Berta Sándor

Jól jár a szórakoztatóipar a fájlcseréléssel?

Érdekes eredményekkel zárult a Harvard Egyetem két munkatársa által készített tanulmány. A kutatók ugyanis azt állapították meg, hogy a fájlcserélés erősíti a kultúrát.

A nemzetközi zene- és filmipar, illetve az érdekeiket képviselő szervezetek évek óta a legkomolyabb ellenfelükként kezelik a fájlcserélőket és a P2P-szolgáltatásokat. A leggyakrabban azt vetik a fájlcserélők és a P2P-platformok szemére, hogy ők felelősek a hatalmas veszteségekért. Nos, Felix Oberholzer-Gee és Koleman Strumpf, a Harvard Business School munkatársai a File-Sharing and Copyright című tanulmányukban cáfolták a zene- és a filmipar állításait.

A dokumentum készítőinek legfontosabb megállapítása, hogy pont a Napster megjelenése után erősödött és vált sokszínűvé a kultúra. A kiadók az addig megszokottnál jóval több könyvet, zenei albumot, filmet adtak el és koncertet tudtak szervezni. "Az úgynevezett kreatív gazdaság produkciós össz-számai azt bizonyítják, hogy a fájlcserélés a művészek és az értékesítők számára egyáltalán nem hat riasztóan. Ugyan 2000 után csökkent az eladott zenei albumok száma, de ezzel párhuzamosan robbanásszerűen megnőtt az újonnan készített zenei művek száma. 2000-ben az Egyesült Államokban 35 516 albumot jelentettek meg, 2007-ben már 79 695-öt, köztük 25 159 digitális kiadványt" - olvasható többek között a jelentésben.

A tanulmány hasonló eredménnyel zárult a filmek tekintetében is. "2003-ban 3807 játékfilmet készítettek, 2007-ben viszont már 4989-et. Azok az országok, ahol magas a kalózkópiák aránya, még növelték is a gyártott filmek számát. Az Egyesült Államokban például 2003-ban 459 mű készült el, 2007-ben azonban már 590" - állapította meg Felix Oberholzer-Gee és Koleman Strumpf.

Mindez azt jelenti, hogy a szerzői jogi szabályok és törvények szigorítása, illetve az erre irányuló törekvések elvileg egyáltalán nem szolgálnák a film- és a zeneipar érdekeit. Sőt, ellenkezőleg. A szerzői jog nagyobb mértékű gyengítése, ami például a fájlcserélésnek is tulajdonítható, azt eredményezi, hogy még több zenei album, film és könyv készülhet. Ráadásul minél többen és könnyebben érik el az új kiadványokat, annál olcsóbbá válhat a gyártási folyamat. Ez azonban automatikusan még nem jelentene kevesebb profitot.

Érdekesség, hogy a két szakember már 2004 márciusában és 2006 márciusában is hasonló véleményének adott hangot.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • TeDDyRuSh #24
    Nem tudom, hogy a cikkíró, vagy a tanulmányt készítő hallgatók egyszerűsítették le ennyire a dolgot. A "kirobbanó" növekedést nem feltétlen ilyen direkt módon kötném össze a fájlcseréléssel. Szerintem nagyban hozzájárult, hogy a kiadók hajaznak az újdonság erejére, és az egyre több lehetőségnek köszönhető fiatal tehetségek, olcsó és gyors megoldást jelenthetnek a bevételkiesés problémájára. Manapság amúgy sem bonyolult kiaknázni egy feltörekvő, vagy eddig elbújt, eltitkolt tehetséget. Gondoljunk csak a tehetség kutató műsorokra. Már a gagyi emberekből is pénzt lehet csinálni, a válogatásokat feldolgozó műsorok alkalmával.

    Az mondjuk kétségtelen, hogy ha van egy rendszer, ami hozzásegíti az embereket a kultúrtermékek ingyenes "fogyasztásához", akkor az minőségi javulást is jelent, de ne feledkezzünk meg, hogy ezek az eredmények nehezen mérhetők. Nem lehet pontosan tudni, hogy hányan nézték meg a filmet, vagy hallgatták meg a zenét, illetve az mennyire tettszett a hallgatónak, nézőnek.

    Nem véletlen, hogy a worldwide listák elejét a látványfilmek tömkelege uralja, mert arra ülnek be a legtöbben a moziba, abból lehet a legtöbb pénzt kihúzni. A kiadók meg próbálkoznak mindenfélével, hogy több embert csábítsanak be, pl. olyan filmekkel, ami csak évek múlva hozza vissza az árát.

    A fájlcserélés jó dolog, ez kétségtelen, most már csak azt kell kitalálni, hogy hogyan lehet gazdaságosan működtetni a dolgot.
  • tar86 #23
    Ezeket a híreket régi újságokból ollózzák össze.
  • [HUN]FaTaL #22
    Gyújtsa magára az erdőt az összes.
  • szlovákiai hun #21
    Bojkott
  • szlovákiai hun #20
    Más gazdasági ágazatok is így működnek, mindig van motiváció mindkét félről.

    Akik meg alapból azt kiabálják, hogy a fájlcsere lopás, alapból hülyék mert fogalmuk sincs a motivációkról mindkét fél részéről.

    Manapság már fölöslegesek a kiadók, ezt egybesűrítve is megoldható lenne a gyárrtó stúdióval egybefonva és még csökkenhetnének is a kiadásaik, de a jogvédőket csak a pénz érdekli és nem a szerzői védelem, mert jól tudják ezek a hárpia kullancsok, hogy milyen biznisz van benne, ha nem lenne benne biznisz, le sem csesznék az biztos...
  • Balintos #19
    Nem a kultúra érdekli őket, hanem a pénz.
  • vasziszdasz #18
    Magyarul a cikk azt állítja hogy a warez jó. Ezt mindenki tudja.
  • AndRobid #17
    Ez tényleg gyarmatosítás. A helyi igényeket teljesen felülíró médiakampányokkal eladják nekünk Britney Spearset, meg Paris Hiltont, meg tudomisén. Nem a helyi igényeket nézik, hanem az agymosást globalizálják.
  • bakagaijin #16
    Hát, könnyen meglehet hogy ezt ők is tudják, ez csak egy könnyű "megoldás". Amíg bevételforrást jelent (pozitív NPV) addig nyomják... Azt senki nem mondta, hogy el is hiszik amit mondanak, ez tisztán üzlet.

    Ami engem legjobban zavar, hogy az amerikai kiadók felvásárolták/felvásárolják a többi létező kiadót Ojrópában, Ázsiában. tehát rajtuk keresztül folyik (fog folyni) minden. Nemcsak az amerikai szenny, hanem a helyi művek is. Európában nagyon durva az amerikai "kultúra" gyarmatosító ereje: pl. Magyarországra jóval kevesebb más európai országból származó (spanyol, olasz, lengyel, cseh, dán, stb.) film vagy zene megy el, mint amerikai. És ez mindegyik európai országban így van.
  • AndRobid #15
    Szerintem meg sok zenész örülhet a fájlcserélésnek, különben általuk zenének nevezett hanganyagot rajtuk és ismerőseiken kívűl, a kutya se hallgatná. A zeneiparnak, meg pont az a baja, hogy ipar, és gyártják a zenészeket, mint terméket, használják egy ideig majd lecserélik őket újakra, ha számukra deficitet termelnének...