Berta Sándor

Egyre hangosabbak a zenei kiadványok

Aki ma meghallgat egy 20-30 évvel ezelőtti zenei albumot, az gyakran úgy érzi, hogy azok a felvételek mintha halkabban szólnának. Nem a felhasználók fülével van baj, hanem egy a zeneipar által alkalmazott megoldásról van szó.

A kiadók az évek múlásával egyre nagyobb decibelű felvételeket jelentetnek meg. A probléma ezzel csak az, hogy a hangosabb zeneszámok jelentős mértékben károsíthatják a hallgatók hallását. A Dire Straits legendás Brother in Arms című albuma 1985-ben jelent meg. A kiadványt 1995-ben és 2005-ben újra kiadták. A különbség a legjobban a So Far Away című dalon mérhető le. Az 1985-ös változat még 88 decibeles volt, az 1995-ös ezzel szemben 93, míg a 2005-ös már 99 decibeles. "Mindez azt jelenti, hogy gyakorlatilag megduplázódott a hangerő és a hallószerveinknek tízszer nagyobb energiát kell feldolgozniuk" - jelentette ki Beat Hohmann, a Svájci Betegbiztosító Társaság (Suva) munkabiztonsági fizikai részlegének vezetője.

A svájci szakemberek összesen 400 pop, dzsessz és klasszikus zeneszámot vizsgáltak meg. A tapasztalataikat átfogó anyagban foglalták össze, amit április végén jelentettek meg. Kiderült, hogy a digitálisan tárolt zene az elmúlt 20 évben átlagosan 10 decibellel lett hangosabb. A vizsgált formátumok között volt a CD, az MP3, a WMA és a WAV. A legnagyobb decibelemelkedés a pop és a rocknótáknál volt megfigyelhető, a dzsessz dalok esetében az érték csak 5 decibellel nőtt. A változtatások egyedül a klasszikus felvételeket nem érintették.


"Az egész dolog hátterében az áll, hogy a zeneipar azt hiszi, hogy a hangosabb zenét jobban el lehet adni. Éppen ezért az aktuális dalokat nagyobb hangerővel rögzítik és tömörítik" - olvasható többek között a Suva jelentésében. Egy európai normáknak megfelelő készüléken, amelyen a határérték 100 decibel, egy 1985-ös zeneszám átlagos hangereje 90 decibel. Ez azt jelenti, hogy halláskárosodás nélkül akár hetente tíz órán keresztül is hallgatható. A mostani dalok esetében viszont ugyanez az érték 100 decibel vagy még annál is több és így biztonságosan legfeljebb hetente egyetlen órán át hallgathatók.

Beat Hohmann szerint mindenképpen szükség volna arra, hogy a lejátszók gyártói hangerő-szabályozók mellé egy decibeljelzőt is elhelyeznek, így mindenki pontosan tudná, hogy hol a határ és meddig hallgathat biztonságosan zenét. A 100 decibeles popzenéből hetente legfeljebb 3 óra ajánlott. Ugyanez az érték az örökzöldek, a dzsessz és a klasszikus művek esetében hetente 10-40 óra. A Suva már 2006 augusztusában kiadott egy figyelmeztetést, miszerint halláskárosodást okoznak az MP3-lejátszók.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Atlasz95 #44
    A hangos zene és hanghatások tényleg jobban szólnak, de nem a minósége miatt... Mikor hangos zenét halgatunk a szervezetünkben felszökik az adrenalin hormon szintje. Ez a hormo felelős a simpatikus idegrendszer döntéseiért, melyek szabályozzák a szívverés, a légzésszámot és az izmokat stresszhelyzetben. Magyarul: Úgy érezzük magunkat mintha valami droghoz jutnánk, és már is jobban szól a zene vagy a film.
    Szerintem nem attól kell jól éreznünk magunkat, hogy dübörög a fülünkben vlami. Jó magam is hangtechnikával foglalkozom pár éve, és jó ideje füldugót használok a hangos helyeke. Így talán sikerült valamennyire megóvnom magam az ártalmas hanghatásoktól.
    Bár én nem szólhatok bele senki zenehallgatási vagy tévénézési szokásaiba, de én a halk dolgokra szavazom. Nem jó dolog 25 évesen süketnek lenni, és hallókészülékért menni az SZTK-ba. Ezért kérek minden olvasót, hogy nagyon figyeljen oda arra a kis bigyuszra a fejhalgatón, vagy a hangfalak mellett, sok kellemtlenségtől kímélhet meg minket.
  • Hybrion #43
    Itt egy szubjektív teszt olvasható ugyanebben a témában:

    Az amcsi CD esete a for Hungary-val...

  • BlackRose #42
    A képen az látható, hogy az 1985-ös CD esetében a hang tökéletes, vagyis a leghangosabb rész ment el a 0-ig, az 2005-ös CD esetében ez a hang ki lett szűrve )mert máskülönben itt deformáció lett volna) és a gyengébb hangosságú részek mentek fel a 0-ig. Az eredmény, az, hogy a szám nem annyira dinamikus és, hogy az egész hangosabb.

    Mindegy, hogy halgatod, ha az erősítőn lefogod akkor sem olyan minőséges mint az 1985-ös verzió csak nem annyira hangos. Én inkább azon idegeskednék, hogy a minőség megy el a fenébe, mert a hangerőt lehet szabályozni viszont ha a felvétel annyira szar mint a középső képen akkor nem is érdemes halgatni. Különben gondolom az egyik fő oka ennek nem is az, hogy mit szeret a közönség, a fő oka az, hogy még 1985-ben a többtizezer dolláros felszerelésen csak valódi hangmérnökök dolgoztak és azok tudták mit is csinálnak, ma a legtöbb esetben minden félhülye magát szakembernek nevező megengedheti magának, hogy egy PC-n Soundforge-ban elkészítse a végső .wav-ot... és mivel ma 1000x annyi zeneszám jelenik meg mint '85-ben legalább 80%-uk éppen ilyen hozzánemértők "studiójából" jön ki. Látszik a wikipedia cikkében is, a .wav képekről.

    Különben ez ma észlelhető más helyen is, valamikor a TV-ben is képmérnökök és éveket egyetemre járó szakemberek kezelték a többszázezer vagy millió dolláros kamerákat és a felszerelést, ma ez már nem igy van, ma 100 percből 1 perc jó a többi szar, a többi csak "zaj".
  • Tetsuo #41
    LOL mindenki ugy hallgassa ahogy szereti. Ott a kibszott erosito, rajta beallithato a kompresszallas, kulonfele temaprogramokkal.. hogy a hujek is felfogjak.
    De NE a qrva ceg mondja meg, h hogyan hallgasd!!

    Persze h nem lehet full dinamikaval filmet nezni, hiszen 1 urhajokiloves, granatrobbanas utan megsuketulnel..
    Viszont a kompresszalas merteke az mar teljesen egyeni igeny ill a hallgatoi kornyezet kovetelese..

    A zenenel pedig, ha minosegben akarod hallgatni, a teljes dinamikara kell torekedni (a teljes lancban), 1 agyonnyomott radiojellel v 1 gagyibb mp3 tomoritessel csak a fejedet fajditod.
    Amugy a popzene alapja az osszenyomott hangzas, ezert a popzenerajongok nem is nagyon hi-fistak..
  • macseke #40
    a #35-re is, na
  • macseke #39
    és egyben válasz a #34-re is..

    Igen, az is elég kellemetlen, hogy folyamatosan tekergetni kell a hangot filmnézés közben, ha a beszédet is hallani akarom meg a fülem épségét is szeretném megóvni.. Van is egy erre beüzemelt rádiós egerem meg egy jól betanított barátnőm, aki tekergeti filmnézés közben a görgőt rajta. :) Szerintem ez a nagy hangerőkölünbség a mozira van kitalálva, esetleg gazdagéknak akiknek akkora moziszobájuk van, mint az egész lakásom; panelba valóban nem való. De azért néha én is így vagyok ezzel, ahogy az előttem szóló:
    "Nagyon ritkán nézek filmet, de akkor elvárom, hogy robbanásnál a 2 db. 30 centis szub "borítson fotelestől" :)"
    Csak 1 darab és kisebb sub-om van, és nagyon gyakran nézek filmet.. :)
  • llax #38
    Muszáj komprimálni, de csak akkor ha valaki társasházban (főleg panelban) akar "mozizni". De muszáj komprimálni a kereskedelemben kapható audió eszközök többségének "képességei" miatt is...

    Nagyon ritkán nézek filmet, de akkor elvárom, hogy robbanásnál a 2 db. 30 centis szub "borítson fotelestől" :)
    Zenében kb. az a dinamika jön be nálam, ami az első képen is látszik. Zajosabb környezetben (autóban, fülessel városban) jobb az agyonkomprimált felvétel, de egy nappaliban, kicsit is normálisabb audórendszeren hallgatva (vagy akár egy jobb fejhallgatón, de nem szappanosdoboz hangfalakkal ellátott "házimozin" vagy műanyag minihifin) a nagy dinamikájú felvételek sokkal élvezhetőbbek...
  • NEXUS6 #37
    Az egész jelenség mögött Soltész Rezsőh keze van!

    Refrénre figyelni!
  • fv #36
    Persze: filmekben valamilyen szinten muszáj komprimálni a hangot, mert tényleg hallanunk kell a suttogást is, és tényleg nem kéne, hogy lerepüljön a fejünk mondjuk egy pisztolylövéstől.

    De zenében? Én különben utálom a Dire Straits-t, de mi már ez az ábra? Bazz - annak idején tök sok időt eltöltöttek a zenészek a keveréssel, 2005-ben meg mindent fölnyomnak nulla dB-re! Ez arra jó amúgy, hogy valami közterületen (piacon, plázában, könyvesboltban, stb.) folyamatosan ugyanazon a hangerőn durúzsoljon (ruhaboltban: üvöltsön) a zene.

  • Sanyix #35
    Én meg azt utálom, amikor motyognak a színészek felhangosítom, majd hirtelen felordítanak, vagy leesik egy toll, és lerepül a fejem a hangerőtől.