Napi Online
Kötelező lesz az e-ügyintézés
A parlament elé került az elektronikus tértivevényről szóló törvényjavaslat, amely 2010 júliusától kötelezővé teszi a hivatali és peres ügyekben az elektronikus intézkedés alkalmazását.
Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium elvileg már az idén nyáron bevezettette volna a rendszert, de a jogszabálytervezet csak mostanra készült el. A rendszer az ügyfélkapus ügyintézésen keresztül fog működni, lényegében a hivatalos dokumentum elérése előtt kell igazolni, hogy az iratot átvette a címzett. Első körben a vállalkozások számára lesz kötelező a bírósági ügyekhez kapcsolódó dokumentumkezelést elektronikusan intézniük, ha ügyükben előírás a jogi képviselet.
Ez kézenfekvő, hiszen az ügyvédeknek már most is alkalmazniuk kell az elektronikus ügyintézést a cégeljárások során. A cégeket az ügyfélkapun megadott hivatalos e-mail-címükön tájékoztatják, hogy elektronikus üzenetük érkezett. Ha nem reagálnak, öt nap elteltével újabb üzenetet kapnak, majd ezt követően automatikusan elolvasottnak tekintik a megküldött dokumentumokat.
A kötelező elektronikus eljárást a közbeszerzésekre is kiterjeszti a javaslat: ezek szerint az ajánlatkérőnek a honlapján kell közzétennie a szükséges formanyomtatványokat, amelyek az elektronikus ajánlattételhez kellenek. Az azonban egyelőre nem ismert, hogy a nyomtatványok elektronikusan is kitölthetők lesznek-e, vagy a cégeljáráshoz hasonlóan kézzel kell kitölteni, majd szkennelve továbbítani.
Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium elvileg már az idén nyáron bevezettette volna a rendszert, de a jogszabálytervezet csak mostanra készült el. A rendszer az ügyfélkapus ügyintézésen keresztül fog működni, lényegében a hivatalos dokumentum elérése előtt kell igazolni, hogy az iratot átvette a címzett. Első körben a vállalkozások számára lesz kötelező a bírósági ügyekhez kapcsolódó dokumentumkezelést elektronikusan intézniük, ha ügyükben előírás a jogi képviselet.
Ez kézenfekvő, hiszen az ügyvédeknek már most is alkalmazniuk kell az elektronikus ügyintézést a cégeljárások során. A cégeket az ügyfélkapun megadott hivatalos e-mail-címükön tájékoztatják, hogy elektronikus üzenetük érkezett. Ha nem reagálnak, öt nap elteltével újabb üzenetet kapnak, majd ezt követően automatikusan elolvasottnak tekintik a megküldött dokumentumokat.
A kötelező elektronikus eljárást a közbeszerzésekre is kiterjeszti a javaslat: ezek szerint az ajánlatkérőnek a honlapján kell közzétennie a szükséges formanyomtatványokat, amelyek az elektronikus ajánlattételhez kellenek. Az azonban egyelőre nem ismert, hogy a nyomtatványok elektronikusan is kitölthetők lesznek-e, vagy a cégeljáráshoz hasonlóan kézzel kell kitölteni, majd szkennelve továbbítani.