Berta Sándor

Mi jöhet a web 2.0 után?

A felhasználók generálta tartalmak nagy sikernek örvendenek, a közösségi honlapok zsúfoltak, de a szakemberek már azt találgatják, hogy vajon mi követheti a web 2.0-t és milyen lehet az internet néhány év múlva.

A közösségi portálok, a wikik, a blogok nélkül ma már elképzelhetetlen lenne a világháló. Jellemző adat, hogy a világ tíz legnagyobb onine rendszerének világszerte összesen 950 millió tagja van. Szintén sikertörténetnek számítanak azok a szolgáltatások, amelyek lehetővé teszik a felhasználóknak, hogy saját maguk készíthessék el és jelentessék meg a különböző tartalmakat. Az online világ fejlődése azonban komoly kihívás elé állítja nem csak az egyéneket, de a társadalmat is és - érthetően - egyre gyakrabban merül fel a kérdés: mi jön ezután?

"Érdekes, hogy a tartalomkészítés jelenleg olyan platformokon történik, amelyek nem az emberek tulajdonában vannak, olyan technikai eszközökkel valósul meg, amikhez nem értenek, egy olyan jogi és szervezeti környezetben, amely nem átlátható. A web 2.0 egyrészt egy fajta marketingszó, ugyanúgy mint például a bio, ugyanakkor nagyon is körülhatárolja és kifejezésre juttatja a felhasználók igényeit. Gondolatok, vélemények, fotók és videók milliói láthatók, amikre sokáig senki sem figyelt, mert nem voltak megfelelő platformok ezeknek a bemutatására, terjesztésére. A web 2.0-nak köszönhetően ez azonban megváltozott és megvalósulhatott. De a web 2.0 semmiképpen sem nevezhető az információs társadalom végső forradalmának" - hangsúlyozta Hans Zeger, a Paralleluniversum Web 2.0 című könyv szerzője.

Zeger szerint a közösségi portálok ideális színpadot jelentenek az önmegvalósításra és a segítségükkel mindenki megtalálhatja a hasonló módon gondolkodókat, éljenek a világ bármely táján. A csoporthoz tartozás és ezáltal a biztonságérzet is erősödik, így megvalósulnak az alapvető szociális igények, csak ezeket a web világában éppen újraértelmezik. Ha összeszámolnánk az összes online közösség tagjait, kiderülne, hogy 1,4 milliárdan vannak, ami komoly, figyelem-felkeltő szám.

"Vannak ugyanakkor negatívumok is, a felhasználókat három oldalról fenyegeti veszély. Az első az üzemeltetők oldaláról, mivel szeretik kiadni marketing- és kereskedelmi célokra a személyes adatokat. A második a személyzeti és más részlegek részéről, akik felhasználják a közösségi portálokon látott értékeléseket. Míg a harmadik a felhasználók részéről, akik a relatív névtelenség mögé bújva cselekszenek. Azonban fontos lenne, hogy ne az adatokat, hanem az emberek alapvetői jogait védjük. Egy felvilágosult, az alapvető és a szabadságjogok felé nyitott társadalomnak bátorítania kell az embereket, hogy az új eszközökkel fejezzék ki a véleményüket és azok segítségével éljék, alakítsák az életüket."
"Be kell látni, hogy a web 2.0-s platformokon ma olyan hatalmas mennyiségű tartalom és információ keletkezik, illetve megy keresztül, amit lehetetlen ellenőrizni. Nem szabad elfelejtenünk, hogy a hülyeséget beszélés, a rossz vélemények vagy a pletykák is részét képezik a véleményszabadságnak. Éppen ezért nem tartom semmire a műszaki letiltást és hasonló elképzeléseket, megoldásokat. Ez a kínai, az észak-koreai, a brit, a francia és minden olyan politikus kedvenc játékszere, akik nem igazán tudják az internetet hova tenni, a helyén kezelni. Aki rosszat akar tenni, az könnyedén kijátssza ezeket a rendszereket. Csak azok ellenőrizhetők és megfigyelhetők, akik jóhiszeműen élnek. Ha egy szülő fél órát együtt tölt a gyermekével a világhálón, az többet ér minden technikai védelemnél" - közölte Zeger.

Az író azt javasolta a felhasználóknak, hogy minden esetben nézzék meg, kik egy közösségi oldal működtetői és mik a céljaik. Csak ezután döntsenek arról, hogy csatlakoznak-e az adott rendszerhez. Nem árt előzetesen tájékozódni az adatvédelmi és az illegális tartalmak törlésére vonatkozó szabályok tekintetében is. Emellett meg kell gondolni, hogy mely személyes adatokat adjuk ki magunkról. Nem szabad ugyanakkor elfelejteni azt sem, hogy ezeken a honlapokon mindenki igyekszik a legkedvezőbb színben feltüntetni magát.

S hogy mi jön majd a web 2.0 után? Nos, Zeger úgy véli, hogy semmiképpen sem a web 3.0, a Web-Infinity vagy a szemantikus web. Inkább a "dolgok webje", vagyis a különböző okos megoldások (intelligens ruhák, szórakoztató elektronikai és háztartási készülékek, navigációs rendszerek, személyes tárgyak stb.) alkotnak majd egy olyan hálózatot, amit az emberek nehezen tudnak majd kontrollálni. S ha ez megvalósul, ismét fel kell majd tenni magunknak a kérdést: ebben a világban hol a helyünk társadalomként és hova helyezhetők az alapvető értékek és emberi jogok?

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Commandante #34
    Van már crowdsourcing-on alapuló diagnosztikai rendszer. Nem tudom, hogy interneten is elérhetö-e, de mondjuk az orvosok nem igazán használják, mert kemény konkurenciát látnak benne. Asszem egy angol informatikus alapította a rendszert fejlesztö céget, miután a 3 éves lánya egy véletelen folytán élt túl egy félrediagnosztizált rákos megbetegedést.

    Nyugateurópában, ahol az EU-s fejlesztési pénz nem (csak) a pájázatokat elbíráló bizottsági tagok családját gazdagítja, ahol nem lopnak a postai alkalmazottak és ahol nem dilettáns faszkalapok meresztik a seggüket a közlekedési vállalatok élén, ott már mindent meg lehet venni interneten. Van szigorúan online bank is. Meg lassan lesz online szavazás is.

    Amire te vársz, az nem a Web 3.0, hanem a Web 2.0. Egy normális országban...
  • Epikurosz #33
    Ja, és átmegy mobilba, mobilnetbe.
  • Epikurosz #32
    A web 3.0 több lesz már, mint a mostani játszadozás, locsi-fecsi.
    A web 3.0 nekem azt jelenti, hogy
    - neten szavazhatok
    - neten elküldöm a dokinak a vérnyomásom meg a cukorszintem, és amikor bemegyek hozzá - ha bemegyek! - csak rámpillant és írja is a receptet
    - a szolgáltatók már nem küldenek papír alapú számlákat, sem a bank, mert az e-számlázás kötelező lesz. Emellett: neten veszel buszjegyet, fizetsz autópályadíjat, vásárolsz stb. stb. Az árak persze emiatt kiegyenlítődnek.

    Tehát a net kiszabadul a virtualitásból, hogy még inkább a hétköznapok része legyen.
  • djw #31
    a büdös nagy helyzet az, hogy ha még nincs a neten futómű tuningról minőségi fotókkal illusztrált blog, akkor előtted a lehetőség, hogy megcsináld, mert az van, hogy nincs ott minden... Viszont ha már olyan kva kényelmesen bírod fikázni a googlet meg a blogokat, akkor ennyi erővel hozzá is járulhatnál a történethez valami hasznossal. Pl futóműtuning fotóillusztrációkkal.
  • who am I 7 #30
    Készen vagyok ettől a futóműtuningtól....Igen, a 2.0-előnye a tömeg tartalmak hátterének a biztosítása, de nem zárja ki a réteg tartalmakat / blogokat - felhasználokat sem.Nyílván nem így van 100%-osan említve, mert az egész világ egy marketing, már hozzászokhattál volna...
    Egyébként google akkor is a barátod, mert beírod, hogy porsche futóműtuning és biztos, h kidob valamit, ellenben, ha kicsit kreatívabb vagy, akkor beírod, h porsche tuning, és van rá 99%-om, hogy nem egy oldalt fog kidobni, onnan pedig már nincs messze a porsche-s tulajdonosokkal a közvetlen kapcsolat...
    Senki nem írta, h a réteg dolgok, az ember szájába esnek..kicsit használni kell a kacsónkat és az agyacskánkat is.Ettől függetlenül nyílván nem lesz "porsche 904 futóműtuning" blog tonnaszámra, de mivel ez hülyeség (mivel eleve nincs tualajdonos sem tonnaszámra), ezért a porsche kereskedők (amiket megtalálhatsz neten) és tunerek biztos szívesen segítenek, hogy milyen gátlókat kell venned (egyébként megjegyzem, egy 904-es porschénak nem kellene kötelező legyen külön blog oldal, mert vannak univerzális gátlók/futóművek amik már állítható magasságúak, keménységűek stb..)
  • lokko #29
    tudod hogy miért szokás visszaszámolni egy rakétakilövés előtt?
    annak sincs racionálisabb, és gyakorlatibb oka, mint a verziószámozásnak ...
    az is kb "mert csak", és elfogadott ... bár ez esetben tudjuk, hogy a V2-es rakétakísérleteknél vezették be protokollként a németek a visszaszámlálást, és azóta fennmaradt ...
    Te meg olyan dolgokon töprengjél amin valóban érdemes, ne azon hogy miért gyümölcs a paradicsom ...
  • balee66 #28
    Az interneten valóban nagyon sok minden megtalálható, csak sokan egyszerűen nem tudják mit hol keressenek, és a kereső használatával sincsenek teljes mértéjben tisztában.
  • B0nFire #27
    Senki sem állította, hogy a web2-n minden megtalálható. Mindazonáltal nagyon sok minden, amihez nem is olyan régen elképzelhetetlen volt a hozzáférés. A Google tényleg a barátunk, és aki ért a kereséshez, és türelme is van, az találhat értékes dolgokat a weben. Erre mondják, hogy aki keres, talál. Az is lehet, hogy a teáltalad felvetett témába is született már iromány, csak nem jól keresed. A keresési szokások pedig harmatgyengék, ha az ember ül a "drót" másik végén, mert ő a leggyengébb láncszem. Ha egy keresésre a Google kidob 1 328 000 találatot, az ember mennyit néz át belőle? Legjobb esetben is csak az első 1-2 oldal találatait, aztán ha azok között nincs, akkor elkönyveli, hogy akkor sehol sincs.

    Pedig én állíthatom neked személyes tapasztalatból, hogy amikor igazán ritka dolgot kerestem, nem egy esetben tényleg végig nyálaztam többszáz hivatkozást (több napon/héten keresztül), mire megtaláltam, amire kíváncsi voltam. Csak éppen a találati lista 63. oldalán volt.

    Szóval keressél csak rá arra a porsche 904 futóműtuningra, mert ha elég sokáig keresed, nem kizárt, hogy megtalálod. Azt viszont ki nem állhatom, amikor valakinek az egész "kutatómunkája" öt percben kimerül, lustaságból, aztán ebből von le messzemenő következtetéseket.

    A jó dolgokat nem adják könnyen. Lehet, hogy sok oldal van arról amit említettél, de azt ne várd már el, hogy más keresse meg helyetted, és tálcán hozza eléd.
  • halgatyó #26
    "hogy mér? mert csak"
    "szeretnek verziószámokat használni..."

    iggen tartalmas indoklás volt, kösz.
    Szerintem jáccá tovább a nintendóval, ne töprengjé sokat
  • b10 #25
    who am I 7:

    Az interneten a web 2.0 világában elhitetik az emberrel, hogy az interneten minden megtalálható, google a barátod, és bármilyen témáról tonnaszámra találsz anyagot.

    Aki ilyen állít, az nem ismeri igazán az internetet, ugyanis a rétegtémákra hiába google keresel, nem találsz semmit. Akkor csókolom, hogy jön ki a web 2.0 előnye ? Ott, hogy 34545 darab bkv fikázó oldal és blog készül ?

    Én kis réteget foglalkoztató oldalat készítek, és ha a web 2.0 igaz lenne, akkor az én oldalaimra annyi postnak - bocsánat: felhasználók által generált minőségi tartalomnak - kéne bejönnie, mint bármelyik népszerü blog esetében.

    A web 2.0 definiciójában sehol sincs, hogy ezzel csak a népszerü témáknak lett technikai háttér teremtve.

    Úgyhogy ha google a barátja az embernek, és tévedek azzal kapcsolatban, hogy a neten a web 2.0 idején minden megtalálható, akkor most azonnal akarok látni minumum 2000 darab, felhasználók által készített igényes fotók és videókkal megtámogatott, 100 százalékig web 2.0-ás felhasználók által beposztolt anyagokra alapozó porsche 904 futóműtuning oldalakat.