Berta Sándor
Magatartási kódex közösségi portáloknak
A három legnagyobb német szociális oldal külön dokumentumban szabályozta az alkalmazandó gyermek-, ifjúság- és adatvédelmi szabványokat.
Az egyezmény, melynek kidolgozásában a Multimédiás Szolgáltatók Önkéntes Önszabályozó Egyesülete (FSM) is segített, jelenleg öt német közösségi portálra (schuelerVZ, studiVZ, meinVZ, lokalisten und wer-kennt-wen.de) terjed ki. Az üzemeltetők vállalták, hogy a jövőben kiemelt figyelmet fordítanak a gyermek- és az ifjúságvédelemre, valamint az adatvédelemre. Többek között megvédik a felhasználókat a kiberzaklatásoktól, a személyes adataikkal kapcsolatos visszaélésektől és egyúttal felvilágosító kampányt is indítanak a kiskorúak, a szülők és a pedagógusok számára az online veszélyekről, illetve az azok elleni hatékony védekezési lehetőségekről.
A konkrét intézkedések között szerepel a regisztrációs folyamat végén a magánszféra védelmére való felhívások elhelyezése; a 14 évesnél fiatalabbaknak különleges beállítási lehetőségek biztosítása a magánszféra védelmére; a profilok kizárása a keresők találatai közül, különös tekintettel a 16 évesnél fiatalabbak profiljaira; egy tiltó funkció, valamint a szabály- és törvényellenes tartalmak és viselkedések jelentését lehetővé tévő funkció elhelyezése. A vállalatok az intézkedéseket legkésőbb idén július végéig vezetik be.
"A cégek ezzel a lépéssel jelentős mértékben hozzájárultak ahhoz, hogy a közösségi portálok használata és ezáltal a fiatalok közötti online kapcsolatok biztonságosak legyenek. Szükség van a széleskörű felhasználói felvilágosító kampányokra, hogy a látogatók ismerjék az esetleges veszélyeket, de a jelentő- és tiltófunkciót is. Mindenkinek hozzá kell járulnia a visszaélések megakadályozásához" - jelentette ki Sabine Frank, az FSM ügyvezető igazgatója. "Új online kapcsolattartási és viselkedési szabványokat akarunk teremteni. Így ugyan nem oldható meg minden adatvédelmi probléma, de legalább felhívhatjuk ezekre a felhasználók figyelmét" - tette hozzá Stefanie Waehlert, a Lokalisten ügyvezetője.
Thomas Petri berlini helyettes adatvédelmi biztos csak részben volt elégedett a kódexszel. "A dokumentum számos kérdést vet fel, ezek közé tartozik a bizalmas egészségügyi vagy szexuális adatok kérdése. Meg kell vizsgálni, hogy ez az anyag mennyire felel meg a hatályos adatvédelmi előírásoknak" - közölte a szakember.
Az öt közösségi portálnak összesen 21,7 millió regisztrált tagja van. A studiVZ Ltd. 2007 óta a Georg von Holtzbrinck Kiadócsoporthoz, a wer-kennt-wen az RTL interactive GmbH-hoz tartozik, míg a ProSiebenSat1 90 százalékban tulajdonosa a Lokalisten Media GmbH-nak. Az FSM és a három cég felszólította a többi közösségi portált, hogy mielőbb csatlakozzanak a kódexhez, hogy ezáltal is erősítsék Németországban a gyermek-, az ifjúság- és az adatvédelmet. A Facebook, valamint a MySpace egyelőre nem jelezte csatlakozási szándékát. A magatartás kódexet a studiVZ Ltd., a Lokalisten media GmbH és a wer-kennt-wenn.de-t üzemeltető lemonline media Ltd. képviselői írták alá.
Az egyezmény, melynek kidolgozásában a Multimédiás Szolgáltatók Önkéntes Önszabályozó Egyesülete (FSM) is segített, jelenleg öt német közösségi portálra (schuelerVZ, studiVZ, meinVZ, lokalisten und wer-kennt-wen.de) terjed ki. Az üzemeltetők vállalták, hogy a jövőben kiemelt figyelmet fordítanak a gyermek- és az ifjúságvédelemre, valamint az adatvédelemre. Többek között megvédik a felhasználókat a kiberzaklatásoktól, a személyes adataikkal kapcsolatos visszaélésektől és egyúttal felvilágosító kampányt is indítanak a kiskorúak, a szülők és a pedagógusok számára az online veszélyekről, illetve az azok elleni hatékony védekezési lehetőségekről.
A konkrét intézkedések között szerepel a regisztrációs folyamat végén a magánszféra védelmére való felhívások elhelyezése; a 14 évesnél fiatalabbaknak különleges beállítási lehetőségek biztosítása a magánszféra védelmére; a profilok kizárása a keresők találatai közül, különös tekintettel a 16 évesnél fiatalabbak profiljaira; egy tiltó funkció, valamint a szabály- és törvényellenes tartalmak és viselkedések jelentését lehetővé tévő funkció elhelyezése. A vállalatok az intézkedéseket legkésőbb idén július végéig vezetik be.
"A cégek ezzel a lépéssel jelentős mértékben hozzájárultak ahhoz, hogy a közösségi portálok használata és ezáltal a fiatalok közötti online kapcsolatok biztonságosak legyenek. Szükség van a széleskörű felhasználói felvilágosító kampányokra, hogy a látogatók ismerjék az esetleges veszélyeket, de a jelentő- és tiltófunkciót is. Mindenkinek hozzá kell járulnia a visszaélések megakadályozásához" - jelentette ki Sabine Frank, az FSM ügyvezető igazgatója. "Új online kapcsolattartási és viselkedési szabványokat akarunk teremteni. Így ugyan nem oldható meg minden adatvédelmi probléma, de legalább felhívhatjuk ezekre a felhasználók figyelmét" - tette hozzá Stefanie Waehlert, a Lokalisten ügyvezetője.
Thomas Petri berlini helyettes adatvédelmi biztos csak részben volt elégedett a kódexszel. "A dokumentum számos kérdést vet fel, ezek közé tartozik a bizalmas egészségügyi vagy szexuális adatok kérdése. Meg kell vizsgálni, hogy ez az anyag mennyire felel meg a hatályos adatvédelmi előírásoknak" - közölte a szakember.
Az öt közösségi portálnak összesen 21,7 millió regisztrált tagja van. A studiVZ Ltd. 2007 óta a Georg von Holtzbrinck Kiadócsoporthoz, a wer-kennt-wen az RTL interactive GmbH-hoz tartozik, míg a ProSiebenSat1 90 százalékban tulajdonosa a Lokalisten Media GmbH-nak. Az FSM és a három cég felszólította a többi közösségi portált, hogy mielőbb csatlakozzanak a kódexhez, hogy ezáltal is erősítsék Németországban a gyermek-, az ifjúság- és az adatvédelmet. A Facebook, valamint a MySpace egyelőre nem jelezte csatlakozási szándékát. A magatartás kódexet a studiVZ Ltd., a Lokalisten media GmbH és a wer-kennt-wenn.de-t üzemeltető lemonline media Ltd. képviselői írták alá.