Berta Sándor
LifeSocial: közösségi portál fájlcserélő alapokon
A közösségi rendszer P2P-technikát használ a kapcsolattartásra. Mivel nincs központi szerver, így nem kellenek reklámok, nem értékesítik a személyes adatokat, ráadásul stabilabb is a rendszer.
Az elmúlt években gomba módra szaporodtak a közösségi portálok. A legtöbb ugyan ingyenes, azonban fenntartásuk komoly pénzekbe kerül, elsősorban a működtetésükhöz szükséges szerverek miatt. A LifeSocial viszont részben a felhasználók kezében lehet, mivel a hálózat központi szerver nélkül működik. A Darmstadti Műszaki Egyetem kutatói egy olyan közösségi rendszert fejlesztettek ki, amely a P2P-technikát használja a kapcsolattartásra.
Kalman Graffi, az egyetem multimédiás kommunikációs részlegének munkatársa is tagja a LifeSocialt fejlesztő 20 fős kutatócsoportnak. A 26 éves matematikus-informatikus és kollégái a szerverektől független hálózatok alternatíváinak megvalósításán dolgoznak. "A sávszélesség, a tárhely és a számítási teljesítmény a felhasználók között oszlik meg. A sok kis hozzájárulás helyettesíti a szervert" - jelentette ki a szakember.
A LifeSocialnak ugyanolyan funkciói vannak, mint a hagyományos társainak. Létrehozhatók fotókat tartalmazó profilok és csoportok, bárki kereshet új barátokat, a résztvevők küldhetnek egymásnak híreket vagy akár chatelhetnek is egymással. De az ambíciózus tervek között az is szerepel, hogy a tagok P2P-alapokon telefonálhassanak egymással. Graffi szerint az új megoldás egyaránt kínál előnyöket az üzemeltetők és az emberek számára. Előbbiek a szerverek kiesése miatt pénzt takarítanak meg, ráadásul nem is kevés összeget.
"A Facebooknál kiszámolták, hogy minden felhasználó évente egy dollárba kerül. 100 millió tagnál ez már tekintélyes summa. A szervereknek áramra van szükségük, a sávszélesség sem olcsó. Ráadásul a felhasználók számára jóval biztonságosabbá válik a hálózat, mivel a személyes adatokat nem egyetlen központi helyen, hanem megosztva tárolják, ráadásul még titkosítják is. Ez online támadások esetén lehet hasznos" - érvelt a kutató. A kieső szerverköltségeknek azonban vannak további előnyei: kevesebb bevételre van szükség, emiatt kevesebb bannert kell elhelyezni az oldalon és nincs szükség a felhasználói adatok értékesítésére sem.
A szakemberek azt tervezik, hogy fél éven belül elérhetővé teszik a LifeSocial első tesztverzióját. Addig azonban még számos problémát kell megoldani. Az első, hogy mivel nincs mindenki egyszerre becsatlakozva, meg kell találni az adatok tárolásának hatékony és biztonságos módját. Minden adatot több helyen kell tárolni, folyamatosan elérhetően. Intelligens sokszorozó technikák segítségével már most is sikerült az elérhetőséget 99 százalékosra növelni. Szükség van egy egységes kliensprogramra, ám ennek kifejlesztése lehet a legkisebb probléma.
A közösségi portálok üzemeltetői egyelőre még visszafogottan reagáltak az új rendszerre és inkább kivárnak, valamint látni szeretnék működés közben a prototípust.
Az elmúlt években gomba módra szaporodtak a közösségi portálok. A legtöbb ugyan ingyenes, azonban fenntartásuk komoly pénzekbe kerül, elsősorban a működtetésükhöz szükséges szerverek miatt. A LifeSocial viszont részben a felhasználók kezében lehet, mivel a hálózat központi szerver nélkül működik. A Darmstadti Műszaki Egyetem kutatói egy olyan közösségi rendszert fejlesztettek ki, amely a P2P-technikát használja a kapcsolattartásra.
Kalman Graffi, az egyetem multimédiás kommunikációs részlegének munkatársa is tagja a LifeSocialt fejlesztő 20 fős kutatócsoportnak. A 26 éves matematikus-informatikus és kollégái a szerverektől független hálózatok alternatíváinak megvalósításán dolgoznak. "A sávszélesség, a tárhely és a számítási teljesítmény a felhasználók között oszlik meg. A sok kis hozzájárulás helyettesíti a szervert" - jelentette ki a szakember.
A LifeSocialnak ugyanolyan funkciói vannak, mint a hagyományos társainak. Létrehozhatók fotókat tartalmazó profilok és csoportok, bárki kereshet új barátokat, a résztvevők küldhetnek egymásnak híreket vagy akár chatelhetnek is egymással. De az ambíciózus tervek között az is szerepel, hogy a tagok P2P-alapokon telefonálhassanak egymással. Graffi szerint az új megoldás egyaránt kínál előnyöket az üzemeltetők és az emberek számára. Előbbiek a szerverek kiesése miatt pénzt takarítanak meg, ráadásul nem is kevés összeget.
"A Facebooknál kiszámolták, hogy minden felhasználó évente egy dollárba kerül. 100 millió tagnál ez már tekintélyes summa. A szervereknek áramra van szükségük, a sávszélesség sem olcsó. Ráadásul a felhasználók számára jóval biztonságosabbá válik a hálózat, mivel a személyes adatokat nem egyetlen központi helyen, hanem megosztva tárolják, ráadásul még titkosítják is. Ez online támadások esetén lehet hasznos" - érvelt a kutató. A kieső szerverköltségeknek azonban vannak további előnyei: kevesebb bevételre van szükség, emiatt kevesebb bannert kell elhelyezni az oldalon és nincs szükség a felhasználói adatok értékesítésére sem.
A szakemberek azt tervezik, hogy fél éven belül elérhetővé teszik a LifeSocial első tesztverzióját. Addig azonban még számos problémát kell megoldani. Az első, hogy mivel nincs mindenki egyszerre becsatlakozva, meg kell találni az adatok tárolásának hatékony és biztonságos módját. Minden adatot több helyen kell tárolni, folyamatosan elérhetően. Intelligens sokszorozó technikák segítségével már most is sikerült az elérhetőséget 99 százalékosra növelni. Szükség van egy egységes kliensprogramra, ám ennek kifejlesztése lehet a legkisebb probléma.
A közösségi portálok üzemeltetői egyelőre még visszafogottan reagáltak az új rendszerre és inkább kivárnak, valamint látni szeretnék működés közben a prototípust.