felszállni." McCracken álláspontját egyre többen osztják az Egyesült Államokban és úgy vélik, hogy ha beigazolódnak a pletykák, akkor az üzletembereknek igencsak unalmas repülésekre kell felkészülniük.
A Techcrunch hasonló véleményeket gyűjtött csokorba. Charlene Li piackutató például a Kanadából az USA-ba tartó egyik járaton szerzett tapasztalatairól számolt be. "A repülések során új szabályok vannak. A testet átvizsgálják, az elektronikai tilalom azonban csak a nemzetközi járatokra vonatkozik, vagyis senkinél sem lehet laptop vagy Kindle. A gyerekek aludtak vagy olvastak, én pedig a könyvemen dolgoztam - papírral és ceruzával. A csatlakozásomat viszont lekéstem."
Az Egyesült Államokban a légiközlekedés biztonságáért felelős Transport Security Administration (TSA) hivatalos állásfoglalására ugyanakkor még várni kell és a hivatal még nem változtatott a tiltott tárgyak listáján sem. A The New York Times cikkében arról tudósított, hogy számos légitársaság megerősítette azt a hírt, miszerint az USA-ba tartó járataikon az utasaiknak az utolsó órát a székükben kell tölteniük, valamint nem férhetnek hozzá a kézipoggyászukhoz sem és nem vehetnek semmilyen személyes tárgyat az ölükbe. Emellett minden személy csak egy kézipoggyászt vihetne fel a gépre.
Az Egyesült Államokon belüli járatok egy részén (New York - Tampa, Florida stb.) már most tilos használni a laptopokat vagy felállni a székből. Amennyiben ezek az intézkedések általánosakká válnak, úgy néhány légitársaság komoly bajba kerülhet, hiszen a korábbi évek fedélzeti fejlesztései feleslegesnek bizonyulnak. Összesen hét légitársaság, köztük az American Airlines, a Delta és a Virgin America szerelte fel például repülőgépeire az Aircell Gogo-Inflight internetes rendszert, amelynek segítségével eddig bárki az USA-n belüli járatokon szabadon szörfölhetett a világhálón.
A Singapore Airlines összesen 19 új Airbus A330-as gépébe szerelteti be a Panasonic rendszerét, ami lehetővé teszi, hogy az utasok a székekbe integrált kijelzőkön jeleníthessék meg iPod-készülékeik tartalmát. Hasonló megoldásokat eddig legalább hat másik légitársaság építtetett be a repülőgépeibe.
A közeljövőben azonban előfordulhat, hogy a laptopok, a Kindle e-könyv olvasók és az iPodok is tiltólistára kerülnek. M. G. Siegler, a Techcrunch munkatársa ugyanakkor úgy vélte, hogy a TSA-nak már 2001. szeptember 11.-e után fel kellett volna vennie ezeket az eszközöket a feketelistára és nem most kellene így döntenie. Ráadásul a kidobott dollármilliók mellett a helyzetet nehezítheti, hogy a szigorított ellenőrzések miatt számítani lehet az utasszám csökkenésére is.
Az Egyesült Államokban több légitársaság is azon gondolkodik, hogy minden elektronikus készüléket kitiltanak a repülőgépeikről. Harry McCracken, a Technologizer nevű blog működtetője felháborodott az ötleten: "Nem lehet majd használni a nemzetközi járatokon a nálunk lévő elektronikát? Akkor nem fogok többet ilyen járatokra felszállni." McCracken álláspontját egyre többen osztják az Egyesült Államokban és úgy vélik, hogy ha beigazolódnak a pletykák, akkor az üzletembereknek igencsak unalmas repülésekre kell felkészülniük.
A Techcrunch hasonló véleményeket gyűjtött csokorba. Charlene Li piackutató például a Kanadából az USA-ba tartó egyik járaton szerzett tapasztalatairól számolt be. "A repülések során új szabályok vannak. A testet átvizsgálják, az elektronikai tilalom azonban csak a nemzetközi járatokra vonatkozik, vagyis senkinél sem lehet laptop vagy Kindle. A gyerekek aludtak vagy olvastak, én pedig a könyvemen dolgoztam - papírral és ceruzával. A csatlakozásomat viszont lekéstem."
Az Egyesült Államokban a légiközlekedés biztonságáért felelős Transport Security Administration (TSA) hivatalos állásfoglalására ugyanakkor még várni kell és a hivatal még nem változtatott a tiltott tárgyak listáján sem. A The New York Times cikkében arról tudósított, hogy számos légitársaság megerősítette azt a hírt, miszerint az USA-ba tartó járataikon az utasaiknak az utolsó órát a székükben kell tölteniük, valamint nem férhetnek hozzá a kézipoggyászukhoz sem és nem vehetnek semmilyen személyes tárgyat az ölükbe. Emellett minden személy csak egy kézipoggyászt vihetne fel a gépre.
Az Egyesült Államokon belüli járatok egy részén (New York - Tampa, Florida stb.) már most tilos használni a laptopokat vagy felállni a székből. Amennyiben ezek az intézkedések általánosakká válnak, úgy néhány légitársaság komoly bajba kerülhet, hiszen a korábbi évek fedélzeti fejlesztései feleslegesnek bizonyulnak. Összesen hét légitársaság, köztük az American Airlines, a Delta és a Virgin America szerelte fel például repülőgépeire az Aircell Gogo-Inflight internetes rendszert, amelynek segítségével eddig bárki az USA-n belüli járatokon szabadon szörfölhetett a világhálón.
A Singapore Airlines összesen 19 új Airbus A330-as gépébe szerelteti be a Panasonic rendszerét, ami lehetővé teszi, hogy az utasok a székekbe integrált kijelzőkön jeleníthessék meg iPod-készülékeik tartalmát. Hasonló megoldásokat eddig legalább hat másik légitársaság építtetett be a repülőgépeibe.
A közeljövőben azonban előfordulhat, hogy a laptopok, a Kindle e-könyv olvasók és az iPodok is tiltólistára kerülnek. M. G. Siegler, a Techcrunch munkatársa ugyanakkor úgy vélte, hogy a TSA-nak már 2001. szeptember 11.-e után fel kellett volna vennie ezeket az eszközöket a feketelistára és nem most kellene így döntenie. Ráadásul a kidobott dollármilliók mellett a helyzetet nehezítheti, hogy a szigorított ellenőrzések miatt számítani lehet az utasszám csökkenésére is.