Berta Sándor
Élesedik a harc az afrikai mobilpiacért
Gyakorlatilag végső szakaszához érkezett az utolsó, nagy lehetőségekkel kecsegtető mobilpiacért zajló harc. A licitek dollármilliárdos magasságban vannak.
A francia Vivendi bejelentette, hogy kész 5 milliárd dollárt fizetni azért, hogy ő lehessen a kontinens meghatározó mobil szolgáltatója. Ez csak egy volt a bejelentések sorában, hiszen a Turkcell a hét elején közölte, hogy harcba száll a líbiai mobil frekvenciákért. A mozambiki kormány pedig jelezte, hogy egy újabb, harmadik mobil licencet is értékesíteni akar. A Vivendi a kuvaiti Zain céggel tárgyal, hogy megvegye az afrikai piaccal kapcsolatos érvényes többségi tulajdonrészét. A Zain összesen 15 afrikai államban van jelen és az üzleti értékét 10 milliárd dollárra becsülik.
"Afrika a legnagyobb olyan régió, ahol az embereknek még alig van mobiltelefonjuk" - mondta Tim Elliott, a Strategy Analytics piackutató cég elemzője. Jelenleg az afrikaiak átlagosan 28 százalékának van mobilkészüléke, de persze van olyan régió, ahol ez az arány eléri a 40 százalékot is. A jelenlegi vezető afrikai távközlési konszernek között található az MTN, a Vodafone, a Zain, az Orascom és a France Telecom. A vállalatok mindegyike leendő piacként és aranytojást tojó tyúkként tekint a kontinensre, amely felett mielőbb szeretnék megszerezni az ellenőrzést. S ezért nagyon sok pénzt hajlandók kifizetni.
A Vivendi leányvállalatának számító Maroc Telecom július elején megszerezte a Sotelma mali távközlési cég tulajdonrészének 51 százalékát, és ez azt jelenti, hogy ügyfelenként több mint 900 eurót fizetett ki. Csak összehasonlításul: jelenleg a Deutsche Telekom brit leányvállalata ügyfelenként legfeljebb 250 eurót ér.
Az óriáscégek terjeszkedésével párhuzamosan az afrikaiak közül is egyre többen szeretnének mobilt. Jól mutatja ezt, hogy a Zain az idei esztendő első negyedévében átlagosan 36 százalékkal tudta növelni az ügyfelei számát. A legalacsonyabb mértékű, 20 százalékos növekedést Gabonban, a legnagyobbat (83 százalékosat) Malawiban regisztrálták. Persze vannak komoly kockázati tényezők is. Thecla Mbongue, az Informa Telecoms & Media Group piackutató vállalat elemzője elmondta, hogy Afrikában rendkívül alacsony az emberek jövedelme, és hiányos az infrastruktúrahálózat. Emellett a frekvenciákat a kormányok adják el, nem pedig a telekommunikációs ügyekért felelős hatóságok, s az nyer, aki a legdrágább ajánlatot teszi. A gondokat csak tetézi a növekvő konkurencia.
Jelenleg ügyfelenként 1 dollárba kerül a mobilhálózat kiépítése és üzemeltetése, korábban ez az összeg még 3 dollár volt. De minden hátráltató tényező ellenére jövedelmező az üzlet, hiszen a Zain is komoly nyereséget könyvelhetett el az idei esztendő első negyedévében. A mobil fizetési szolgáltatások különösen népszerűek, Kenyában az M-Pesa hódít, vagyis érthető, hogy a mobilszolgáltatók mindent bevetnek azért, hogy minél nagyobb hálózatokat építhessenek ki.
A francia Vivendi bejelentette, hogy kész 5 milliárd dollárt fizetni azért, hogy ő lehessen a kontinens meghatározó mobil szolgáltatója. Ez csak egy volt a bejelentések sorában, hiszen a Turkcell a hét elején közölte, hogy harcba száll a líbiai mobil frekvenciákért. A mozambiki kormány pedig jelezte, hogy egy újabb, harmadik mobil licencet is értékesíteni akar. A Vivendi a kuvaiti Zain céggel tárgyal, hogy megvegye az afrikai piaccal kapcsolatos érvényes többségi tulajdonrészét. A Zain összesen 15 afrikai államban van jelen és az üzleti értékét 10 milliárd dollárra becsülik.
"Afrika a legnagyobb olyan régió, ahol az embereknek még alig van mobiltelefonjuk" - mondta Tim Elliott, a Strategy Analytics piackutató cég elemzője. Jelenleg az afrikaiak átlagosan 28 százalékának van mobilkészüléke, de persze van olyan régió, ahol ez az arány eléri a 40 százalékot is. A jelenlegi vezető afrikai távközlési konszernek között található az MTN, a Vodafone, a Zain, az Orascom és a France Telecom. A vállalatok mindegyike leendő piacként és aranytojást tojó tyúkként tekint a kontinensre, amely felett mielőbb szeretnék megszerezni az ellenőrzést. S ezért nagyon sok pénzt hajlandók kifizetni.
A Vivendi leányvállalatának számító Maroc Telecom július elején megszerezte a Sotelma mali távközlési cég tulajdonrészének 51 százalékát, és ez azt jelenti, hogy ügyfelenként több mint 900 eurót fizetett ki. Csak összehasonlításul: jelenleg a Deutsche Telekom brit leányvállalata ügyfelenként legfeljebb 250 eurót ér.
Az óriáscégek terjeszkedésével párhuzamosan az afrikaiak közül is egyre többen szeretnének mobilt. Jól mutatja ezt, hogy a Zain az idei esztendő első negyedévében átlagosan 36 százalékkal tudta növelni az ügyfelei számát. A legalacsonyabb mértékű, 20 százalékos növekedést Gabonban, a legnagyobbat (83 százalékosat) Malawiban regisztrálták. Persze vannak komoly kockázati tényezők is. Thecla Mbongue, az Informa Telecoms & Media Group piackutató vállalat elemzője elmondta, hogy Afrikában rendkívül alacsony az emberek jövedelme, és hiányos az infrastruktúrahálózat. Emellett a frekvenciákat a kormányok adják el, nem pedig a telekommunikációs ügyekért felelős hatóságok, s az nyer, aki a legdrágább ajánlatot teszi. A gondokat csak tetézi a növekvő konkurencia.
Jelenleg ügyfelenként 1 dollárba kerül a mobilhálózat kiépítése és üzemeltetése, korábban ez az összeg még 3 dollár volt. De minden hátráltató tényező ellenére jövedelmező az üzlet, hiszen a Zain is komoly nyereséget könyvelhetett el az idei esztendő első negyedévében. A mobil fizetési szolgáltatások különösen népszerűek, Kenyában az M-Pesa hódít, vagyis érthető, hogy a mobilszolgáltatók mindent bevetnek azért, hogy minél nagyobb hálózatokat építhessenek ki.