Berta Sándor
Jól jövedelmez a böngésző-kiegészítők fejlesztése
Számos gyártó nem csak böngészőket, de azokhoz kiegészítőket is telepít a számítógépeire. Sok felhasználó ennek nem igazán örül, viszont a fejlesztőknek ez komoly bevételt jelent.
Különösen a Google, az MSN, a Yahoo és az Ask.com kiegészítő modulok népszerűek. A keresőcégek 80 cent és 2 euró közötti összeget fizetnek a számítógép-gyártóknak minden egyes előre telepített alkalmazásért. A fejlesztők pedig köszönik szépen és milliókat zsebelnek be az ilyen megrendelések segítségével. Mivel sok felhasználó nem ad ki pénzt szoftverekért és nyílt forráskódú programokat, illetve kiegészítő modulokat használ, ezért a fejlesztők ezt érzékelve maguk is váltottak. Sok cégnek ez az üzlet jelenti a mentsvárat a mostani gazdasági világválság idején.
Jó példa minderre a BitTorrent Inc. esete. A cég tavaly decemberben bezárta online letöltési boltját. Ashwin Navin, a BitTorrent vezetője tavaly novemberben indoklásképpen elárulta, hogy az átmeneti időszakban egy jól jövedelmező kiegészítőfejlesztési üzletnek köszönhetően maradnak majd talpon. A BitTorrent telepítése közben a felhasználók eldönthetik, hogy a szoftver feltegye-e számítógépükre az Ask.com toolbart is.
A Comcast piackutató cég felmérése szerint napjainkban már a Google-keresések 12 és a Yahoo-keresések 18 százaléka ilyen kiegészítők segítségével valósul meg. Az Ask.com-nál ez az arány még magasabb, 42 százalék. A DivX Networks vállalatnak sincs oka panaszra, hiszen a tavalyi esztendő első 9 hónapjában a Yahoo Toolbar DivX több mint 14 millió dolláros bevételt hozott a konyhára. A Yahoo azonban 2008 novemberében váratlanul felmondta a szerződést és emiatt a cégnek el kellett bocsájtania munkatársai tíz százalékát.
A felhasználók ugyanakkor nem örülnek az előre telepített kiegészítőknek, még akkor sem, ha néhány modul igazán hasznos. "Sok vállalat nem csak a toolbarokat, hanem a widgeteket, smiley-jeleket és képernyőkímélőket is feltelepít a számítógépekre. Egyszerűen túl sok a szemét és az embereknek rossz szájízük lesz az egésztől" - jelentette ki Chester Ng, az Opencandy társalapítója. Az Opencandy célja, hogy megújítsa ezt a piacot. A cég lehetővé teszi a szoftverfejlesztőknek, hogy dinamikus módon mások programjait elhelyezhessék a saját alkalmazásaik telepítőjében.
A megoldás nem csak a kereskedelmi forgalomban kapható, hanem a nyílt forráskódú szoftverek készítőinek is hasznos lehet. A felhasználó pedig maga döntheti el, hogy igényt tart-e a kiegészítőre vagy sem. Az Opencandy hosszú távon egy a Google Adsense mintáján alapuló letöltési platform lehet, amely külön bevételt biztosíthat a fejlesztőknek. Számos funkció segítené, hogy minden látogató csak az őt valóban érdeklő és számára hasznos modulokat töltse le.
Különösen a Google, az MSN, a Yahoo és az Ask.com kiegészítő modulok népszerűek. A keresőcégek 80 cent és 2 euró közötti összeget fizetnek a számítógép-gyártóknak minden egyes előre telepített alkalmazásért. A fejlesztők pedig köszönik szépen és milliókat zsebelnek be az ilyen megrendelések segítségével. Mivel sok felhasználó nem ad ki pénzt szoftverekért és nyílt forráskódú programokat, illetve kiegészítő modulokat használ, ezért a fejlesztők ezt érzékelve maguk is váltottak. Sok cégnek ez az üzlet jelenti a mentsvárat a mostani gazdasági világválság idején.
Jó példa minderre a BitTorrent Inc. esete. A cég tavaly decemberben bezárta online letöltési boltját. Ashwin Navin, a BitTorrent vezetője tavaly novemberben indoklásképpen elárulta, hogy az átmeneti időszakban egy jól jövedelmező kiegészítőfejlesztési üzletnek köszönhetően maradnak majd talpon. A BitTorrent telepítése közben a felhasználók eldönthetik, hogy a szoftver feltegye-e számítógépükre az Ask.com toolbart is.
A Comcast piackutató cég felmérése szerint napjainkban már a Google-keresések 12 és a Yahoo-keresések 18 százaléka ilyen kiegészítők segítségével valósul meg. Az Ask.com-nál ez az arány még magasabb, 42 százalék. A DivX Networks vállalatnak sincs oka panaszra, hiszen a tavalyi esztendő első 9 hónapjában a Yahoo Toolbar DivX több mint 14 millió dolláros bevételt hozott a konyhára. A Yahoo azonban 2008 novemberében váratlanul felmondta a szerződést és emiatt a cégnek el kellett bocsájtania munkatársai tíz százalékát.
A felhasználók ugyanakkor nem örülnek az előre telepített kiegészítőknek, még akkor sem, ha néhány modul igazán hasznos. "Sok vállalat nem csak a toolbarokat, hanem a widgeteket, smiley-jeleket és képernyőkímélőket is feltelepít a számítógépekre. Egyszerűen túl sok a szemét és az embereknek rossz szájízük lesz az egésztől" - jelentette ki Chester Ng, az Opencandy társalapítója. Az Opencandy célja, hogy megújítsa ezt a piacot. A cég lehetővé teszi a szoftverfejlesztőknek, hogy dinamikus módon mások programjait elhelyezhessék a saját alkalmazásaik telepítőjében.
A megoldás nem csak a kereskedelmi forgalomban kapható, hanem a nyílt forráskódú szoftverek készítőinek is hasznos lehet. A felhasználó pedig maga döntheti el, hogy igényt tart-e a kiegészítőre vagy sem. Az Opencandy hosszú távon egy a Google Adsense mintáján alapuló letöltési platform lehet, amely külön bevételt biztosíthat a fejlesztőknek. Számos funkció segítené, hogy minden látogató csak az őt valóban érdeklő és számára hasznos modulokat töltse le.