Berta Sándor
Bevált, de fejlesztésre szorul az XO
Egy grazi általános iskolában tavaly november óta tesztelik az olcsó laptopot. Az első benyomások kedvezőek, bár a készülék közel sem tökéletes. Az osztrák pedagógusok szerint a legfontosabb, hogy az XO az első olyan számítógép, amelynél mind a hardvereket, mind pedig a szoftvereket a gyermekek szempontjai alapján fejlesztettek ki.
A gyerekek előtt a padokban a füzetek és a könyvek helyett XO-k sorakoznak. A tanár, Arnd Stöckl kérésére a nebulók bekapcsolják a számítógépeket és elindítják az előre feltelepített szövegszerkesztő programot. Arnd Stöckl a beamer előtt ismerteti a feladatot, majd figyeli a megvalósítását. Amikor valaki megoldotta a feladatot, maga döntheti el, hogy mely alkalmazást szeretné futtatni. A legtöbb gyermek persze játszani szeretne, de van, aki szívesen használja a Speaker nevű szövegfelolvasó szoftvert is.
Az One Laptop Per Child (OLPC) készülékét tavaly november óta alkalmazzák a Stájerországi Pedagógiai Főiskola (PHSt) Gyakorlóiskolájában. "Fontos, hogy az XO ne váltsa ki a könyvet és a füzetet, hanem azok használatával párhuzamosan, kiegészítő eszközként működjön. Kizárólag olyan programokat használunk, amelyek megfelelnek a gyerekek pillanatnyi fejlődési állapotának" - jelentette ki Arnd Stöckl és kolléganője, Nina Jaklitsch. "Úgy gondolom büntetés, hogy ha ezektől a gyermekektől megvonjuk a laptopok használatát. Akkor ezek nélkül nőnének fel, pedig számukra teljesen logikus a működése" - tette hozzá Johannes Dorfinger, a PHSt projektvezetője.
A programnak gyorsan híre terjedt. Marianna Baumann, az iskola vezetője közölte, hogy a kísérleti osztályba jelentős volt a túljelentkezés. Az intézményben egész napos elfoglaltságot kínálnak a gyerekeknek. A néhány órányi tanulás mellett van ebéd, mozgás. Az XO-kat fél óra múlva minden diák elteszi és azt csinálhat, amit akar. Az első tapasztalatok mindenképpen kedvezőek. Dorfinger szerint vannak azonban komoly problémák is. Egy készülék már elromlott, az előzetesen elképzeltnél nehezebb a kezelésük és a laptopok összekötésére alkalmas hálózat sem működik jelenleg. A szoftverek közül pedagógiai szempontból nem mindegyik elég átgondolt és jobban hozzá kellene igazítani őket a helyi viszonyokhoz, illetve az osztrák oktatási rendszerhez. Ezenkívül be kell üzemelni egy osztályszervert, erre korábban a szakemberek nem számítottak.
Christoph Derndorfer, az OLPC Austria munkatársa elismerte, hogy közel sem minden működik úgy, ahogy azt egykor az OLPC program atyja, Nicholas Negroponte elképzelte. "Az XO-t kész termékként adták el, de még egyáltalán nem az. Még nagyon sok a tennivaló. A projekt az együttműködés szempontjából egy-két évvel megelőzte a korát, vannak gyermekbetegségei. A szoftverproblémák megoldásában például sokat segíthet a Grazi Műszaki Egyetemmel való együttműködés" - hangsúlyozta Derndorfer.
A fejlesztésekbe a kutatók bevonják a tanárokat és a diákokat is, hogy hasznosítsák a tapasztalataikat és ezáltal a jelenlegieknél jobb alkalmazásokat hozzanak létre. A legfontosabb, hogy mára az emberek megszokták, elfogadták a számítógépeket, de most a technikát kell az emberek igényeihez igazítani. Az osztályban eközben az év végi feladatra készülnek a gyerekek. Egy e-mailt kell majd írniuk a szüleiknek és csatolniuk kell hozzá egy általuk készített képet.
Az osztrák oktatási minisztérium döntése értelmében az OLPC 2007 vége óta egyébként összesen száz olcsó laptopot szállított négy helyi iskolába. Amennyiben a tesztek sikeresek lesznek, döntés születhet további XO-k beszerzéséről.
A gyerekek előtt a padokban a füzetek és a könyvek helyett XO-k sorakoznak. A tanár, Arnd Stöckl kérésére a nebulók bekapcsolják a számítógépeket és elindítják az előre feltelepített szövegszerkesztő programot. Arnd Stöckl a beamer előtt ismerteti a feladatot, majd figyeli a megvalósítását. Amikor valaki megoldotta a feladatot, maga döntheti el, hogy mely alkalmazást szeretné futtatni. A legtöbb gyermek persze játszani szeretne, de van, aki szívesen használja a Speaker nevű szövegfelolvasó szoftvert is.
Az One Laptop Per Child (OLPC) készülékét tavaly november óta alkalmazzák a Stájerországi Pedagógiai Főiskola (PHSt) Gyakorlóiskolájában. "Fontos, hogy az XO ne váltsa ki a könyvet és a füzetet, hanem azok használatával párhuzamosan, kiegészítő eszközként működjön. Kizárólag olyan programokat használunk, amelyek megfelelnek a gyerekek pillanatnyi fejlődési állapotának" - jelentette ki Arnd Stöckl és kolléganője, Nina Jaklitsch. "Úgy gondolom büntetés, hogy ha ezektől a gyermekektől megvonjuk a laptopok használatát. Akkor ezek nélkül nőnének fel, pedig számukra teljesen logikus a működése" - tette hozzá Johannes Dorfinger, a PHSt projektvezetője.
A programnak gyorsan híre terjedt. Marianna Baumann, az iskola vezetője közölte, hogy a kísérleti osztályba jelentős volt a túljelentkezés. Az intézményben egész napos elfoglaltságot kínálnak a gyerekeknek. A néhány órányi tanulás mellett van ebéd, mozgás. Az XO-kat fél óra múlva minden diák elteszi és azt csinálhat, amit akar. Az első tapasztalatok mindenképpen kedvezőek. Dorfinger szerint vannak azonban komoly problémák is. Egy készülék már elromlott, az előzetesen elképzeltnél nehezebb a kezelésük és a laptopok összekötésére alkalmas hálózat sem működik jelenleg. A szoftverek közül pedagógiai szempontból nem mindegyik elég átgondolt és jobban hozzá kellene igazítani őket a helyi viszonyokhoz, illetve az osztrák oktatási rendszerhez. Ezenkívül be kell üzemelni egy osztályszervert, erre korábban a szakemberek nem számítottak.
Christoph Derndorfer, az OLPC Austria munkatársa elismerte, hogy közel sem minden működik úgy, ahogy azt egykor az OLPC program atyja, Nicholas Negroponte elképzelte. "Az XO-t kész termékként adták el, de még egyáltalán nem az. Még nagyon sok a tennivaló. A projekt az együttműködés szempontjából egy-két évvel megelőzte a korát, vannak gyermekbetegségei. A szoftverproblémák megoldásában például sokat segíthet a Grazi Műszaki Egyetemmel való együttműködés" - hangsúlyozta Derndorfer.
A fejlesztésekbe a kutatók bevonják a tanárokat és a diákokat is, hogy hasznosítsák a tapasztalataikat és ezáltal a jelenlegieknél jobb alkalmazásokat hozzanak létre. A legfontosabb, hogy mára az emberek megszokták, elfogadták a számítógépeket, de most a technikát kell az emberek igényeihez igazítani. Az osztályban eközben az év végi feladatra készülnek a gyerekek. Egy e-mailt kell majd írniuk a szüleiknek és csatolniuk kell hozzá egy általuk készített képet.
Az osztrák oktatási minisztérium döntése értelmében az OLPC 2007 vége óta egyébként összesen száz olcsó laptopot szállított négy helyi iskolába. Amennyiben a tesztek sikeresek lesznek, döntés születhet további XO-k beszerzéséről.