MTI
Törvényjavaslat az e-kézbesítésről és tértivevényről
A cégek jövő év közepétől - amennyiben kötelező a perükben a jogi képviselet - csak elektronikusan továbbíthatják a bíróságra beadványaikat.
2011. július 1-jétől pedig tárhellyel kell rendelkezniük az Állami Elektronikus Kézbesítési Szolgáltatónál - egyebek mellett ezt tartalmazza "a hivatalos iratok elektronikus kézbesítéséről és az elektronikus tértivevényről" szóló törvényjavaslat, amelyet az igazságügyi és rendészeti miniszter pénteken terjesztett a parlament elé.
A törvényjavaslat szerint nemcsak a bírósági, hanem a többi hivatalos iratra is hatályos lesz az elektronikus kézbesítés, legkésőbb 2011 közepétől. A rendszer úgy működik, hogy a feladó és címzett közé - kézbesítőként - beékelődik az Állami Elektronikus Kézbesítési Szolgáltató. Ez - akár az elektronikus aláírások esetén - időbélyegzőt helyez az iratra, amelynek a tartalma ettől kezdve nem változtatható, így hiteles lesz. Ha magánszemély küld iratot bíróságnak, vagy hatóságnak, akkor az teljes bizonyító erejű magánokiratnak minősül.
A magánszemély az ügyfélkapun keresztül egy formanyomtatványt kitöltve kezdeményezheti egy hivatalos irat elektronikus kézbesítését. Ezzel az ügyfél vállalja azt, hogy az adott ügyet elektronikusan intézi a továbbiakban is. Az űrlapon fel kell tüntetni a küldő címét, erre azért van szükség, hogy ha később mégis papír alapúvá válna az eljárás, akkor a levelet ide küldi a hatóság.
Az érkezett hivatalos iratot is az ügyfélkapun belépve veheti át az ügyfél. Egy klikkeléssel történik az átvétel, amellyel egy időben létrejön az elektronikus tértivevény, amit a rendszer visszaküld a feladónak, a címzettnek pedig engedélyezi a dokumentum megnyitását. A hivatalos iratot az ügyfél ekkortól a saját gépére is letöltheti. Az irat átvétele előtt a címzett megnézheti, hogy kitől kapott hivatalos levelet.
A magánszemély, ha hivatalos iratot kap, akkor arról e-mailben értesíti a kézbesítési szolgáltató. Ha az ügyfél megadta a mobilszámát, és előre kérte, akkor sms-üzenetet is kaphat. Amennyiben az e-mailt nem nyitja meg, akkor 3 nap múlva újabb értesítő levelet kap. Az értesítésnek azonban nincs joghatása, a határidőket az irat kinyitásától kell számítani. Ha az ügyfél a tárhelyen nem veszi át az iratot, akkor az elhelyezést követő 6. munkanapon kézbesítettnek kell tekinteni azt.
Minden eljárásban egyszer lehet kérni az elektronikusról a papír alapú kézbesítésre - ügyintézésre - áttérést. Amennyiben az érintett hivatal ezt engedélyezi, akkor tovább már papír alapon intézik az ügyet, nem lehet visszatérni az elektronikus technikára. A közbeszerzéseknél az ajánlatkérők hivatali kapuval, az ajánlattevők pedig ügyfélkapuval rendelkeznek majd. Minden eljárásnak lesz egy titkos kulcsa, amely csak az eljárás lezárásáig használható. A beérkezett ajánlatokat is csak ezzel lehet felbontani. Ezért a szolgáltatásért az Állami Elektronikus Kézbesítési Szolgáltató díjat kérhet.
Az új szabályok többsége a jövő év első napján lép hatályba. A törvényjavaslat módosítja a polgári perrendtartást, és kitér arra is, hogy a szakértők hogyan kommunikálnak elektronikusan a bírósággal és a hatóságokkal.
2011. július 1-jétől pedig tárhellyel kell rendelkezniük az Állami Elektronikus Kézbesítési Szolgáltatónál - egyebek mellett ezt tartalmazza "a hivatalos iratok elektronikus kézbesítéséről és az elektronikus tértivevényről" szóló törvényjavaslat, amelyet az igazságügyi és rendészeti miniszter pénteken terjesztett a parlament elé.
A törvényjavaslat szerint nemcsak a bírósági, hanem a többi hivatalos iratra is hatályos lesz az elektronikus kézbesítés, legkésőbb 2011 közepétől. A rendszer úgy működik, hogy a feladó és címzett közé - kézbesítőként - beékelődik az Állami Elektronikus Kézbesítési Szolgáltató. Ez - akár az elektronikus aláírások esetén - időbélyegzőt helyez az iratra, amelynek a tartalma ettől kezdve nem változtatható, így hiteles lesz. Ha magánszemély küld iratot bíróságnak, vagy hatóságnak, akkor az teljes bizonyító erejű magánokiratnak minősül.
A magánszemély az ügyfélkapun keresztül egy formanyomtatványt kitöltve kezdeményezheti egy hivatalos irat elektronikus kézbesítését. Ezzel az ügyfél vállalja azt, hogy az adott ügyet elektronikusan intézi a továbbiakban is. Az űrlapon fel kell tüntetni a küldő címét, erre azért van szükség, hogy ha később mégis papír alapúvá válna az eljárás, akkor a levelet ide küldi a hatóság.
Az érkezett hivatalos iratot is az ügyfélkapun belépve veheti át az ügyfél. Egy klikkeléssel történik az átvétel, amellyel egy időben létrejön az elektronikus tértivevény, amit a rendszer visszaküld a feladónak, a címzettnek pedig engedélyezi a dokumentum megnyitását. A hivatalos iratot az ügyfél ekkortól a saját gépére is letöltheti. Az irat átvétele előtt a címzett megnézheti, hogy kitől kapott hivatalos levelet.
A magánszemély, ha hivatalos iratot kap, akkor arról e-mailben értesíti a kézbesítési szolgáltató. Ha az ügyfél megadta a mobilszámát, és előre kérte, akkor sms-üzenetet is kaphat. Amennyiben az e-mailt nem nyitja meg, akkor 3 nap múlva újabb értesítő levelet kap. Az értesítésnek azonban nincs joghatása, a határidőket az irat kinyitásától kell számítani. Ha az ügyfél a tárhelyen nem veszi át az iratot, akkor az elhelyezést követő 6. munkanapon kézbesítettnek kell tekinteni azt.
Minden eljárásban egyszer lehet kérni az elektronikusról a papír alapú kézbesítésre - ügyintézésre - áttérést. Amennyiben az érintett hivatal ezt engedélyezi, akkor tovább már papír alapon intézik az ügyet, nem lehet visszatérni az elektronikus technikára. A közbeszerzéseknél az ajánlatkérők hivatali kapuval, az ajánlattevők pedig ügyfélkapuval rendelkeznek majd. Minden eljárásnak lesz egy titkos kulcsa, amely csak az eljárás lezárásáig használható. A beérkezett ajánlatokat is csak ezzel lehet felbontani. Ezért a szolgáltatásért az Állami Elektronikus Kézbesítési Szolgáltató díjat kérhet.
Az új szabályok többsége a jövő év első napján lép hatályba. A törvényjavaslat módosítja a polgári perrendtartást, és kitér arra is, hogy a szakértők hogyan kommunikálnak elektronikusan a bírósággal és a hatóságokkal.