Berta Sándor
Európai virtuális zeneiskola
Egy új, ingyenes szoftverrel minden eddiginél könnyebb a hangszerek kezelésének elsajátítása és új zeneművek begyakorlása. A virtuális zeneiskola több országban is nagy sikert ért el.
Sikeresen véget ért az Európai Unió által is támogatott Vemus-program három éves kísérleti szakasza. A projekt célja, hogy a jövőben a zenészek intelligens, interaktív oktatási megoldások segítségével minden eddiginél könnyebben sajátíthassák el a hangszerek kezelését. "A létrehozott virtuális zeneiskolát az elmúlt három esztendőben számos európai országban sikeresen teszteltük. Elértük, hogy egy különleges oktatási struktúrát és szoftverplatformot hozzunk létre a kezdők és a végzős zeneművészeti hallgatók. A rendszer támogatja a fuvolákat, a trombitákat, a szaxofonokat és a klarinétokat. Igény esetén azonban további hangszerekkel is bővíthető" - hangsúlyozta George Tambouratzis, a program koordinátora.
A szakember elmondta, hogy ugyan még nem hozták nyilvánosságra a zárójelentést, azonban az már most kijelenthető, hogy a projekt egyértelműen sikeres volt. A virtuális zeneiskola jól vizsgázott Svédországban, Görögországban, Romániába, Litvániában és Észtországban. "Az első eredmények is azt mutatják, hogy a Vemust használó hallgatók nagyobb előrelépést értek el a hangszerek kezelésében, mint annak a csoportnak a tagjai, akik ugyanazokat a műveket hagyományos módszerekkel tanulták meg. A számítógépekkel való interakciók által motiválva a Vemust tesztelők átlagosan több időt fordíthattak az egyes hangszerek kezelésének elsajátítására és több művet tudtak megtanulni, mint a másik csoportban helyet kapó társaik" - tette hozzá George Tambouratzis.
A szakember közölte, hogy a programot, amelyben három görög, valamint egy-egy francia, svéd, litván, észt és román intézet kutatói vesznek részt, további három évig folytatják. A zenetanároknak, illetve a hallgatóknak egyaránt lehetőségük lesz az hangszeroktatási szoftver demóverziójának letöltésére és használatára. Az ugyanakkor már most szinte biztosra vehető, hogy a kifejlesztett alkalmazás nem kerül kereskedelmi forgalomba, hanem ingyen hozzáférhető lesz. A legfontosabb célkitűzések között szerepel, hogy - például a zongorával - kibővítsék az elérhető hangszerek körét.
Ugyan az eredmények önmagukért beszélnek, de néhány szakember bírálta a módszert, mondván: a valódi hangszertanulást soha nem válthatja fel a virtuális oktatást, mivel fontos a helyes testtartás, a hangszertől való optimális távolság és a zene dinamikájának elsajátítása is. Ez pedig csak egy hallgató és egy tanár kapcsolatán keresztül valósulhat meg.
Sikeresen véget ért az Európai Unió által is támogatott Vemus-program három éves kísérleti szakasza. A projekt célja, hogy a jövőben a zenészek intelligens, interaktív oktatási megoldások segítségével minden eddiginél könnyebben sajátíthassák el a hangszerek kezelését. "A létrehozott virtuális zeneiskolát az elmúlt három esztendőben számos európai országban sikeresen teszteltük. Elértük, hogy egy különleges oktatási struktúrát és szoftverplatformot hozzunk létre a kezdők és a végzős zeneművészeti hallgatók. A rendszer támogatja a fuvolákat, a trombitákat, a szaxofonokat és a klarinétokat. Igény esetén azonban további hangszerekkel is bővíthető" - hangsúlyozta George Tambouratzis, a program koordinátora.
A szakember elmondta, hogy ugyan még nem hozták nyilvánosságra a zárójelentést, azonban az már most kijelenthető, hogy a projekt egyértelműen sikeres volt. A virtuális zeneiskola jól vizsgázott Svédországban, Görögországban, Romániába, Litvániában és Észtországban. "Az első eredmények is azt mutatják, hogy a Vemust használó hallgatók nagyobb előrelépést értek el a hangszerek kezelésében, mint annak a csoportnak a tagjai, akik ugyanazokat a műveket hagyományos módszerekkel tanulták meg. A számítógépekkel való interakciók által motiválva a Vemust tesztelők átlagosan több időt fordíthattak az egyes hangszerek kezelésének elsajátítására és több művet tudtak megtanulni, mint a másik csoportban helyet kapó társaik" - tette hozzá George Tambouratzis.
A szakember közölte, hogy a programot, amelyben három görög, valamint egy-egy francia, svéd, litván, észt és román intézet kutatói vesznek részt, további három évig folytatják. A zenetanároknak, illetve a hallgatóknak egyaránt lehetőségük lesz az hangszeroktatási szoftver demóverziójának letöltésére és használatára. Az ugyanakkor már most szinte biztosra vehető, hogy a kifejlesztett alkalmazás nem kerül kereskedelmi forgalomba, hanem ingyen hozzáférhető lesz. A legfontosabb célkitűzések között szerepel, hogy - például a zongorával - kibővítsék az elérhető hangszerek körét.
Ugyan az eredmények önmagukért beszélnek, de néhány szakember bírálta a módszert, mondván: a valódi hangszertanulást soha nem válthatja fel a virtuális oktatást, mivel fontos a helyes testtartás, a hangszertől való optimális távolság és a zene dinamikájának elsajátítása is. Ez pedig csak egy hallgató és egy tanár kapcsolatán keresztül valósulhat meg.