Berta Sándor
Nem foglalkoznak a környezetvédelemmel a nagy IT-cégek
Nyilvánosságra hozta az úgynevezett Cool IT-cég rangsor második kiadását a Greenpeace. A nemzetközi szervezet a lista összeállításakor azt veszi figyelembe, hogy a világ nagy számítástechnikai, informatikai és távközlési vállalatai az elmúlt hónapokban mit tettek a környezetvédelemért.
Nos, az leszögezhető, hogy az óriáscégek nem tettek eleget és ez az első helyet megszerző IBM, a második Hewlett-Packard és a harmadik Fujitsu pontszámából is azonnal szembetűnik. A listán új szereplő a Google és a Panasonic, ám egyikük sem büszkélkedhet kiugró eredménnyel, sőt.
A Cool IT-cég rangsornál a Greenpeace a következő szempontokat veszi figyelembe: az adott cég mit tett a saját üvegházgáz-kibocsátásának csökkentésére; az általa készített IT-megoldások mennyire sokcélúak és gazdaságosak, felhasználhatók-e más ágazatokban is a káros anyag-kibocsátás csökkentéséhez; valamint mennyire vállalják a nyilvánosság előtt is az üvegházgáz-kibocsátásuk mérséklését, például milyen környezetvédelmi egyezményekhez csatlakoznak, milyen környezetvédelmi szabványokat alkalmaznak. Általánosságban elmondható, hogy az olyan multicégek, mint a Google, a Microsoft és az IBM eddig tétováztak és nem igazán tűzték a zászlójukra a káros anyag-kibocsátás csökkentésének kérdését.
"Annak ellenére, hogy IT-cégek közvetlenül profitálhatnának az ambíciózus klímavédelmi célok eléréséből, a legtöbbjükből hiányzik az az erő, hogy átvegyék ezen a területen a vezető szerepet" - mondta Claudia Sprinz, a Greenpeace fogyasztóvédelmi szóvivője. Kivételt jelent azonban a Sharp, amely egyetlen japán elektronikai vállalatként támogatja az új japán kormány ambíciózus káros anyag-csökkentési célkitűzéseit.
A Google, a Microsoft és az IBM - minden kijelentésük ellenére - ezzel szemben lobbiszervezeteket fizetnek és mindent elkövetnek azért, hogy a tervezett amerikai környezetvédelmi törvény zátonyra fusson. Ezzel a magatartásukkal viszont nem képviselik az IT-szektor érdekeit. "Amennyiben a legnagyobb IT-cégek átengedik a teret az olaj- és a széniparnak, akkor a jövő mind a globális klíma, mind pedig a új IT üzleti területek szempontjából meglehetősen szomorúan néz ki" - tette hozzá Sprinz.
A listán a lehetséges maximális 100-ból az IBM 43, a Hewlett-Packard 42, a Fujitsu 33, a negyedik pozíciót megszerző Google újoncként 32, a Cisco pedig 31 pontot kapott. Az Intel hatodikként 28, az őt követő Microsoft és a Dell 23-23, a Sun 22, a Toshiba 21, a Nokia 20, a Sharp pedig 18 ponttal szerénykedik. A listát a mindössze 10 pontig jutó Sony és a 8 pontot jegyző Panasonic zárja.
Nos, az leszögezhető, hogy az óriáscégek nem tettek eleget és ez az első helyet megszerző IBM, a második Hewlett-Packard és a harmadik Fujitsu pontszámából is azonnal szembetűnik. A listán új szereplő a Google és a Panasonic, ám egyikük sem büszkélkedhet kiugró eredménnyel, sőt.
A Cool IT-cég rangsornál a Greenpeace a következő szempontokat veszi figyelembe: az adott cég mit tett a saját üvegházgáz-kibocsátásának csökkentésére; az általa készített IT-megoldások mennyire sokcélúak és gazdaságosak, felhasználhatók-e más ágazatokban is a káros anyag-kibocsátás csökkentéséhez; valamint mennyire vállalják a nyilvánosság előtt is az üvegházgáz-kibocsátásuk mérséklését, például milyen környezetvédelmi egyezményekhez csatlakoznak, milyen környezetvédelmi szabványokat alkalmaznak. Általánosságban elmondható, hogy az olyan multicégek, mint a Google, a Microsoft és az IBM eddig tétováztak és nem igazán tűzték a zászlójukra a káros anyag-kibocsátás csökkentésének kérdését.
"Annak ellenére, hogy IT-cégek közvetlenül profitálhatnának az ambíciózus klímavédelmi célok eléréséből, a legtöbbjükből hiányzik az az erő, hogy átvegyék ezen a területen a vezető szerepet" - mondta Claudia Sprinz, a Greenpeace fogyasztóvédelmi szóvivője. Kivételt jelent azonban a Sharp, amely egyetlen japán elektronikai vállalatként támogatja az új japán kormány ambíciózus káros anyag-csökkentési célkitűzéseit.
A Google, a Microsoft és az IBM - minden kijelentésük ellenére - ezzel szemben lobbiszervezeteket fizetnek és mindent elkövetnek azért, hogy a tervezett amerikai környezetvédelmi törvény zátonyra fusson. Ezzel a magatartásukkal viszont nem képviselik az IT-szektor érdekeit. "Amennyiben a legnagyobb IT-cégek átengedik a teret az olaj- és a széniparnak, akkor a jövő mind a globális klíma, mind pedig a új IT üzleti területek szempontjából meglehetősen szomorúan néz ki" - tette hozzá Sprinz.
A listán a lehetséges maximális 100-ból az IBM 43, a Hewlett-Packard 42, a Fujitsu 33, a negyedik pozíciót megszerző Google újoncként 32, a Cisco pedig 31 pontot kapott. Az Intel hatodikként 28, az őt követő Microsoft és a Dell 23-23, a Sun 22, a Toshiba 21, a Nokia 20, a Sharp pedig 18 ponttal szerénykedik. A listát a mindössze 10 pontig jutó Sony és a 8 pontot jegyző Panasonic zárja.