MTI
Brüsszel egységes internetes zenei, film- és könyvpiacot szeretne
Az úgynevezett kreatív online tartalom, azaz a könyvek, zene, filmek, videojátékok egységes európai digitális piacának kialakítása az Európai Bizottság elemzései szerint megnégyszerezhetné az ezen termékek kiskereskedelmi forgalmából származó bevételeket.
Ehhez azonban az ágazatnak és a közszerveknek egyértelmű, felhasználóbarát intézkedéseket kell hozniuk - tette hozzá az EU brüsszeli kormánya a témáról csütörtökön kiadott közleményében. Európában a kulturális és kreatív ágazat (amelybe a kiadott tartalom, tehát egyebek mellett a könyvek, az újságok és folyóiratok, a zeneművek és hangfelvételek, a filmek, a lekérhető videoanyagok és a videojátékok tartoznak) évi több mint 650 milliárd eurós forgalmat bonyolít, és az EU GDP-jéhez 2,6 százalékkal, a foglalkoztatáshoz több mint 3 százalékkal járul hozzá Brüsszel adatai szerint.
A most kiadott uniós dokumentum három olyan célt jelöl meg, amelynek érdekében jogszabályokat kell alkotni. Egyfelől azt, hogy "a kreativitás megfelelő ellentételezésre találjon, és a digitális világ egyaránt hasznára váljék az alkotóknak, a jogtulajdonosoknak és Európa kulturális sokféleségének, másfelől "a fogyasztóknak egyértelmű árak mellett legyenek jogszerű eszközei arra, hogy bárhol, bármikor széles tartalomválasztékhoz férhessenek hozzá", harmadrészt "legyenek egyenlők a versenyfeltételek a kreatív tartalom EU-szintű forgalmazását szolgáló új üzleti modellek és innovatív megoldások számára".
A brüsszeli bizottság a folyamat első lépéseként néhány napja már közölte, hogy az érintett cégek "az online zeneforgalmazás általános alapelveit megfogalmazó" közös nyilatkozatot írtak alá. Az Amazon, a BEUC, az EMI, az iTunes, a Nokia, a PRS for Music, a SACEM, a STIM és a Universal cégek képviselőinek részvételével lezajlott találkozót követően több résztvevő konkrét intézkedéseket és kötelezettség-vállalásokat jelentett be, amelyek végső soron a fogyasztók számára jelentik a lehetőségek bővülését - emlékeztetett a közlemény.
Ehhez azonban az ágazatnak és a közszerveknek egyértelmű, felhasználóbarát intézkedéseket kell hozniuk - tette hozzá az EU brüsszeli kormánya a témáról csütörtökön kiadott közleményében. Európában a kulturális és kreatív ágazat (amelybe a kiadott tartalom, tehát egyebek mellett a könyvek, az újságok és folyóiratok, a zeneművek és hangfelvételek, a filmek, a lekérhető videoanyagok és a videojátékok tartoznak) évi több mint 650 milliárd eurós forgalmat bonyolít, és az EU GDP-jéhez 2,6 százalékkal, a foglalkoztatáshoz több mint 3 százalékkal járul hozzá Brüsszel adatai szerint.
A most kiadott uniós dokumentum három olyan célt jelöl meg, amelynek érdekében jogszabályokat kell alkotni. Egyfelől azt, hogy "a kreativitás megfelelő ellentételezésre találjon, és a digitális világ egyaránt hasznára váljék az alkotóknak, a jogtulajdonosoknak és Európa kulturális sokféleségének, másfelől "a fogyasztóknak egyértelmű árak mellett legyenek jogszerű eszközei arra, hogy bárhol, bármikor széles tartalomválasztékhoz férhessenek hozzá", harmadrészt "legyenek egyenlők a versenyfeltételek a kreatív tartalom EU-szintű forgalmazását szolgáló új üzleti modellek és innovatív megoldások számára".
A brüsszeli bizottság a folyamat első lépéseként néhány napja már közölte, hogy az érintett cégek "az online zeneforgalmazás általános alapelveit megfogalmazó" közös nyilatkozatot írtak alá. Az Amazon, a BEUC, az EMI, az iTunes, a Nokia, a PRS for Music, a SACEM, a STIM és a Universal cégek képviselőinek részvételével lezajlott találkozót követően több résztvevő konkrét intézkedéseket és kötelezettség-vállalásokat jelentett be, amelyek végső soron a fogyasztók számára jelentik a lehetőségek bővülését - emlékeztetett a közlemény.