Berta Sándor
A művészetet is átalakítja a Web 2.0
Jay David Bolter a web 2.0 és a művészetek kapcsolatáról tartott előadást a Bécsi Műszaki Egyetem Színház-, Film- és Médiatudományi Intézetében. A világszerte ismert és elismert szakember a Georgia Technológiai Intézet Wesley Új Média Központjának professzora és társigazgatója.
"Az olyan web 2.0-s jelenségek, mint a Facebook, a YouTube vagy a Second Life napjainkra az emberek mindennapi információszerzését és kommunikációját alakító meghatározó tényezővé váltak. Ezeknek a platformoknak az elképesztő mértékű népszerűsége oda vezetett, hogy mára az avantgárd művészetek tömegmozgalommá terebélyesedtek. Ez egy komoly teljesítmény, amelyre az avantgárd történetében még soha sem volt példa. A művészet ezzel új kifejezési lehetőségeket talált a világhálón" - jelentette ki Jay David Bolter.
A kutató több példát sorolt fel tézise alátámasztására. Az online közösségek arra ösztönzik a tagjaikat, hogy egyéni ízlésük szerint alakítsák át a honlapjaikat, a profiljaikat. Ezáltal segítenek abban, hogy a felhasználók korszerű formában valósíthassák meg és fejleszthessék a személyiséget. A gyakorlatban jól megfigyelhető, hogy miként alakulnak ki és át, illetve terjednek kreatív módon az információk. Bolter hozzátette, hogy ugyanez mondható el a YouTube-ról is, ahol a Broadcast Yourself mottó alapján mindenki a saját elképzeléseit valósíthatja meg.
"Ma már nagyon sok úgynevezett YouTube-művész létezik, akik ott mutatják be és népszerűsítik legújabb alkotásaikat. De jó példa a Second Life is, mivel azt a virtuális környezetet a látogatók alakítják, bővítik. A szolgáltatás jelentősége azért is kiemelkedő, mert ráadásul lehetővé teszi, hogy kulturális eseményeket szervezzenek és új kommunikációs formákat fejlesszenek ki, illetve teszteljenek az oda látogató emberek. Ilyen módon sikerül áthidalni a valódi és az online világ közötti szakadékot. Ez a határ az új technológiák megjelenésével fokozatosan eltűnik. A Second Life napjainkban olyan, mint egy kapitalista ellentársadalom, ahol a felhasználók virtuális termékeket kapnak a valódi pénzükért" - hangsúlyozta a szakember.
Bolter úgy vélte, hogy napjainkban két irányzat figyelhető meg: az első az áttekinthetőség, amely elsősorban a TV-knél, a filmeknél és a híreknél lelhető fel. A második az úgynevezett hipermedialitás, amely felismerhető az avantgárd művészetben, a digitális és más web 2.0-s alkalmazásokban vagy például az alternatív valóság játékokban (ARG). "Mi egy olyan médiakorszakban élünk, amikor az avantgárd művészet minden korábbinál nagyobb elismertségnek és népszerűségnek örvend. A web 2.0-nak köszönhetően ez a művészeti forma fix pontot tölt be a modern társadalmunk médiakultúrájában" - mondta végül Bolter.
"Az olyan web 2.0-s jelenségek, mint a Facebook, a YouTube vagy a Second Life napjainkra az emberek mindennapi információszerzését és kommunikációját alakító meghatározó tényezővé váltak. Ezeknek a platformoknak az elképesztő mértékű népszerűsége oda vezetett, hogy mára az avantgárd művészetek tömegmozgalommá terebélyesedtek. Ez egy komoly teljesítmény, amelyre az avantgárd történetében még soha sem volt példa. A művészet ezzel új kifejezési lehetőségeket talált a világhálón" - jelentette ki Jay David Bolter.
A kutató több példát sorolt fel tézise alátámasztására. Az online közösségek arra ösztönzik a tagjaikat, hogy egyéni ízlésük szerint alakítsák át a honlapjaikat, a profiljaikat. Ezáltal segítenek abban, hogy a felhasználók korszerű formában valósíthassák meg és fejleszthessék a személyiséget. A gyakorlatban jól megfigyelhető, hogy miként alakulnak ki és át, illetve terjednek kreatív módon az információk. Bolter hozzátette, hogy ugyanez mondható el a YouTube-ról is, ahol a Broadcast Yourself mottó alapján mindenki a saját elképzeléseit valósíthatja meg.
"Ma már nagyon sok úgynevezett YouTube-művész létezik, akik ott mutatják be és népszerűsítik legújabb alkotásaikat. De jó példa a Second Life is, mivel azt a virtuális környezetet a látogatók alakítják, bővítik. A szolgáltatás jelentősége azért is kiemelkedő, mert ráadásul lehetővé teszi, hogy kulturális eseményeket szervezzenek és új kommunikációs formákat fejlesszenek ki, illetve teszteljenek az oda látogató emberek. Ilyen módon sikerül áthidalni a valódi és az online világ közötti szakadékot. Ez a határ az új technológiák megjelenésével fokozatosan eltűnik. A Second Life napjainkban olyan, mint egy kapitalista ellentársadalom, ahol a felhasználók virtuális termékeket kapnak a valódi pénzükért" - hangsúlyozta a szakember.
Bolter úgy vélte, hogy napjainkban két irányzat figyelhető meg: az első az áttekinthetőség, amely elsősorban a TV-knél, a filmeknél és a híreknél lelhető fel. A második az úgynevezett hipermedialitás, amely felismerhető az avantgárd művészetben, a digitális és más web 2.0-s alkalmazásokban vagy például az alternatív valóság játékokban (ARG). "Mi egy olyan médiakorszakban élünk, amikor az avantgárd művészet minden korábbinál nagyobb elismertségnek és népszerűségnek örvend. A web 2.0-nak köszönhetően ez a művészeti forma fix pontot tölt be a modern társadalmunk médiakultúrájában" - mondta végül Bolter.